Co dělat při dopravní nehodě 20.1.2008 10:04 - tisková zpráva
Podle našeho právního řádu je účastníkem dopravní nehody ten, kdo je nehodou poškozen, i ten, kdo nehodu způsobil. Důležitou úlohu má i případný svědek. Při vážné dopravní nehodě je způsobeno zranění anebo hmotná škoda nad 50 000 Kč.
1. Co dělat bezprostředně po nehodě? Pamatujme na to, že nejdůležitější je začít jednat. Pokud je nás víc, přidělíme úkoly a ujmeme se jednoho z nich.
Zajistíme bezpečí vlastní a druhých: Zapneme výstražná světla, oblečeme reflexní vestu, umístíme výstražný trojúhelník nebo jinak improvizovaně varujeme další řidiče. Pomůžeme druhým lidem, vyvedeme je na bezpečné místo – mimo vozovku. Alkoholu ani lok! Pozor i na další drogy! Pokusíme se o vyproštění lidí z vozidla auto může začít hořet. Poskytneme první pomoc! Voláme 112 (případně: 155 zdravotnická záchranná služba; 158 policie; 150 hasiči) a oznámíme: kdo jsme, kde jsme, co se stalo, zeptáme se, co dělat dál. Nezavěšujeme, dokud neřekne dispečer(-ka). Získáme kontakty na svědky. Účastníci nesmí odjet z místa nehody do příjezdu policie. Doporučujeme v té době: vyměnit si informace (hlavně registrační značku vozidla a kontakt na řidiče, informace o provozovateli a vlastníkovi vozidla, pojišťovnu, u které je sjednáno tzv. povinné ručení, a číslo povinného ručení). Vozidlo zanecháme na místě. Když ho musíme přemístit, dokumentujeme původní postavení vozidel (čímkoli obkreslíme obrysy). Máme-li možnost, fotíme. 2. Když přijedou záchranné složky Máme povinnost na vyzvání Policie ČR předložit naše doklady, podrobit se dechové zkoušce na alkohol, případně lékařské prohlídce i odběru krve apod. Událostí můžeme být otřeseni. Vypovídat proto můžeme i později. Uvádíme-li informace týkající se dopravní nehody policii (či novinářům), soustředíme se na popis události, přičemž sdělujme to, co s jistotou víme. Když s námi sepíší protokol: přečteme ho, vyptáme se na vše, čemu nerozumíme, požádáme o případná doplnění, zapsání našich námitek apod. Pak teprve podepisujeme! Zjistíme, případně se zeptáme zasahujících: Kam odvezli zraněné? Zda můžeme nějak pomoci? Co bude s vozidlem? Jaké budou další kroky? Nevíme-li, co s vozidlem, zavoláme asistenční službu své pojišťovny a zeptáme se např. na podmínky odtažení vozidla (kdo co bude platit).
3. A co dál? Při zdravotních potížích zajdeme k lékaři. Uchováváme veškerou dokumentaci (účtenky, zdravotní zprávy, fotografie atp.). Jako poškození máme právo na náhradu vzniklé škody na zdraví i majetku, tedy i na náhradu vynaložených výdajů spojených s právním zastupováním. V případě, že viník z místa nehody ujel a je neznámý, mají poškození jsou-li zraněni nárok na náhradu některých škod na České kanceláři pojistitelů.
Poškozenými jsou i pozůstalí po zemřelém při dopravní nehodě (děti, rodiče, manžel/ka, sourozenci, blízké osoby žijící ve společné domácnosti).
Viníci nehody si právní pomoc hradí ze svého. Některé pojišťovny hradí viníkovi právní pomoc z havarijního pojištění nebo i povinného ručení.
Doporučení viníkům i poškozeným: vyhledejte odbornou právní pomoc (pojišťovny nemusí podat plnou informaci o případných nárocích – včetně např. nároku na zapůjčení náhradního vozidla).
4. Obecná doporučení Dopravním nehodám můžeme všichni předcházet výběrem bezpečného vozidla a udržováním jeho technické způsobilosti, ohleduplnou jízdou, užíváním bezpečnostních pásů a dalšími opatřeními. Chodci a cyklisté – zejména děti – mohou zvýšit bezpečnost používáním reflexních prvků na oblečení, ochranných přileb apod. Chceme-li zmírnit možné dopady dopravních nehod, máme možnost uzavřít vhodné životní, úrazové či havarijní pojištění, případně ustanovit správce dědictví u notáře. Užitečné kontakty (celostátní) České sdružení obětí dopravních nehod. Poskytuje psychosociální a právní poradenství pro oběti dopravních nehod. Točitá 12/1719, Praha 4 – Zelený Pruh, 140 00 Tel.: 222 363 535, 739 983 321 E-mail: CSODN-poradna@centrum.cz, http://www.csodn.cz/. Asociace občanských poraden. Poskytuje sociálně-právní poradenství. Zde Vám podají kontakt na občanskou poradnu ve Vašem bydlišti. Tachovské náměstí 3, 130 00, Praha 3 Tel.: 222 780 599, 222 781 149, 222 780 322 Mobil: 777 257 521, http://www.obcanske-poradny.cz/. Česká kancelář pojistitelů. Zastřešuje pojišťovny, řeší otázky pojistných událostí a provozuje informační středisko pro osoby s nárokem na náhradu škody. Štefánikova 32, Praha 5, 150 00, Tel.: 221 413 111/660/690 E-mail: info@ckp.cz, http://www.ckp.cz/. Služby uvedených organizací jsou poskytovány bezplatně.
Autoři: Pracovní skupina pro tvorbu standardů psychosociální krizové pomoci při MV – Generálním ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. Vydáno jako ověřovací verze, podzim 2007, PDF (155 kB).
Budeme rádi za jakoukoli Vaši odezvu (včetně stížnosti) směrovanou na adresu: Psychologické pracoviště, MV-GŘ HZS,Kloknerova 26, 148 01 Praha 414 E-mail: standardy@grh.izscr.cz.
Infoservis UAMK 2008
|