Fórum v Davosu sníží lokální emise 30.1.2008 11:00 - tisková zpráva
Praha – Konání Světového ekonomického fóra v Davosu ukáže v praxi jednu z cest, jak významně snížit lokální emise způsobené automobilovou dopravou. Čelní představitelé ze světa politiky, ekonomiky a neziskových organizací se od 23. do 27. ledna 2008 v Davosu přepravovali v automobilech Audi A8 TDI poháněných palivem GTL od společnosti Shell.
Audi a Shell zde společně demonstrovaly jak kombinace jedinečného syntetického dieselového typu paliva a nejnovější dieselové technologie může významně přispět ke snížení emisí z výfukových zplodin.
Společnost Shell poskytla pro potřeby ekonomického fóra 100% palivo GTL pro 81 automobilů Audi A8 TDI. Palivo GTL (Gas to Liquids) je syntetické palivo vyráběné ze zemního plynu, je bezbarvé a prakticky neobsahuje síru ani aromatické látky. Jeho výhodou je také to, že pro jeho spalování lze použít konvenční dieselové motory. Pro potřeby ekonomického fóra bylo palivo GTL tankováno na čerpacích stanicích Shell „Davos Platz” a u nákupního centra Glatt v Curichu.
„Palivo GTL se vyrábí s použitím naší inovační technologie, kterou jsme vyvinuli v průběhu posledních 30 let v rámci našeho úsilí soustředícího se na výrobu šetrnějších paliv. Tato technologie je mostem k technologiím nízkouhlíkových paliv, jako je například zkapalňování biomasy. Palivo GTL je efektivní alternativou z pohledu ceny a může vládám a městům pomoci v diverzifikaci energetických zdrojů, ve snižování lokálních emisí a v podpoře udržitelné mobility,“ uvádí k použití paliva GTL v Davosu Jeroen van der Veer, výkonný ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc, který byl zároveň jedním z přednášejících na Světovém ekonomickém fóru v Davosu.
V městských oblastech, kde žije více než 50 % světové populace, se právě výfukové emise automobilů podílejí vysokou měrou na zhoršování kvality ovzduší. Bylo prokázáno, že syntetická paliva napomáhají ke zlepšení kvality ovzduší ve velkých městech, jako je například Šanghaj, a mají okamžitý vliv na snížení emisí v rámci veřejného dopravního systému.
Shell v současné době vyrábí palivo GTL ve svém závodě v Bintulu v Malajsii. Ve spolupráci se společností Qatar Petroleum staví společnost Shell závod s celosvětovou působností na výrobu GTL v Kataru s produkcí 140 000 barelů za den, což je desetinásobný objem produkce ve srovnání se závodem v Malajsii.
Poznámky pro editory:
Technologie GTL umí přeměnit zemní plyn na několik čistších produktů, které lze využít jako palivo (pro silniční dopravu, námořní a rovněž leteckou), jako chemickou surovinu nebo jako mazivo na olejové bázi. Produkty GTL jsou v podstatě čisté nasycené uhlovodíky, které mají vynikající spalovací vlastnosti a hoří čistějším, jemnějším a řízeným plamenem.
Zejména palivo GTL určené pro účely dopravy je čisté palivo, které prakticky neobsahuje sýru ani aromatické látky a má velmi vysoké cetanové číslo. Cetanové číslo určuje kvalitu paliva z pohledu spalování. Je to jako s oktanovým číslem u benzínu – čím je cetanové číslo vyšší, tím lepší je spalování. Palivo GTL má cetanové číslo mezi 75-80, což je mnohem více než u typické motorové nafty z rafinerií, která má hodnotu 48–56.
Toto jedinečné palivo získané ze zemního plynu umí nabídnout i vysokou flexibilitu. Může být použito buď jako čistý produkt nebo jako směs s běžnou motorovou naftou. Protože jde o palivo vyrobené ze zemního plynu, přispívá ke zlepšení diverzity, co se týče zásobování palivy používanými v dopravě, a ke snižování závislosti na ropných produktech.
Emisní výhody
% snížení emisí se 100% palivem GTL
Model Audi |
Pevné částice |
NOx |
Uhlovodíky a NOx |
Oxid uhelnatý |
A2 TDI |
60 |
4 |
40 |
91 |
A6 TDI |
97 |
48 |
3 |
50 |
A8 TDI * |
100 |
30 |
37 |
95 |
|
|
|
|
|
*Vybaveno filtrem pevných částic
Zdroj: Audi AG, 2004
Palivo GTL nabízí mnoho výhod, a to jak pro stranu usilující o snižování emisí, tak pro provozovatele dopravních prostředků. Může se používat v běžných dieselových motorech, avšak při jeho použití jsou emise vznikající při spalování výrazně nižší, tzn. dochází ke snížení znečisťujících látek, jako jsou pevné částice, oxid uhelnatý, uhlovodíky a oxid dusnatý, a to i ve srovnání s takzvanou „bezsírnatou“ motorovou naftou.
Procenta se liší podle typu vozidla a testovacích podmínek: nízké zatížení versus velké zatížení; Euro-3 versus Euro-4. Jako příklad jsou ve výše uvedeném přehledu znázorněny emisní výhody pro 100% GTL palivo ve vybraných automobilech Audi v roce 2004.
Royal Dutch Shell plc
Společnost Royal Dutch Shell plc je registrovaná v Anglii a Walesu, má centrálu v Haagu a její akcie jsou kótovány na burzách v Londýně, Amsterodamu a New Yorku. Společnost Shell působí ve více než 145 zemích světa v oblastech průzkumu a těžby ropy a zemního plynu, výroby a marketingu kapalného zemního plynu a zkapalňování zemního plynu (GTL), dále výroby, marketingu a přepravy ropných produktů a chemikálií a projektů zabývajících se obnovitelnými zdroji energie zahrnující větrnou a solární energii.
Další informace:
www.shell.com/gtl
AMI Communications Shell Czech Republic
Dana Frumarová Petr Šindler
Account Manager Manažer komunikace
|