A1GP v Austrálii : Enge měl problémy a nebodoval 3.2.2008 12:17 - tisková zpráva
Tomáš Enge a český tým si na australské trati Eastern Creek prožili obtížný závodní den. V hlavní roli se představil déšť, který vymazal solidní základ z kvalifikace. Enge dojel 18. ve Sprintu a 15. v Hlavním závodě. Australské počasí si na neděli připravilo nepříjemnou změnu. Sprint odstartoval sice na suché trati, temné mraky ale slibovaly déšť. Enge byl na roštu 14. a po startu nebyl daleko od první desítky. Nicméně v sedmém kole začalo lehce pršet, původně jen v několika zatáčkách, včetně té velmi rychlé první…
Český vůz se obtížně ovládal, a když déšť zesílil, Enge se rozhodnul přezout na mokré pneu. Tato sázka ovoce nepřinesla, ale v tu chvíli už tým neměl co ztratit.
Hlavní závod byl tím, kde tým cítil po devátém čase v kvalifikaci dobrou šanci na úspěch. Postavení navíc ještě vylepšilo odsunutím Kanady dozadu za nerespektování modrých vlajek v kvalifikaci, Francie a Nový Zéland pak poslaly na konec pole technické problémy, takže Enge byl na startu šestý.
Na trati bylo hodně vody, ačkoliv před startem déšť ustal, za vozy se nicméně stále tvořil silný, neprůhledný vodní sprej. Enge na roštu proto mírně najel doleva, aby alespoň v prvních metrech trochu lépe viděl. Po startu hned přišel o několik pozic a tento trend bohužel dále pokračoval v dalších kolech, když bojoval se špatnou přilnavostí a tím i trakcí zadních kol.
Další rána pak přišla od jury. Komisaři udělili české stáji penalizaci v podobě průjezdu boxy za nesprávné postavení na startu. Tým pak využil první příležitosti k úvodní povinné zastávce a vyměnil pneumatiky. Nová sada mokrých kol fungovala daleko lépe a Enge byl okamžitě o několik sekund na kolo rychlejší. Ze zadních pozic se posouval vpřed, ale ztráta byla příliš velká a poslední sada pneumatik zase nefungovala ideálně.
V průběžném pořadí šampionátu je český tým s 10 body na 16. místě.
Tomáš Enge: „Jsem nespokojený s oběma závody. Věděli jsme, že ve Sprintu začne nejspíš pršet a déšť skutečně přišel asi v polovině závodu. Původně pršelo jen na několika místech, ale vůz se strašně obtížně řídil, hlavně v rychlých zatáčkách. Déšť pak zesílil, ale pořád to bylo hodně na hraně mezi suchými a mokrými pneumatikami. Kvůli velké přetáčivosti v rychlých zatáčkách jsem se nakonec rozhodl zajet do boxů pro mokré pneu, stejně jako to udělaly týmy Velké Británie a Indonésie.
Abychom z toho profitovali, potřebovali bychom o pár kol navíc. Na startu Hlavního závodu jsme měli slibnou pozici, ale závod byl noční můrou. Na roštu jsem malinko uhnul z řady vozů, abych aspoň trochu viděl přes sprej z dalších vozů. Dostali jsme za to penalizaci, ačkoliv nám to nepřineslo žádnou výhodu. Nebyl to však jediný problém. Zadní pneumatiky vůbec nefungovaly, ztrácel jsem na výjezdu ze všech zatáček, protože jsem neměl žádnou trakci. Druhá sada byla o hodně lepší a najednou jsem jezdil časy srovnatelné se zbytkem startovního pole. Poslední set už nebyl zase tak dobrý, ale to už jsme stejně byli hodně vzadu...
Je divné, že se jednotlivé sady pneumatik chovaly tak odlišně, ačkoliv je mechanici nahustili na stejný tlak. Mezi první a druhou sadou byl rozdíl čtyři sekundy na kolo.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Je to stejná situace jako po Taupu, nejlepší je na tento víkend co nejrychleji zapomenout.“
Výsledky Sprint 1 France Loïc Duval 14 kol za 20:18.536 2 New Zealand Jonny Reid -9.198 3 Canada Robert Wickens -11.016 4 Germany Michael Ammermüller -11.929 5 USA Jonathan Summerton -12.604 6 Australia John Martin -14.210 7 South Africa Adrian Zaugg -14.523 8 Brazil Sérgio Jimenez -30.260 9 Netherlands Jeroen Bleekemolen -33.471 10 Switzerland Neel Jani -33.806 11 India Narain Karthikeyan -44.742 12 Portugal João Urbano -46.131 13 Italy Edoardo Piscopo -46.196 14 China Cheng Cong Fu -49.423 15 Ireland Adam Carroll -50.300 16 Great Britain Robbie Kerr -56.715 17 Mexico David Garza -1:02.846 18 Czech Republic Tomas Enge -1:03.033 19 Lebanon Chris Alajajian -1:05.029 20 Malaysia Fairuz Fauzy -1:20.880 21 Indonesia Satrio Hermanto -1:22.642 22 Pakistan Adam Khan -13 laps
Hlavní závod 1 South Africa Adrian Zaugg 42 kol za 1:12:00.930 2 Switzerland Neel Jani -19.560 3 Great Britain Robbie Kerr -25.194 4 Brazil Sérgio Jimenez -42.770 5 Australia John Martin -1:08.647 6 Canada Robert Wickens -1:10.321 7 Germany Michael Ammermüller -1:16.299 8 Netherlands Jeroen Bleekemolen -1:17.155 9 New Zealand Jonny Reid -1:22.447 10 China Cheng Cong Fu -1:33.913 11 India Narain Karthikeyan -1:35.414 12 Pakistan Adam Khan -1:39.496 13 Ireland Adam Carroll -1 lap 14 Italy Edoardo Piscopo -1 lap 15 Czech Republic Tomas Enge -1 lap 16 Portugal João Urbano -1 lap 17 Malaysia Fairuz Fauzy -1 lap 18 Mexico David Garza -1 lap 19 Lebanon Chris Alajajian -2 laps 20 Indonesia Satrio Hermanto -3 laps 21 France Loïc Duval -11 laps 22 USA Jonathan Summerton -22 laps
Bodový stav po 12. z 20 závodů 1 New Zealand 96 2 France 96 3 Switzerland 93 4 South Africa 79 5 Germany 77 6 Great Britain 58 7 Netherlands 55 8 Ireland 50 9 Brazil 38 10 Canada 37 11 China 29 12 India 28 13 Mexico 19 14 Australia 15 15 USA 12 16 Czech Republic 10 17 Portugal 5 18 Italy 4 19 Malaysia 2 20 Pakistan 1 21 Lebanon 0 22 Indonesia 0 Internet: www.a1gp.com
Okruh Eastern Creek Šampionát A1GP je největší mezinárodní sérií, která je na trati k vidění. Okruh, který leží pouhých 40 minut jízdy autem od centra Sydney, také pravidelně hostí velmi populární mistrovství silných cestovních vozů V8 Supercars. V letech 1991 až 1996 se na autodromu pořádala Velká cena Austrálie silničních motocyklů. Okruh měří 3 930m. Z hlavní tribuny lze přehledně sledovat dění na 80 procentech trati. Internet: www.eastern-creek-raceway.com
Kniha A1GP World Cup of Motorsport Season 2006/07 Bezmála sto šedesát stran kvalitního křídového papíru přináší stovky barevných fotografií z loňské sezony formule A1GP. Publikace představuje Světový pohár motorsportu v jeho typické podobě – jako pestrý a vzrušující svět špičkových automobilových závodů. Autorem všech obrázků je úspěšný český fotograf Adolf Zika (www.zika.cz). Vedle jeho působivých fotografií je pro fanoušky nachystáno i mnoho čtení v angličtině. O závodech, jezdcích, týmech i o zákulisí stále populárnějšího šampionátu. Úplné výsledky jsou samozřejmostí. Autor i jeho tým, který se na knize podílel, došli při práci k jedné zajímavosti. Adolf Zika byl jediným členem české reprezentace, který byl na všech závodech! Bylo to dáno tím, že skupina mechaniků a techniků se průběžně měnila, stejně tak i jezdecká soupiska. Zato sám fotograf musel být všude, protože potřeboval „materiál“ z kompletní sezony. Prodej knihy: www.bpa.cz
A1GP 2007/2008 30. září 2007 Zandvoort, Nizozemí 14. října 2007 Brno, Česká republika 25. listopadu 2007 Sepang, Malajsie 16. prosince 2007 Žuhaj, Čína 20. ledna 2008 Taupo, Nový Zéland 3. února 2008 Sydney, Austrálie 24. února 2008 Durban, JAR 16. března 2008 Mexico City, Mexiko 13. dubna 2008 Šanghaj, Čína 4. května Brands Hatch, Velká Británie Internet: www.a1gp.com
BPA
|