Zdeněk Vrátníček kritizuje nešvary v českém rallysportu. Díl první 3.2.2008 12:26 - Pavel Jelínek
Sezóna automobilových soutěží u nás také letos odstartovala jen pár desítek hodin po odstartování nového roku, i když nyní je dvouměsíční „klid“ do startu druhého podniku seriálu mistrovství republiky. Klid je ale jen na vlastních erzetách, v týmech se pilně pracuje a připravuje na novou sezónu, jejíž kalendář je již pár týdnů znám.
Brněnský jezdec Zdeněk Vrátníček, který má svém kontě více než dvacet pět let závodění a více než stovku startů a tedy i mnoho zkušeností s rallysportem, již řadu let více, či méně kritizuje některé kroky a rozhodnutí funkcionářů. Nejinak tomu je letos a proto vznikl i tento velmi otevřený rozhovor, který jistě stojí za zamyšlení. Začneme úplně „nahoře na vrcholu ledovce“ u FIA a pak se přesuneme nahoru v rámci naší republiky, tedy k FAS AČR:
Ty jsi znám jako celkem velký a častý kritik mnohých nešvarů v rallysportu. Jaký je vlastně tvůj názor na nejvyšší rozhodovací orgán, tedy na FIA?
FIA mimo jiného je v podstatě hlavně obchodní, ne sportovní organizace. Ale to by nebylo to nejhorší, největší problém je v tom, že zejména v oblasti rallysportu nemá FIA naprosto žádnou koncepci mimo jediné - tedy pokud by soutěžní mistrovství světa a další i regionální mistrovství jakkoliv ohrožovalo obchodní zájmy vrcholných představitelů FIA ve formuli1, tak se bez skrupulí jakýmkoliv způsobem omezí.
To se mimochodem taky po obrovském rozmachu vozů WRC stalo po roce 2003 zcela nekompromisně a bez ohledu na zájem diváků, jezdců, týmů i automobilek.
Navíc je naprosto zjevné, že FIA neví, co se stávajícími vypsanými skupinami a jednotlivými třídami soutěžních vozů a aniž má vůbec, alespoň veřejně prezentovanou představu o vývoji, či trvání nebo použitelnosti těchto stávajících vozidel, tak prostě skoro jak na běžícím pásu vyhlašuje nové a nové kategorie. Dříve to bylo jaksi jasnější, byla skupina N a A. N ka byla mimo tlumičů a instalace bezpečnostních prvků v tom stavu, jak "vypadla " z výrobní linky, na plechových kolech, sériové brzdy včetně originálního interiéru atd., atd. Hlavně bez úprav motorů a převodovek, prostě auta pro amatérský laciný sport.
„Áčka“ byla již skutečná závodní auta - výkonné motory, "krátké" skříně, svory, vybrakovaný interiér, lepší brzdy, závodní výfuky atd. To vše rozhozeno do tříd podle obsahu do 1400, do 1600, do 2 litů a nad 2 litry. Jednoduché, prosté, srozumitelné!
Pak se někomu zdálo, že je tuhle skupinu potřeba oživit, vznikly tedy "kity", vzniklo i mistrovství světa v tzv. F2 ( tedy pro dvojkolky). Problém nastal, když tyhle vozy začaly být rychlejší než první vozy WRC - a dokonce si tahleta auta dovolila myslím i několikrát vyhrát a tím si podřezala větev a to nejenom ve světě, ale i v regionálních mistrovstvích, bohužel i v našem šampionátu.
Takže opět vznik něčeho nového, tedy S 1600, což původně mělo být laciné závodění pro mladé jezdce / ha,ha,ha /. To byl původní záměr, vozy měly být laciné, tedy do 100 000 euro, lehce udržovatelné atd. Vozy pochopitelně ve skutečně "závodivé" podobě stály 2x více a navíc je ohrožovaly původní a mnohdy rychlejší původní kity 1600, takže následovalo další koncepční opatření, aneb dovážení těchto kitů o skoro 100 kilo !!!
Pak neskutečná atraktivita vozů WRC skutečně začala ohrožovat tehdy velmi nudnou Formuli 1, takže se nařídilo omezení a zákaz těchto vozů v národních šampionátech, došlo k omezení ve vývoji Wrců atd.
Bylo nutno v těch zemích, kde se podvolili tlaku, alespoň dle mínění FIA, WRC něčím nahradit a tak došlo k výraznému posunu vozů skupiny N směrem k áčkům, takže dnes vám dá velkou práci rozpoznat vůz sk. N od vozu sk. A navzájem od sebe. Do tohoto se nám vnořují nové vozy kategorii R 1, 2 a R 3, aniž se ví, co bude s původnímu N-ky a Áčky, a aby toho nebylo málo, jako třešnička na dortu vyplula kategorie S 2000, zcela nelogicky, ale plně v duchu koncepce FIA zařazena mezi N4.
Tuto práci FIA naprosto jasně kdysi charakterizoval výrok dnes již zesnulého Shektara Mehty, tehdejšího předsedy rally komise FIA - cituji: "Nechápu, proč si jezdci místo jednoho wéercéčka raději nekoupí dva, či tři vozy sk. N4 / tehdy zvané PV/".
To prostě nepotřebuje komentáře.
To jsou věci… A jak se podle tebe k této situaci staví náš FAS ? Pomáhá našim jezdcům nebo je spíše na straně FIA?
Hmmm, tady mimo poznámek mých mnoha kolegů, že "ryba smrdí od hlavy", je potřeba si nejdříve položit otázku, kdo a na na jakém základě tento populární sport u nás řídí. Co je vlastně naše Federace automobilového sportu, kdo volí, či jmenuje její představitele, kteří pak rozhodují o stamilionových hodnotách ? Musíme nahlédnout do jinak nezáživných řádů. Autoklub České republiky /AČR/ vykonává sportovní pravomoc na území republiky prostřednictvím své "sportovní komise", vystupující pod názvem Federace automobilového sportu AČR / tedy FAS AČR/, která představuje jeho poradní /?/ orgán. Dále tam čteme: FAS AČR je tak oprávněn řídit veškerý /?!/ automobilový sport v České republice. FAS má řídící výbor, který si zvolí AČR, a výkonný výbor, který navolí /?/, určí /?/, vybere /?/ 10 členů rally komise.
Takže když to přeložíme do srozumitelné podoby, tak těchto deset členů rally komise, a to přes svoje velmi nejasné a neprůhledmé "navolení" /z jakého pléna?/ a ač mají prakticky nulovou právní odpovědnost, tak rozhoduje skoro o všem v našem milovaném sportu.
Já jsem si jenom tak odhadem a velmi zhruba spočítal, že mají u nás posádky nainvestováno do vozů, pneumatik, doprovoďáků, servisního vybavení, kombinéz a dalšího vybavení něco kolem 300 až 500 mil.Kč. Přitom ještě já, jako soutěžící, musím splnit řadu mnohdy i nesmyslných nařízení a zakoupit spoustu zbytečně drahé bezpečnostní výstroje s omezenou životností, která mne spíše jako jezdce omezuje, než pomáhá, či ochraňuje.
Na straně druhé je rally komise, která v podstatě může, schována za FASem, měnit naprosto zásadní věci v rallysportu prakticky ze dne na den, bez konzultací s těmi, kteří tento sport financují, tedy s jezdci, může rušit a omezovat skupiny vozů a vyřazovat je z použití v soutěžích a to zcela bez následků, měnit celý systém jednotlivých mistrovství a to s oblibou někdy i dva měsíce po první soutěži sezóny.
Navíc je mnoho příkladů, kdy v minulosti byly upřednostněny zájmy pořadatelů některých soutěží, kteří jsou zastoupeni ve vedení FASu, před zájmy našich jezdců. Mnozí dokonce tvrdí, že v mnoha případech si v Paříži někdo upšoukne a v Opletalce už aktivně vypadne....víme co - už hotový "výrobek".
Až okatě čiší snaha naší federace nijak nepopudit FIA a tak nedochází k plnému zastupování zájmu jezdců! Proto byly u nás bez skrupulí a nemilosrdně, a já si myslím že i protiprávně, v podstatě zlikvidovány vozy WRC, velké kity A 7 a vozy A8.
Myslím,že tento stav je do budoucna neudržitelný.
Konec první části
Připravil
Pavel Jelínek
|