Štěpán Vojtěch se vrací k automobilovým závodům na okruzích. Syn Zdeňka, slavného pilota cestovních vozů z 80. let minulého století, letos vstoupí do šampionátu FIA Grand Turismo. Bude řídit americký speciál Mosler MT900R. Za střídače bude mít německého jezdce Kennetha Heyera, také syna proslulého otce – Hanse, který býval velkým soupeřem Zdeňka Vojtěcha a Břetislava Engeho v ME cestovních vozů.
Třicetiletý Štěpán se rozhodl vrátit na okruhy poté, co mu nabídku závodění s americkým monstrem učinil Antonín Charouz. S moslery budou letos závodit také piloti, jejichž Charouz je manažerem – Jarek Janiš a Adam Lacko. Dalším Čechem pro vůz s motorem Corvette je Jaromír Jiřík. Vedle závodění ve FIA GT v kategorii G2 je možné, že se Štěpán s moslerem objeví i v MMČR na okruzích. Toto nasazení ovšem zatím není potvrzené.
Jména Vojtěch a Charouz se v novodobé historii automobilového sportu setkala mnohokrát. Antonín Charouz spolupracoval a kamarádil se Zdeňkem Vojtěchem 80. let minulého století, když oba závodili s legendární Škodou 130 RS. V letech 1997/98 byl Charouz (Ford Escort RS2000 Kit Car) soupeřem Štěpána a Tomáše Vojtěchových (Peugeot 306 Maxi Kit Car) v Divizi 1 MMČR. Jejich tehdejší souboje patřily k nejostřejšímu koření okruhové scény.
Po tragické smrti Zdeňka Vojtěcha v listopadu 1998 přišel Antonín Charouz za oběma bratry s nabídkou závodění pro další rok. Štěpán a Tomáš tak v sezoně 1999 závodili v barvách společnosti Charouz Racing System. Štěpán tenkrát ovládl pohárové série Ford Puma Cup a Ford Fiesta Cup.
Štěpán Vojtěch: „Okruhy pro mě znamenaly začátek mé závodnické kariéry, stejně jako docela dlouhé pokračování a nyní, po letech v rally, nastal čas pro návrat. Když jsem z okruhů v roce 2000 odcházel, bylo to především proto, že tato scéna v Česku upadala a rally mě i bratra Tomáše navíc vyloženě chytila za srdce. Myslím, že jsme v soutěžích cosi dokázali, po úspěších na domácích tratích jsme postoupili do mistrovství světa, sbírali body…, nicméně v závěru loňského roku jsme se dostali do situace, kdy se účast ve světových soutěžích pro nás stala hodně složitá. Zpátky na domácí tratě se nám nechtělo, přemýšleli jsme co dál… A v tom přišla nabídka Antonína Charouze, nad kterou jsem se moc dlouho nerozmýšlel. Znamená pro mě velkou výzvu, cítím novou, silnou motivaci. Samozřejmě, teprve uvidíme, jak mi to půjde, jak bude fungovat zcela nový vůz i tým, ale věřím, že ostudu neuděláme. Také se moc těším na to, že se vrátím do tátových stop. Jméno Zdeněk Vojtěch byla značkou nejvyšší okruhové kvality a já na něj chci navázat. Čekají mě okruhy, na který táta závodil a já se je budu za pochodu učit. Věřím, že rychle a úspěšně. Nejvíce mě láká asi Spa Francorchamps, dráha, kterou otec měl tolik rád. Ve hře je i start ve stále kvalitnějším mezinárodním mistrovství ČR, budu moc rád, pokud se to v nabitém programu FIA Grand Turismo podaří zorganizovat. Moc děkuji fanouškům, celému týmu a spolujezdci Michalu Ernstovi za krásné soutěžácké roky. Rally je opravdu výjimečný sport, který hodně dává i bere. Zachovávám k ní skutečný respekt.“
Antonín Charouz: „Štěpána znám odmalička, s jeho tátou Zdeňkem jsme spolupracovali a byli kamarádi podobně jako s Břeťou Engem (tátou Tomáše) už v době našeho závodění s legendární Škodou 130RS. Ve druhé polovině 90. let jsme byli i soupeři na českých okruzích. Štěpán řídil peugeota, já jel s fordem… Na sklonku loňské sezony jsem si všiml, že Štěpánův tým opustil hlavní sponzor, tušil jsem, že nemá jisté své pokračování v MS v rally. Stejně tak jsem věděl, že jej už nelákají české soutěže, tak jsem mu učinil nabídku startů v šampionátu FIA Grand Turismo. Než přešel Štěpán k rally, byl rychlý a úspěšný na okruzích, tak jsem si řekl, jestli by nechtěl zpátky a rovnou na světovou scénu. Dohodli jsme se rychle. S Němcem Kennethem Heyerem, který je stejně jako Štěpán synem slavného závodníka (Hans Heyer, který závodil proti Zdeňkovi Vojtěchovi a Břeťovi Engemu), by mohli tvořit rychlou dvojici. Kromě FIA GT je ve hře i jeho příležitostný start s továrním moslerem v MMČR na okruzích.“
FIA GRAND TURISMO 2008
20/04/2008 Silverstone
18/05/2008 Monza
21/06/2008 Adria
06/07/2008 Oschersleben
03/08/2008 Spa-Francorchamps
24/08/2008 Bucharest
14/09/2008 Brno
05/10/2008 Nogaro
19/10/2008 Zolder
23/11/2008 San Luis
www.fiagt.com
MMČR NA OKRUZÍCH 2008
20/04/2008 Hungaroring
18/05/2008 Most
08/06/2008 Most
27/07/2008 Poznaň
10/08/2008 Most
21/09/2008 Brno
25/10/2008 Brno
www.autoklub.cz
Štěpán Vojtěch
Návrat Štěpána na okruhovou scénu zajisté vyvolá v médiích a mezi fanoušky obrovský rozruch. Důvodů je více, určitě mezi ně patří skutečnost, že jméno Vojtěch je v motorsportu pojmem už od konce 70. let minulého století. Štěpánův otec Zdeněk tehdy raketově rozjížděl svou kariéru, z níž ční titul mistra Evropy cestovních vozů pro značku Škoda (1981), absolutní vítězství v závodě téhož ME v Zeltwegu o rok později a celá řada dalších úspěchů. Štěpán jako mladší z bratrské dvojice se k závodění dostal později. Oklikou přes alpské lyžování. Ještě v roce 1998 byl českým reprezentantem v akrobatickém lyžování. Kouzlo motorsportu jej ale stejně očarovalo.
Na okruzích ovládl pestrou mozaiku závodů i sérií a zjistil, že potřebuje změnu. Rally prvně okusil v roce 2000 a bylo rozhodnuto. Na okruzích dojel, co musel a přestoupil. Rychle se stal elitním soutěžákem, triumfy, včetně titulu mistra, se jen hrnuly. Jak to u Vojtěchů bylo vždy zvykem, Štěpán zatoužil po náročnějších šampionátech. Vybral si ten nejtěžší – světový. Během tříletého působení v MS se speciály WRC a ve třídě Produkční vozů nasbíral bodová umístění, množství zážitků a zkušeností. Na sklonku roku 2007 se výrazně změnily podmínky pro jeho působení v MS. Přemýšlel, co bude dál. A přijal nabídku Antonína Charouze pro okruhový návrat. Rovnou na světovou scénu mistrovství FIA Grand Turismo. Poprvé pozná tratě, na nichž dříve zářil jeho otec Zdeněk. Silverstone, Monza, Spa…
Kariéra
Narozen: 23. dubna 1977 v Liberci
1994 - Peugeot 306 Cup
1996 - 2. místo Peugeot 306 Cup, test Ford Mondeo Superturismo
1997 - vicemistr MMČR v Divizi 1 (Peugeot 306 Maxi)
1998 - 5. místo MMČR v Divizi 1 (Peugeot 306 Maxi), vicemistr Ford Fiesta Cupu
1999 - mistr Ford Fiesta Cupu, mistr Ford Puma Cupu, Pilsner Uruqell Night Drive (posádka T. Vojtěch/Š. Vojtěch/T. Enge), 7. celkově, vítězové kategorie Puma, 4. místo v anketě Zlatý volant 1999, Cena Jiřího Sedláře – nejlepší automobilový závodník do 30 let
2000 - Škoda Octavia Cup, 15. v Rally Semperit
2001 - 4. místo absolutně v MČR sprintrally; 16. místo absolutně v MMČR v rally
2002 - 3. místo na Valašské Rally, 1. místo Pačejov, Sosnová, 3. místo v MČR sprintrally
2003 – mistr MČR sprintrally
2004 - vicemistr MČR sprintrally
2005 – vicemistr MMČR rally, 27. v Německé rally
2006 – vicemistr MMČR rally, 7. v Mexické rally PCWRC, 14. v Katalánské rally, nedojel v Argentinské a Německé rally
2007 – 5. Irské rally PCWRC, 7. v Mexické rally PCWRC, 8. v Britské rally PCWRC, 18. v Argentinské rally PCWRC a nedojel v Rally Nový Zéland
www.vojtech.org
Mosler MT 900R – FIA Grand Turismo, kategorie G2
Vůz Mosler MT 900R patří v normálním provozu mezi takzvané „americké superautomobily“ a na závodních tratích je stále úspěšnější zbraní v šampionátech Grand Turismo. Elegantní sportovní monstrum pohání motor General Motors Corvette o objemu 5,7 litru a výkonu kolem 600 koní.
Vůz vyrábí společnost Mosler Automotive z americké Floridy. Její zakladatel a majitel Warren Mosler zřídil ještě druhé sídlo, v britském Cambridgeshire.
K největším úspěchům silného stroje v modifikaci GT3 patří loňská triumfální jízda belgickým šampionátem BELCAR a další vítězství v britských sériích BRITCAR a BRITISH GT. V ostrovních bojích působí americké stroje ve známých a úspěšných týmech Balfe Motorsport a Rollcentre Racing. Moslery závodily a závodí na předních příčkách také ve španělském mistrovství GT stejně jako v otevřeném mistrovství International GT Open.
V sezoně 2008 se vůz Mosler MT 900R objeví v královském mistrovství vozů GT – ve FIA Grand Turismo. Bude nasazen do kategorie G2, v níž mohou startovat vozy tříd GT1 a GT2, nicméně jejich homologace je národní, nikoli mezinárodní FIA. Třída má své hodnocení a vůz se svými jezdci zároveň bojuje o absolutní pořadí. Mimo svou divizi ovšem nemá nárok na body.
www.moslerauto.com
www.mt900.de
BPA