www.car.cz
 

V Le Mans triumfovali Japonci s Audi R8
     Vladimír Rožánek


Velmi pěkné, občas trochu větrné počasí, přilákalo jako vždy hodně diváků na tradiční závod prototypů a GT vozů ve francouzském Le Mans. Na startu se sešlo 48 automobilů ve čtyřech kategoriích LMP1, LMP2, GTS a GT. Kapacita okruhu pro tento náročný vytrvalostní závod je omezena, takže se jednotlivé teamy utkaly již v předkvalifikaci.
Velkých placek se sešlo nejvíce, celkem 19. Slabší placky LMP2 měly nejslabší zastoupení v počtu 6 vozů. Vozů GTS, se kterými startoval i náš Tomáš Enge za team Prodrive, se sešlo 7, a ostatních GT vozů vyrazilo 16.

Závody byly zajímavé, divákům se líbilo především tankování a střídání jezdců a nouze nebyla ani o havárie. Z prvního místa do závodu odstartovalo Audi R8 se startovním číslem 88, které vezlo britskou posádku Davies-Herbert-Smith z teamu Veloqx. Druhé startovalo druhé auto stáje Veloqx s posádkou McNish-Biella-Kaffer. Na trochu překvapivém 3. místě do závodu vyrazila posádka Zytek Engineering na prototypu Zytek se stejnojmenným motorem, která po startu toto místo ovšem neudržela. Ze 17. místa vyrazila první posádka GTS s Ferrari 550 Maranello teamu Prodrive s jezdci Engem, Koxem a Menuem. Ta si také dělala zálusk na první místo ve třídě GTS.

Start se nejlépe podařil Audi R8 ve složení Davies-Herbert-Smith, za nimi se usadili stájový kolegové McNish-Biella-Kaffer, kteří měli drobné problémy se zvládnutím vozu. To vyvrcholilo havárií a vůz se na konci 3. hodiny ocitl na 45. místě. Mechanici se zapotili, ale vůz se dokázal vrátit na závodní dráhu. Po patnácti hodinách se stíhací jízdou uvelebil na 12. místě. Do konce závodu se však dokázali dostat až na místo páté, což byl velký úspěch.

Horké chvíle prožívala posádka amerického vozů Chevrolet Corvette C5-R, které se v jedné ze zatáček nepodařilo zastavit, a oškubala předek vozu, i ta však do cíle dojela na místě šestém, první ve třídě GTS. Viděli jsme i ohnivá představení a to první v noci předvedl vůz Ferrari z Barron Connor Racing. Ani jeden vůz Barron Connor nevydržel do cíle.


Druhý oheň vzplál po nešťastně provedeném tankování vozu Audi R8 japonského teamu Goh, ale žádná větší škoda na voze nevznikla. Nehody se nevyhnuly ani teamu Pescarolo. Ten zůstal stát s rozbitým předkem v zatáčce Playstacion, takže mechanici se nenudili. Smůlu měli Enge-Kox-Menu s Ferrari 550 Maranello stáje Prodrive. Pro poškozenou pneumatiku poškodili předek vozu a z celkově pátého místa, ještě po 20. hodinách, se odsunuli až na místo jedenácté a stupně vítězů v GTS museli přenechat teamu Corvette a stájovým kolegům. Ve třídě GTS skončili až čtvrtí. Ošklivě vypadající havárii předvedl Martin Short na voze Dallara Judd LMP1. Ten nejenže doslova rozmetal Dallaru na kousky, ale odnesl to i jeho kotník. Team Rollcentre ostoupil z pěkného čtvrtého místa.

Celkové vítězství si zajistil japonský team GOH s Audi R8 s posádkou Ara-Capello-Kristensen, která se dostala do čela až po šestnácti hodinách a první místo již neopustila. Druzí skončili s Audi R8 teamu Veloqx britové Davies-Herbert-Smith a na třetím místě se umístil vůz Audi R8 stáje Champions Racing s posádkou Lehto-Werner-Pirro, která měla v závodě také problémy s potlučeným vozem.

Třídu LMP2 vyhráli Američané Binnie-Field-Sutherland s Lolou Judd, v GTS triumfovali Gavin-Beretta-Magnussen s Chevroletem Corvette C5-R a GT vyhrála trojice Bergmeister-Long- Maassen.

Výsledky Le Mans 2004
LMP1:
1. Audi sport Japan team GOH – Audi R8 – Ara-Capello-Kristensen
2. Audi sport UK team Veloqx – Audi R8 – Davies-Herbert-Smith
3. Champion Racing – Audi R8 – Lehto-Werner-Pirro

LMP2:
1. Intersport Racing – Lola Judd – Binnie-Field-Sutherland
2. Rachel Welter – WR Peugeot – Terada-Roussell-Porta

GTS:
1. Corvette Racing – Chevrolet Corvette C5-R – Gavin-Beretta-Magnussen
2. Corvette Racing – Chevrolet Corvette C5-R – Fellows-O´Connell-Papis
3. Prodrive Racing – Ferrari 550 Maranello – Turner-C.McRae-Rydell

GT:
1. Dale White Lightning Racing – Porsche 911 GT3 RSR – Bergmeister-Long-Maassen
2. Choroq Racing Team - Porsche 911 GT3 RSR – Kurosawa-Nishizawa-Orido
3. Freisinger Motorsport - Porsche 911 GT3 RSR – Ortelli-Bernhard-Dumas

Vláďa Rožánek, www.car.cz


 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose