Automobilka Fiat se chysta na červnový Autotec Brno 2008 20.5.2008 18:58 - tisková zpráva
Nabídka užitkových Fiatů - modelová paleta a preference zákazníků
Fiat Professional, jak zní úplný název divize užitkových vozů v rámci koncernu FIAT AUTO spa, nabízí zákazníkům tři nosné modely, a to Ducato, Doblo a Scudo. Tento rok přibyl do rodiny užitkových vozů nový model FIAT FIORINO, který se stal nejmenším vozem v ucelené modelové nabídce užitkových vozidel FIAT PROFESSIONAL.
Oblíbenost, kvalitu a celkový vzestup značky FIAT PROFESSIONAL podtrhuje kompletně obměněná modelová řada užitkových vozidel, navíc oceněná mezinárodním titulem VAN OF THE YEAR 2006 v rámci modelu FIAT DOBLO a VAN OF THE YEAR 2008 v rámci nově uvedeného modelu FIAT SCUDO. Z hlediska obchodní strategie je třeba zmínit, že koncern FIAT AUTO je jedním z mála výrobců automobilů, kteří mají plně oddělený obchod a marketing osobních a užitkových vozů. Tato separace představuje velkou výhodou zejména pro konečné klienty, neboť jejich potřeby a očekávání jsou občas velmi rozdílné.
Zároveň je potřeba podotknout, že striktní rozdělení na užitkové a osobní vozy ve smyslu technicko-právních kategorií M1 a N1 zde nehraje až takovou roli. Spíše jde o modelové rozdělení, kde si zákazník může u značky Fiat Professional zakoupit i vozy typu Ducato Panorama nebo Scudo Panorama, které jsou v kategorii osobních vozů (M1) a slouží k pohodlné přepravě malých skupin lidí (pracovních a sportovních týmů), ale v nejvyšších výbavách i k luxusní přepravě větších a na komfort náročnějších rodin. Stejně jako nově připravovaný model Fiat Fiorino Panorama bude zajímat zejména rodiny, které požadují pohodlnou přepravu, více náročnou na prostor než u běžného osobního vozu, ale na úrovni, která je naprosto srovnatelná s kvalitami osobního vozu.
Pokud jde o samotnou modelovou nabídku značky Fiat Professional, nejznámějším a mezi zákazníky nejoblíbenějším modelem je jistě Fiat Ducato. Tento vůz je velmi oblíben, což dokazuje loajalita klientů značky na úrovni 70 %, neboli převedeno do praxe 7 z 10 současných klientů si opět pořizuje tento model. FIAT DUCATO se prodává v mnoha variantách, tou základní je samozřejmě užitková dodávka s objemem nákladového prostoru od 8 do 17 m3 a nosností až 2 t. Dále pak podvozek s kabinou nebo dvoukabinou pro různé přestavby a nástavby. Posledním provedením jsou verze pro přepravu osob Panorama - pro luxusní přepravu 8/9 osob nebo Minibus pro přepravu až 17 cestujících. Velmi zajímavé jsou kombinované verze pro přepravu osob a nákladu. Jedná se o tzv. Combi s možností přepravy 5/6 osob, s přepravním prostorem pro náklad a s možností využití odpočtu DPH. Ducato je neobyčejně variabilním vozem, kde z různých kombinací délek, výšek, rozvorů, motorů a typů karoserií se dá vytvořit téměř 300 verzí tohoto oblíbeného vozu.
Druhým velmi úspěšným modelem je Fiat Doblo Cargo (Van of the Year 2006). Tento vůz se nabízí ve dvou základních variantách, a to užitkový van a prosklená pětimístná verze s odpočtem DPH. Novinkou, ojedinělou na trhu, jsou verze v provedení Maxi, u kterých se jedná o prodloužené verze klasického užitkového vanu a pětimístné verze combi. Nejedná se však jen o pouhé prodloužení, jak je možné vidět u jiných značek, ale o prodloužení stávajícího rozvoru o 360 mm za účelem lepší jízdní stability a jistoty. Užitkový van Maxi disponuje objemem nákladového prostoru 4 m3 oproti standardní verzi disponující objemem 3,2 m3. Užitková verze Maxi je nabízena na trhu již 1,5 roku a její odbyt trvale roste. Zcela nová prosklená verze Combi Maxi kombinuje přepravu 5 osob a objemného nákladu, to vše při zachování možnosti odpočtu DPH.
V první polovině roku 2007 byl uveden na trh nový model Fiat Scudo. Tento model byl nabízen již v minulosti, nicméně nová varianta uvedená na trh je více než pouhým restylingem. Svým designem, velikostí i počtem verzí jde o kompletně přepracovaný vůz, který po svém předchůdci zdědil v podstatě jen jméno. Scudo je nabízeno ve 3 základních variantách: užitková verze Van, jejíž nákladový prostor disponuje objemem od 5 do 7 m3 a nosností od 1 000 do 1 200 kg, verze Combi, sloužící pro kombinovanou přepravu 5/6 osob a nákladu (s odpočtem DPH) a nejvyšší verze Panorama s 8 až 9 sedačkami, pro potřebu pohodlné a luxusní přepravy osob, na úrovni osobního vozu. Nový Fiat Scudo byl velmi dobře přijat na trhu ve svých tradičních verzích van a combi, nicméně v současné době evidujeme nový trend, kdy se zejména rodiny zajímají o tento velkoprostorový vůz ve vrcholné verzi Panorama. Důkazem úspěšnosti tohoto vozu je zmíněný titul Užitkový vůz roku 2008 (Van of the Year 2008), který každoročně uděluje v Amsterodamu mezinárodní komise automobilových novinářů.
Novinka Fiat Fiorino Úplnou novinkou, která je uváděna na trh, je Fiat Fiorino. Pod tímto historickým názvem původního malého užitkového vozidla odvozeného od osobního automobilu se skrývá zcela nová revoluční koncepce automobilu se třemi tvářemi, které se už tradičně u Fiatu označují jako užitkový van, combi a panorama. Verze van je klasický malý dvoumístný užitkový automobil s objemem skříně 2,25 m3. Jeho výhodou je zejména velmi snadná ovladatelnost a manipulovatelnost, která se velmi dobře osvědčí zejména ve městech. Právě v tomto prostředí je velmi často potřeba naložit co největší množství zboží do co nejmenšího prostoru, kde již běžný osobní automobil nestačí kapacitou přepravního prostoru, při zachování operativy a snadného parkování. Neméně zajímavá je verze Combi, která tradičně slouží ke kombinované přepravě osob (4 osoby) a nákladu. Vůz je v kategorii N1 s možností odpočtu DPH. Novou kategorií v tomto segmentu je vrcholná verze Panorama, která slouží k luxusní přepravě 5 osob a která zajisté osloví zejména rodiny se zájmem o prostornou a pohodlnou přepravu při zachování plně srovnatelného komfortu osobního vozu. Samozřejmostí je možnost objednání takových doplňků, jako je rádio s CD, bezdrátové provozování mobilního telefonu za jízdy na principu Bluetooth (systém BLUE and ME vyvinutý ve společné kooperaci firem Fiat a Microsoft), nebo automatická převodovka. Verze combi a panorama jsou zajímavými produkty do segmentu minivanů.
Výhody v porovnání s konkurencí Značka Fiat Professional se snaží odlišit od konkurence zejména individuálním přístupem k zákazníkům a profesionalizací prodejní sítě. Naší největší konkurenční výhodou je využívání synergie a spolupráce s ostatním divizemi v rámci skupiny koncernu Fiat (Fiat osobní vozy, Fiat Professional, Alfa Romeo, Lancia, Iveco). Díky tomu nabízí zákazníkovi komplexní řešení pro jeho vozový park. Tato synergie je klíčová z hlediska přístupu k firemní klientele, a proto například i fleetové oddělení je společné pro všechny tyto značky (kromě Iveca). V podstatě nejdlouhodobější a nejstabilnější je spolupráce s divizí osobních vozů Fiat, která je soustředěna zejména na fenomén vozů s odpočtem DPH (segment, kde jsou vozidla odvozená od osobních vozů, ale s přepážkou pro odpočet DPH). Relativně nová, ale na druhou stranu velmi úspěšná je pro Fiat Professional spolupráce s Ivecem, založená na vzájemném doplňování produktové řady obou divizí. Proto je dnes možné u některých vybraných Iveco dealerů zakoupit i užitkové vozy Fiat, jako je Ducato, Scudo nebo Doblo.
Individualizace a přizpůsobení vozům značkové nástavby Společnost FIAT AUTO zaznamenává celkově nebývalý růst prodejů a v současnosti je to nejrychleji rostoucí automobilová značka v Evropě. Úspěch značky spočívá v nové strategii, která je zaměřena na přidanou hodnotu pro zákazníka. Prodejní cena výrobku je samozřejmě vždy nějakým limitujícím faktorem, ale nová strategie značky Fiat Professional spočívá právě na těch faktorech, které zdůrazňují zejména celkovou cenu výrobku po celou dobu jeho využívání (TCO - Total cost of ownership). U užitkových vozů je proto vždy třeba zdůraznit zejména provozní náklady, a to jak náklady na spotřebu paliva, tak náklady na následný servis. A právě to je velmi silnou stránkou produktů Fiatu. Špičkové dieselové motory Multijet, které jsou pověstné poměrem - výkon a spotřeba, jsou dnes již v podstatě legendární a najdete je i ve vozech jiných značek, ať už je to Opel, Saab, Suzuki atd. Rovněž náklady na opravy a náhradní díly jsou v současné době postaveny velmi dobře ve prospěch zákazníka. Součástí nové strategie jsou i netradiční a flexibilní řešení, která mají uspokojit i nejnáročnější zákazníky. V této oblasti postupuje značka Fiat Professional dvěma cestami. První cesta spočívá ve vytváření speciálních řešení již z výroby, kdy Fiat Professional nabízí nepřeberné množství různých kombinací délek, šířek, nosností a objemů užitkových vozů, druhá cesta spočívá v nabídce produktů, které mají uspokojit zákazníky, kteří hledají příliš úzkoprofilová řešení, která by z hlediska výrobního závodu nebyla rentabilní. Pro tyto zákazníky jsou pak připraveny produkty, které jsou určeny k individuální dostavbě.
Poprodejní a servisní služby, servisní balíky, výhody pro firemní zákazníky Záruka na vozy, možnost prodloužení záruky Prodejem celý vztah s klientem pouze začíná. Následuje servisní péče, kde Fiat nabízí zajímavé produkty, které chce v budoucnu rozšířit o další balíky služeb. I když jsou dostupné také pro individuální klienty, své opodstatnění mají právě v případě firemních zákazníků. Prvním je možnost prodloužení záruky, která vychází přímo z nabíkdy výrobce. Umožňuje klientovi prodloužit si standardní dvouletou záruku až na období pěti let nebo 200 000 najetých kilometrů. Je to velice variabilní a flexibilní produkt - klient si jej totiž může objednat například také poslední den končící dvouleté záruční doby. Druhý balíkem, který značka uvádí do praxe právě v tomto období, je možnost předplacení servisních prohlídek, které bude nutno provést, a to za fixní sumu. Pokud firma ví, že nakoupí automobil a najezdí s ním 120 000 km, může si koupit například produkt Extra komfort, zahrnující všechny pravidelné prohlídky.
BVV - Fiat
více k veletrhu : www.autotec.cz
|