Kaštanovi dakarská premiéra letos vůbec nevyšla 25.5.2008 09:38 - Pavel Jelínek
Zastavit se u rodiny osminásobného motocyklového účastníka dálkové Rallye Dakar Ivoše Kaštana, jen tak na kus řeči, znamená se obklopit vším, co má s motorismem společného. Už u vstupní brány je vidět skútr nejnovější verze, jenž čeká na otestování Vierkou Kaštanovou. Naproti stojí tranzit, v garáži jsou zaparkované Ivošovi chlouby - Monkey motocykly.
V rohu se krčí torzo dakarského speciálu. Dřevěný přístřešek ukrývá juniorský motokrosový stroj, na němž se prohání dcera Terezka a stačí se „pochlubit“ školní taškou a penálem s automobilovým motivem. Ani obytné prostory nejsou výjimkou. Postavený je v prvním patře motocykl Monkey Honda, kterých bylo vyrobeno jen několik desítek kusů.
Nad počítačem jsou přilepeny už časem zažloutlé kreslené vtipy Honzy Vyčítala s motoristickými hláškami. Kdyby mohlo, tak by i moto povlečení ujelo po své ose. Před baráčkem odpočívá Ivo Kaštan a buď bafá z dýmky, nebo si balí cigaretu. Na první pohled idylka, ale ta zde nikdy netrvá dlouho.
Střídá se tady příprava na závody, stovky hodin strávených kolem připraveného motocyklu a chvíle související s návratem. Vierka Kaštanová, která jako správná hostitelka nabídne kávu a nějakou tu sladkost, je pečlivou mámou a k tomu ještě zastává funkci produkční. Stará se přípravu, přihlášky na závody, zajištění ubytování, o Ivošovu medializace a mnoho dalšího.
Kaštanovi se nedávno zúčastnili náhradní Středoevropské rallye (po zrušení Dakaru z bezpečnostních důvodů), odkud jsou také naše snímky - viz fotogalerie. Ivoš tímto startem získal i novou motivací.
(POZOR - krásné záběry a akční sestřih z víkendové Rallye Posázaví 2008 zde)
Prakticky ze dne na den se pustil do stavby vlastního motocyklu s nízkým obsahem. Jde o zmenšeninu soutěžního speciálu. Ivoš se stal prvním a jediným na světě, který se strojem této velikosti (RahierMk1) pustil do tak náročné rallye. Motocykl nese jméno slavného závodníka Gastona Rahiera, muže malého vzrůstem, avšak velkého svými výkony.
Motocykl pohání motor Honda o obsahu 125ccm a váha stroje včetně jezdce je pouhých 180 kg.
Ivošovi se v soutěži (Maďarsko – Rumunsko – Maďarsko) nakonec stala osudnou předposlední etapa, když mu na motoru praskl svorník. Druhý zástupce stáje „TROJEK RACING TEAM“ Karel Ležatka obsadil celkově 66 příčku.
Petr Podroužek, Cartip
|