www.car.cz
 

Startovní listina Transorientale nabitá hlavně mezi kamiony. Od západ k východu
     26.5.2008 23:02 - Pavel Jelínek


Další splněný sen Reného Metge neboli rallye od západ k východu, z Petrohradu k čínské zdi, je před námi a s ní i parádně obsazená soutěž kamionů a také určitě krásné speciálky střední a východní Asie.

 

Z 10 700 km celkové délky, kterou všichni ukrojí mezi 11. a 28. červnem, jich sice jen 3700 připadne na speciální zkoušky, ale je třeba mít na paměti, že prakticky až po Ural budou zkoušky velmi krátké, nezřídka konané ve vojenských prostorech jako okruhy, jak jsme to viděli na Středoevropské rallye. Během pěti etap se dostanou přes Ural do Kazachstánu a z Evropy do Asie.

 

Následuje několik etap po kazašských stepích, prakticky všechny budou „na motor“, tedy s vytočenými agregáty a velmi vysokými rychlostními průměry. Zde si své užijí hlavně hlavní soupeři kategorie kamionů. Den volna bude až v Číně, v Turfanu, který se nachází 154 metrů pod hladinou moře. Teprve pak nastane hlavní lahůdka, pouštní úseky v pouštích Gobi a Takla Makan, jak tomu bylo i při ročníku 1992. Průjezdy dunami a navigace budou klíčem k úspěchu. Poslední den se nezávodí, dojezd závodu není až v Pekinu samotném, ale u Velké čínské zdi.

 

Pohled do startovní listiny motocyklů a automobilů oko znalého fanouška nepotěší jako u Středoevropské rallye. Mezi motocyklisty je jednoznačně největším favoritem Nor Per Ullevassetter, který odstartuje s číslem 1. Hned za ním se na trať vydá Jaroslav Katriňák, už s plnohodnotným strojem pro maratónské soutěže, a tím bude KTM 690 prakticky v tovární úpravě. Papírově by vše mělo hrát do karet Norovi, ale Katriňák v Maďarsku a Rumunsku ukázal, jak dokáže porážet světovou špičku i na kompaktnějším stroji. Trojku si na svůj stroj nalepí Rus Kolomicyn, pětku Brit Pavey, oba známe z Dakaru. Dodejme, že s číslem 55 na trať vyrazí Dušan Randýsek, ale jeho ambice budou jistě vyšší než číslovka na kapotáži. S číslem 90 a jednoznačným cílem vyhrát svoji kategorii bude startovat na čtyřkolce Josef Macháček.

 

V kategorii automobilů stojí za zmínku dva hlavní kohouti z kraje výsledkové listiny: s číslem 200 protruck Erika Vigorouxe a s číslem 201 buggy Schlesser Francouze Monterdeho. Schlesserova družina se tedy zúčastní jak Tuniské rallye tak i Transorientale a šéf týmu bude u toho jen coby manažer v doprovodném voze.  Za zmínku stojí buggy Američana Rona Baileyho (208), buggy Honda Němce Kahleho nebo tradiční účast lotyšských závodníků na buggy vlastní konstrukce.

 

A jsme u výkladní skříně Tranorientale, kategorie kamionů. Nutno dodat, že Martin Macík i Miorslav Zapletal budou ve velmi dobré společnosti a oba dostali lichotivá startovní čísla. Nechme promluvit nejdříve listinu samotnou: 400 Stacey, 401 Čagin, 402 Jan de Rooy, 403 Kabirov, 404 Gerard de Rooy, 405 Macík, 406 Mechtijev (pozor, firma MAN posadila do druhého sériového TGS po Nizozemci Vehoevenovi ruského závodníka), 407 Bekx, 408 Echter. 409 Jacquot (ne, tentokrát už ne jako týmová dvojka u Staceyho, ale opět ve vlastním týmu s elkovým MANem), 410 Dusiters, 412 Mardějev, 416 Vila Roca, 419 Zapletal...

 

Nutno dodat, že Miroslav Zapletal nebude jediným pravověrným autařem, kdo účastí v kamionu spíše než své soutěžácké choutky kojí touhu po dobrodružství: v Renaultu Kerax s číslem 432 startuje například známý závodník v buggy Philippe Gache.

 

Martin Macík startuje na Tranorientale sám se starší klasickou liazkou a zcel abez doprovodu. Korba liazu tedy ponese několik beden s náhradními díly a dodatečnou výbavou. Macíkovou taktikou rozhodně nebude útočit od počátku, spíše číhat na šanci v čínských dunách. Po Středoevropské rallye vůz prochází repasí a výměny důležitých součástí se týkají hlavně převodovky a brzd, nový je i chladič servořízení. Vůz poveze čtyři náhradní pneumatiky. „Závod se takto absolvovat dá a říká se tomu maratónský typ závodění,“ podotýká Macíkův navigátor Josef Kalina,“ dřívější Dakary a Pekiny nás tomu naučily. Vezli jsme si s sebou všechno včetně lahvového piva, ale to už je minulost.“

 

Miroslav Zapletal nechá doma svoje červené Mitsubishi a sám se vydá do Pekingu ve voze MAN poslední specifikace, původně připraveným pro Dakar. Vedle něj po těžkém zranění už opět usedne tradiční navigátor Míla Janáček a také mechanik Martin Mikulenčák, který měl startovat už na Dakaru. „Účelem není jen zažít to bez velkých výsledkových ambicí, ale také vyzkoušet v ostrém provozu náš rychlý doprovodný kamion, který bychom jinak před Dakarem ani nevyzkoušeli. Snad vše půjde,“ řekl nám už v Maďarsku Míla Janáček.

 

Souboj titánů Staceyho, Kamazu a de Rooye bude hlavním magnetem monumentální soutěže k čínské zdi. Někdo už přijímá sázky, ale autor článku si tipovat neodvažuje. Všechny tři týmy startují s perfektním zabezpečením a bezpochyby také nejrychlejšími kamiony současnosti. Na domácích tratích se může zdát papírová výhoda Kamazu jako jasná věc, ale vzpomeňme Staceyho prvotřídní vystoupení na CER 2008... kdepak, není to vůbec jasné.

 

Jiří Vintr, www.car.cz


 
 
Fotogalerie:   Premiérový středoevropský Dakar 2008 a úžasný HUMMER objektivem Jirky Vintra

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose