Automobilový průmysl stále táhne ekonomiku v Česku 4.6.2008 16:24 - tisková zpráva
3. 6. 2008 – Sdružení automobilového průmyslu zveřejnilo výsledky českého automobilového průmyslu za uplynulý rok na své tradiční výroční tiskové konferenci u příležitosti veletrhu AUTOTEC 2008 v Brně.
V roce 2007 činil podíl firem Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP) 20,2 % na celkové průmyslové výrobě ČR a shodou okolností i 20,2 % na vývozu ČR. Za firmy Sdružení bylo v roce 2007 dosaženo objemu produkce 641 miliard Kč, což je o 14,3 % více nežli v roce 2006 (r. 2006: 560,5 miliardy Kč).
Stejné číslo – totiž 20,2 % platí shodou okolností u meziročního růstu exportu. Ten činil u členských firem v roce 2007 498,5 miliardy Kč, v roce 2006 to bylo „jen“ 414,8 mld. Kč. Téměř 87 % z celkového objemu vývozu firem Sdružení AP v roce 2007 směřovalo na trhy zemí EU.
Automobilový průmysl se díky svému silnému exportnímu zaměření podílí značnou měrou i na vysoce kladném výsledném saldu zahraničně obchodní bilance. V loňském roce vykázal pozitivní rozdíl 266,7 mld. Kč mezi svými dovozy pro výrobní spotřebu a dovozy investičního charakteru v porovnání s vykázaným exportem. Prezident Sdružení AP Martin Jahn k tomu říká: „Bez automobilového průmyslu by byla i v posledních třech letech zahraničně obchodní bilance České republiky v červených číslech. To, že dosáhla kladných hodnot, je z valné části vlivem dobře fungujícího autoprůmyslu. To by měli mít na paměti ti, kteří si stěžují na silné postavení autoprůmyslu v naší ekonomice.“
Jeho charakteristickým rysem byl od počátku tohoto tisíciletí výrazný podíl dodavatelského sektoru. V loňském roce se dodavatelé na objemu produkce automobilového průmyslu podíleli téměř 57 % a na exportu 50 %. Tržby z vlastní výroby v dodavatelském sektoru meziročně narostly o 15 % (finální výrobci o 12 %). Export dodavatelů meziročně vzrostl o 20 % a finálních výrobců o 19 %. Dodavatelé tvoří většinu členské základny a zaměstnávají 72 % pracovníků Sdružení AP.
Ve výrobě vozidel po několika letech došlo k růstu výroby všech finálních výrobců. V předchozích letech rostla výroba osobních automobilů, autobusů a přípojných vozidel. Výroba užitkových automobilů a motocyklů stagnovala. Za loňský však finální produkce vozidel dosáhla historického rekordu a velmi se přiblížila hranici 1 milionu kusů. Martin Jahn připomíná: „Již v letošním roce s největší pravděpodobností čeští výrobci vyprodukují více než 1 milion silničních vozidel. Lze předpokládat, že zejména po náběhu firmy Hyundai v Nošovicích bude 10milionová Česká republika vyrábět podstatně více než 1 milion vozidel, převážně osobních aut, ročně. Staneme se tak světovou trojkou ve výrobě vozidel na jednoho obyvatele!
V souhrnu se tedy v ČR vyrobilo 931 298 osobních automobilů a lehkých užitkových automobilů, což je zhruba o 10 % více než v roce 2006 a zároveň historické maximum. Z toho bylo 3168 nákladních automobilů kategorií N2 a N3, 3182 autobusů, 2140 motocyklů, 2330 přípojných vozidel kategorie O3 a O4 a 20 763 malých přípojných vozidel kategorie O1 a O2 (firma Agados). Nákladních automobilů se tedy vyrobilo o 58,96 % více nežli v roce předchozím. Vzrostla i výroba autobusů (o 7,94 %). Výroba velkých přípojných vozidel kategorií O3 a O4 se zvýšila o 16,91 % a výroba firmy Agados, která je dominantním producentem malých přípojných vozidel za osobní a užitkové automobily, dokonce o 19,89 %. Nejvíce procentuálně vzrostla produkce motocyklů – o plných 110,84 %.
Náš autoprůmysl je významným zaměstnavatelem. Koncem roku 2007 zaměstnávaly členské firmy Sdružení AP 121 440 osob, v současnosti již jejich počet překročil 125 000. Martin Jahn upozorňuje: „Podniky našeho sdružení zaměstnávají pouhých 8,5 % pracovníků a přitom vytvářejí více než 20 % průmyslové produkce naší republiky. Produktivita práce, kvalita i komplexnost výroby je v porovnání s ostatními obory vysoká a rozhodně si autoprůmysl nezaslouží pejorativní poznámky o jednoduchých montovnách.“ Svým zaměstnancům může automobilový průmysl nabídnout stabilní zaměstnání a velmi slušné mzdy, které se v posledních dvou letech pohybují 12 % nad průměrnou mzdou v České republice. V roce 2007 činila průměrná mzda ve členských firmách 24 291 Kč za měsíc.
Přesto Sdružení AP hledá způsoby, jak získávat kvalitní zaměstnance. Jedním z nich je projekt Sdružení AP „IQ Auto“ zaměřený na rozvoj technického vzdělání. Ing. M. Jahn: „Do budoucna nám konkurenceschopnost kromě výzkumu a vývoje špičkových výrobků zajistí jen kvalifikovaní a vzdělaní pracovníci. Nedávno jsme si udělali průzkum a ten potvrdil, že minimálně do roku 2015 potřebují naše firmy 50 % zaměstnanců se středním odborným vzděláním a s výučním listem. Proto nás bolí hlavně nedostatek nastupujících učňů do technických oborů a proto jsme také v roce 2004 rozjeli projekt IQ Auto. Nyní jsou uzavřeny smlouvy v 9 krajích ČR a přemýšlíme o pokračování a rozšíření s názvem IQ Industry.“
Zástupcem českého automobilového průmyslu je Sdružení AP, které má v současnosti 161 členských firem. Sdružení AP hájí zájmy výrobců silničních vozidel, jejich dílů a příslušenství a organizací z oblasti výzkumu, vývoje a vzdělávání v automobilovém průmyslu. Sdružení AP je členem Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a řady dalších organizací. V zahraničí prosazuje své zájmy v mezinárodních a evropských organizacích jako je OICA, ACEA, ACEM, ODETTE a dalších
PR Více na: www.autotec.cz
|