www.car.cz
 

V Brně začíná AUTOTEC plný novinek
     4.6.2008 08:26 - tisková zpráva


3. 6. 2008 – Brněnské výstaviště na celý týden zaplnil jeden ze tří největších veletrhů užitkových vozidel na světě. Novinky z produkce finálních dodavatelů, ale také výrobců dílů a servisní techniky představuje více než 600 vystavovatelů na ploše přibližně 74 tisíc metrů čtverečních. Počet zastoupených zemí se od posledního ročníku rozšířil z 21 na 26.

AUTOTEC v prostoru střední a východní Evropy nemá konkurenci a firmy automobilového průmyslu sem přivezly to nejlepší ze své produkce. Mezi desítkami světových novinek nechybí třetí generace vozu Mercedes-Benz Actros s úsporným motorem BlueTec, nová generace Renault Magnum nebo dvě premiéry z nabídky značky Irisbus Iveco: třídveřový městský nízkopodlažní autobus Irisbus Crossway LE a luxusní autokar Irisbus Magelys. Poprvé zde jsou k vidění těžké nákladní vozy s hybridními motory, mezi nimi například i prototyp DAF vycházející z úspěšné řady LF45 s paralelním naftovým či elektrickým pohonným systémem.

Na své si v Brně přijdou všichni fanoušci silných motorů, a nemusí zůstat jen u koukání. Kdo uvažuje o profesi řidiče kamionu, má jedinečnou příležitost dozvědět se o této práci více a vyzkoušet si řízení trucku za asistence zkušeného instruktora. Do programu „Svět kamionů z blízka“ se na volné ploše R zapojili všichni nejvýznamnější evropští výrobci, takže jde zároveň o ucelenou přehlídku trucků různých značek. Jiným lákadlem je terénní polygon netradičně umístěný v prostoru výstavby nového pavilonu P, kde se v testovacích jízdách představuje dvacítka nákladních i terénních vozidel.

Brány veletrhu AUTOTEC 2008 zůstanou otevřeny až do neděle 8. června, kdy jimi projdou poslední z očekávaných sedmdesáti tisíc návštěvníků.
 
 

Martin Jahn zahajoval Autotec za SAP

3. 6. 2008 – Až z Moskvy, nikoli z Mladé Boleslavi přijel do Brna generální ředitel společnosti Volkswagen Group Rus Martin Jahn, aby jako prezident Sdružení automobilového průmyslu zahájil veletrh Autotec 2008.

V Brně byl navýsost potřebný i proto, aby na pravou míru uvedl pejorativní poznámky o levných montovnách, kterými politici charakterizují tuzemský automobilový průmysl. Ten je totiž ve skvělé formě, rok od roku se jeho kondice zlepšuje a přitom jeho efektivita je vysoce nad průměrem českého průmyslu.

Bude Česko největším výrobcem aut na světě?

V loňském roce jsme byli těsně pod hranicí milionu vyrobených vozů, letos určitě výroba milion vozů převýší a Česká republika se tak stane po Belgii a Slovensku třetím největším producentem automobilů na počet obyvatel. Je ale otázka, jak dlouho se nám tuto dynamiku podaří udržet. Zda bude v České republice dostatek lidí. Závažnou otázkou je i datum přijetí eura. Vzhledem k tomu, že více než 80 procent exportu jde do zemí Evropské unie, tak to, že nevíme, kdy bude euro přijaté, je pro nás poměrně palčivá. Potřebujeme plánovat dlouhodobě a bez jasného termínu nebo jasného přístupového harmonogramu to není možné.

 

Může vláda, kromě stanovení termínu přijetí eura, udělat něco, co by pomohlo dalšímu růstu automobilového průmyslu?

Problémy dělají časté změny v legislativě, třeba věci kolem nemocenské. Je ale fakt, že s tímto problémem se musí vypořádat každý podnik v zemi, nejen z automobilové branže. Pálí nás ale také nedostatečné technické vzdělávání, nedostatek nastupujících učňů do technických oborů. Nedávno jsme si udělali průzkum, a ten potvrdil, že minimálně do roku 2015 potřebují naše firmy 50 procent zaměstnanců se středním odborným vzděláním a s výučním listem. Proto jsme v roce 2004 rozjeli projekt IQ Auto. Nyní jsou uzavřeny smlouvy v devíti krajích České republiky a přemýšlíme o pokračování a rozšíření pod názvem IQ Industry.

 

Vás pálí nedostatek učňů, automobilisty rostoucí ceny ropy a následně i pohonných hmot. Není právě tohle rizikem automobilového průmyslu?

Cena ropy nás ovlivňuje ve dvou směrech. Jednak to může mít dopad na zájem konzumentů o určité typy vozů. Na druhé straně zvyšuje ceny oceli a dalších vstupů, ceny oceli začínají také výrazně stoupat kvůli růstu cen energií i železné rudy. To je věc, která se týká celého autoprůmyslu, není to specificky česká záležitost.

 

Myslíte, že se bude zvyšovat poptávka po úsporných a ekologicky šetrných vozidlech?

Myslím, že na poptávku po ekologicky šetrných vozidlech jsme dnes připraveni. Jako Škoda Auto budeme mít modely Green line jak u fabií, tak u superbů. Benzinový motor 1.4 u superbu je velmi dobrý agregát, s nímž super docela slušně jede a má nízkou spotřebu, takže si myslím, že jako Škoda Auto přicházíme na trh s modely, které mohou uspokojit požadavky zákazníků. Uvidíme, jak se rostoucí ceny pohonných hmot promítnou do reality, protože ta cenová elasticita je poměrně velká. Přestože ceny rostou, jezdí se stále stejně. Promítne se to do inflace, do ceny finálních výrobků. V posledních třech letech ale ceny pohonných hmot rostou poměrně strmě, cena ropy se v podstatě zdvojnásobila, ale na silnicích se jezdí čím dál víc.

 

Když se vrátíme k dodavatelům automobilek – které trhy jsou pro ně podle vašeho názoru nejperspektivnější?

Myslím si, že západní Evropa bude stabilně vyrábět svůj velký počet aut, to je bezpečný trh. Dnes ale roste hlavně střední a východní Evropa, tedy nové závody, které se rozvíjejí v České republice, na Slovensku, v Polsku či v Maďarsku. Čeští subdodavatelé určitě půjdou dále do Ruska, do Číny.

 

Myslíte, že je pro ně prospěšné stavět tam i vlastní závody?

Určitě. Již dnes existují v Česku firmy, jako Brano nebo Brisk, dvě významné české společnosti, které už v Rusku a v Číně zahajují svoje výrobní aktivity. Tři čtvrtiny tuzemských výrobců komponentů mají zahraniční vlastníky, ti expandují podle své strategie a budou se rozvíjet nezávisle na české výrobě.


 
BVV


 
 
Fotogalerie:   Misano 2008 a i v neděli úspěšná Buggyra, foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose