Red Bull Káry míří na Moravu a na starý Masarykův okruh 9.6.2008 23:37 - tisková zpráva
Red Bull Káry na Masarykově okruhu v Brně
Tenhle okruh ochutnali nejúspěšnější cyklisté a automobiloví závodníci v historii motosportu. Od roku 1930 zde rovinky, zatáčky a v nich vepsané brzdné dráhy kol vyprávějí osudové příběhy. Jsou to vyprávění o velké slávě i o ještě větším utrpení. Bývalý závodní okruh v Brně hostí 22. června 2008 Red Bull Káry a to poprvé ve své historii. Duch toho místa, který tu od roku 1930 dýchá jen spálený benzín, se premiérově bude moct během závodu i pořádně zasmát…
Délka trati pro účastníky závodu Red Bull Káry bude 500 metrů, což je oproti původním parametrům zanedbatelná vzdálenost. Okruh z roku 1930, nad nímž převzal záštitu první Československý prezident, byl totiž dlouhý 29.1 kilometru. Trasa tenkrát vedla přes tři typy silnic – od okresku až po státní vozovku. Prvorepublikové závodní auťáky brázdily několik typů povrchů, část závodů se jezdila dokonce po kočičích hlavách…
Po druhé světové válce podstoupil Masarykův okruh první zeštíhlovací kúru, „zhubl“ na 17.8 kilometru. Od roku 1986 se závod y konají na moderním autodromu, který je vestavěný uvnitř původního přírodního okruhu. Automotodrom v moderní éře každoročně hostí motocyklovou Grand Prix, v minulosti se tady jezdily automobilové závody série DTM. Po závodním okruhu, kterému někteří jezdci říkají kvůli velkému převýšení (71 metrů) horská dráha, jezdí v současnosti především motorkáři, nejrychlejší kolečko však má na svém kontě jezdec formule 1 David Coulthard. Ten v monopostu Formule 1 zdolal vzdálenost přes 5 400 metrů v čase 1:36,77. Nejrychlejší motocyklisté světa tady přitom při Velké ceně dosahují časů pomalejších až o dvacet vteřin. „Myslím, že kdybych tady víc natrénoval, mohl jsem čas vylepšit ještě tak o sedm sekund,“ udivil navíc v roce 2002 všechny přihlížející Coulthard. Holt tady je plyn důležitější než brzda…
Masarykův okruh. Tohle místo má tak trošku schizofrenní nádech. Na jednu stranu tady slavní automobiloví a motocykloví závodníci stříkali šampaňským a kolem krku se jim houpaly věnce, kterými jsou oceňováni pouze ti nejlepší, na druhou stranu se tady udály i vážné nehody…
I těžké havárie však mohou mít vcelku komický scénář. Jeden takový příběh zapsali archiváři Masarykova okruhu do kronik v roce 1949. Tehdy se do jihomoravské metropole sjela světová elita mezi automobilovými závodníky, na startovním poli nechyběl ani Ital Farina, o rok později historicky první mistr světa formule 1. Farina znal trať ještě z předválečné doby, jenže… Stavitelé poválečného okruhu změnili směr jízdy, v němž se závodilo. A tak jedna důvěrně známá zatáčka svého starého známého Itala podvedla. Za zákrutou totiž nebyl kopeček nahoru, jak byl Farina zvyklý, ale naopak dolů… Farina vyjel z trati, otřesen vyskočil z auta a začal zmateně pobíhat po trati, kde mu hrozilo obrovské nebezpečí. Fariny si naštěstí zpoza volantu všiml jeho kolega ze stáje Maserati Parnell, který jel za ním. Angličan ve stoosmdesátce projel těsně kolem Itala a strčil do něj takovou silou, že se Ital odkutálel z trati. Při nárazu si Farina zlomil dvě žebra, Parnell vykloubil rameno.
Farina, Parnell… Masarykův okruh je spjatý s největšími jmény historie motosportu. Tady jezdil legendární Šťastný, který i se slabším strojem porážel všechny protivníky, tady exceloval Vitvar. Na Moravu si našli cestu i další vynikající závodníci jako Quester, Hulme, Belmondo, Fitzpatrick či Berger.
S automobilovým sportem se Brno poprvé seznámilo v roce 1904, když zde byla časová kontrola soutěže mezi Vídní a Vratislaví. V roce 1965 se na Masarykově okruhu poprvé jel závod Mistrovství světa silničních motocyklů. 22. června 2008 se zde pojednou Red Bull Káry.
Red Bull káry – malá grand prix minikár poprvé na Moravě
Velká cena Brna
Před čtvrt stoletím byl synonymem motoristického závodění v Brně příměstský okruh, který vznikal vždy na dobu určitou z komunikací bežně sloužících starousedlíkům i návštěvníkům Brna. Doba si však žádala změnu, vznikl Masarykův okruh, a původní závodní trať osiřela. V neděli 22. června 2008 bude všechno jinak. Závodní trať dlouhá 400 metrů, bariéry z balíků slámy, únikové zóny, paddock, diváci lemující dráhu, televizní štáb, porota a stupně vítězů. Závod Red Bull Káry, kreativních vozítek poháněných vlastní vahou z kopce dolů, se koná poprvé v Brně.
Historické mezníky …..
Závody minikár se zrodily, stejně jako valná většina bláznivých a na první pohled nesmyslných sportů, v zemi neomezených možností na druhém břehu atlantického oceánu. Na počátku 30. let, v době celosvětové ekonomické krize, hledal jistý americký výrobce mýdla způsob, jak zábavnou formou napomoci pro-deji svých výrobků. Již dlouho byly nejoblíbenější zábavou jeho dětí jím vlastnoručně vyrobená vozítka z dřevěných přepravek, do kterých původně balil mýdlo. Tehdejší konjunktura automobilového průmyslu mu vnukla nápad, jak takto upravené krabice marketingově využít – netrvalo dlouho a mladá generace se masově začala učit stavět minikáry obecně označované soapboxes (krabičky od mýdla).
Dalším, neméně důležitým krokem k popularizaci a vyvolání následného „davového šílenství“ byl nápad zorganizovat první oficiální závod minikár. Od nápadu k realizaci chybělo jen málo a tak se v roce 1934 uskutečnilo pravé americké derby podpořené zástupem více než 40 000 zfanatizovaných diváků. La-vina se nedala zastavit a zanedlouho se rozjela celá série závodů minikár. Do našich zeměpisných šířek se tento fenomén dostal až po druhé světové válce a okamžitě si získal srdce všech kutilů a šikovných českých ručiček. Nadšení pro minikáry však postupně ochladlo, takže na počátku třetího tisíciletí lze mini-káry vidět zcela výjimečně na několika závodech do roka. Veřejnosti se tento sport stává neznámým a roste nebezpečí, že by krásná tradice mohla zaniknout úplně.
Minikáry v srdci Evropy
První ročník závodu originálních minikár v Čechách se uskutečnil v roce 2001 v Praze na kopci Spiritka. Deštivé počasí neodradilo tři desítky týmů od divoké jízdy v boji o stupně vítězů. Po roční přestávce se závod konal podru-hé, přesunul se však blíže centru hlavního města, na Petřín. Přes čtyřicet tisíc lidí vidělo klání 45 týmů na členité trati, kde nechyběly dramatické situace, crashe ani neuvěřitelné sportovní výkony. Po dalších pěti letech se tedy závod vrací, v lehce pozměněné podobě a na zcela jiném místě.
PR
|