V pořadí 76 ročník legendárního závodu 24 hodin Le Mans je již minulostí. Premiérový start prototypu poháněného motorem Aston Martin, který vychází ze sériové produkce využívané vítězným vozem třídy GT1 DBR9, ukázal, že tým Charouz Racing system se může více než srovnatelně měřit se soupeři používajícmi benzínové motory.
Trio jezdců Charouz, Enge a Mücke dokazovalo od startu až do cíle, že rychlostně mají na to, aby udrželi pozici nejlepšího benzínového vozu za továrními diesely. Zároveň také ukázali pevné odhodlání nevzdat se ani za nepříznivých okolností ve chvíli, kdy se nedařilo podle představ.
Mladík Charouz vylétl na konci druhé hodiny závodu z dráhy, když za pomalejšími vozy ztratil přítlak a kontrolu nad vozem. Tým dokázal vůz, jehož poškození bylo menší, než se na první pohled zdálo, opravit a rychlé a stabilní tempo za všech podmínek pak bylo základem pro vzestup zpět do první desítky.
Vůz se startovním číslem 10 byl po opravě až na 48. místě, ale průběžně se prokousával vpřed a s výjimkou dieselů stahoval všechny soupeře. Nakonec se probojoval až do první desítky a Enge byl cílovou vlajkou odmávnut na devátém místě absolutně i ve třídě LMP1. Vůz týmu Charouz Racing System byl třetím nejlépe umístěným vozem s benzínovým motorem a odstup 8 kol je podstatně menší ve srovnání s původní ztrátou.
Jan Charouz: „Mám smíšené pocity. Jsem na sebe naštvaný, kvůli chybě z úvodu, která nám zkomplikovala závod. Na druhé straně jsme ukázali dobrou rychlost a stabilně jsme byli nejrychlejším benzínovým vozem. Podmínky byly hodně obtížné, protože se pořád měnily.
Loni sice taky pršelo, ale aspoň to byl stabilní déšť, zatímco letos byly ve druhé polovině závodu v prakticky každém kole jiné podmínky. Přinejmenším máme alespoň představu, kde je hlavní rozdíl mezi námi a ostatními, diesely mají největší výhodu v kroutícím momentu na výjezdu ze zatáček. Upřímně řečeno, i bez toho vyjetí z trati bychom nebyli lepší jak sedmí.“
www.jan-charouz.cz
Tomáš Enge: „Vždy je příjemné vidět po dlouhých a náročných 24 hodinách cíl. Vlastně až teď jsem si uvědomil, že to je poprvé, kdy jsem viděl cílovou vlajku přímo z vozu! Tým do závodu vložil ohromné úsilí a z pohledu techniky šlo o poměrně bezproblémový závod, což je velmi pozitivní po všech těch problémech, které jsme měli při testu a kvalifikaci. Řízení prototypu je pro mě zcela nový zážitek, který se mi hodně líbil.
Na druhou stranu bylo jasné, že se nemůžeme rovnat továrním dieselům, takže jsme nikdy neměli reálnou šanci na celkové vítězství. Ale aspoň jsme normálně byli nejrychlejším vozem s benzínovým motorem. V neposlední řadě bych chtěl také pogratulovat bývalým kolegům z týmu GT1, kteří dnes s vozem DBR9 vyhráli třídu GT1.“
www.tomas-enge.com
Stefan Mücke: „Všichni jsme spokojeni. Dokončili jsme závod bez větších technických problémů a pokaždé je dobrou odměnou, když po 24 hodinách vidíte cíl. Bez úvodního nehody bychom byli jasně nejlepším benzínovým vozem, takto jsme třetí, ale pořád je to velmi dobré.
Podmínky byly hodně náročné, zvláště v závěru. Když jsem jel můj poslední stint na suchých pneu, začalo zase pršet, ale v závěru nikdo z nás nechyboval. Jednoznačně jsme ukázali naši rychlost a určitě bychom se tu příští rok vrátili a doufejme, že pro ještě lepší výsledek.“
www.stefan-muecke.jgsm.de
Antonín Charouz, šéf týmu: „Máme důvody být spokojeni. Byl to první start tohoto vozu v Le Mans a maraton jsme dokončili v první desítce. Bohužel Honza v úvodu vylétl z trati, když ztratil přítlak. Zdálo se, že to může být konec, dvakrát zůstal stát na trati, ale nakonec dokázal dovézt vůz do boxů. Měli jsme ještě pár jiných drobných problémů, ale dojeli jsme do cíle. Dvakrát jsme startovali v Le Mans a dvakrát jsme byli v cíli.
Vůz jasně ukázal, že pokud jde o rychlost, pak těžko hledá mezi benzínovými vozy konkurenci. To, že tovární diesely hrály jinou ligu, nebylo překvapením. Jako soukromník se těžko můžete měřit se silnými továrními týmy a jejich zdroji, to není jenom o technologii motoru. Dali jsme do toho vše, dohnali jsme velkou ztrátu na naše přímé soupeře, takže jsem spokojený.“
www.racing.charouz.cz
David Richards: „Vůz LMP1 byl pro nás nový krok a je velmi povzbudivé, že jsme byli tak konkurenceschopní hned v počáteční fázi vývoje. Kdo ví, co může budoucnost přinést.“
Výsledky 24h Le Mans 2008 ZDE
Níže máte k dispozici průběh 24h Le Mans z pohledu týmu Charouz Racing System i s dalšími fotografiemi:
První desítka absolutně - report 21 hodin
Již jen tři hodiny chybí do konce 76. ročníku 24 hodin Le Mans, ve kterém prototyp s motorem Aston Martin jede už v první desítce absolutního pořadí. Stefan Mücke odjel ráno tři dlouhé stinty na mokré trati a jednoduše pokračoval v trendu nasazeném týmovými kolegy Tomášem Engem a Janem Charouzem. Snížil odstup na soupeře s benzínovými motory, ačkoliv v jednom stintu musel jet bez kontroly prokluzu.
„Celé to bylo hodně ošidné. Jedeme na veřejných cestách a ty jsou dost kluzké. Normálně není problém jet bez kontroly prokluzu, ale bílé znaky na cestě hodně kloužou a bylo to hodně na hraně. Tým problém odstranil při zastávce. Nyní jsme v první desítce a snad se nám ještě podaří malinko posunout vpřed,“ řekl Stefan.
Dalším na řadě byl Jan Charouz a stejně jako Mücke s Engem i on patřil mezi nejrychlejší jezdce na trati mezi vozy poháněné benzínovým motorem. Jeho celkový čas za volantem byl trochu kratší, než se plánovalo, protože při druhém stintu se separoval běhoun jedné z pneumatik. „Musel jsem být hodně opatrný, protože podmínky na trati se každým kolem měnily podle toho, jak se měnila síla deště. Náš vůz jel velmi dobře, jediný problém nastal, když se separoval běhoun pneumatiky. Naštěstí vnitřek pneu vydržel, takže to nestálo tolik času,“ řekl Jan.
Tomáš Enge si odvážně vybral přechodné pneumatiky, když trať začala osychat a tento krok se vyplatil. Díky ostré jízdě se ještě před předávkou Stefanu Mückemu dostal do první desítky absolutního pořadí. Vůz týmu Charouz Racing System je devátý ve třídě LMP1 a zároveň je třetím nejlepším benzínovým vozem.
Charouz Racing System v první desítce – report 18 hodin
V Le Mans stále prší a vůz Charouz Racing System poháněný motorem Aston Martin již pronikl do první desítky třídy LMP1. Tomáš Enge odjel za svítání tři stinty v řadě. Bývalý jezdec F1 ukázal na vodě své schopnosti a rychle kroužil na dráze La Sarthe. Obvykle byl nejrychlejším benzínovým vozem na trati a často se vyrovnal i některým továrním dieselům.
„Je to docela zábavné, protože v autě jsem za volantem neměl nejlepší pocit, abych pak zjistil, že ve srovnání se soupeři to bylo velmi dobré. Dokázali jsme všechny tři stinty odjet na jedné sadě mokrých pneumatik, což ukazuje výdrž Michelin,“ řekl Enge.
Záběry kamer naznačovaly, že viditelnost byla v kombinaci tmy a vody velmi špatná, ale český jezdec si nestěžoval. „Je jasné, že za sucha je to lepší, ale pro mě to bylo v pohodě i na vodě. Občas je nějaký větší sprej vody, ale dá se s tím vyrovnat. Největší problém s viditelností jsem měl při mé předchozí jízdě na suchu. Z některých vozů vytekl na trať olej, který se pak dostal na čelní sklo. Tam pak funguje jako lepidlo a chytá se na něj prach zvířený jedoucími vozy. To byl problém, stěží jsem něco viděl,“ vysvětlil Enge.
Stefan Mücke převzal vůz po Tomášovi a dokázal se dostat do první desítky třídy LMP1 a na celkové 11. místo. Nezastavily ho ani drobné problémy s elektronikou, které vedly k trochu delší zastávkám, při kterých se je tým snažil vyřešit. V nejbližší době předá vůz Janu Charouzovi.
Na dráhu La Sarthe prší, tým Charouz stahuje – report 15 hodin
Šestasedmdesátý ročník 24 hodin Le Mans přinesl na konci noci další drama, když se ve 41 hodině závodu silně rozpršelo. Charouz Racing System pokračuje v boji a má na dohled první desítku. První polovina závodu se odjela na suchu, ale podmínky se změnily ve chvíly, kdy všichni soutěžící už čekali na ranní rozbřesk. Ve chvíli, kdy začalo pršet, řídil vůz českého týmu Jan Charouz a měl co dělat, aby vůz udržel na trati.
„Vše šlo hladce až do chvíle, kdy se rozpršelo. Jel jsem ještě dvě kola na hladkých pneunmatikách a měl jsem štěstí, že se nic nestalo. Bylo to stejné, jako jízda na ledě,“ řekl Honza ke zrádným podmínkám na konci jeho plánované porce.
Jan si místo za volantem vyměnil s Tomášem Engem. Zkušený Čech pak usilovně pracoval na dalším snížení odstupu na soupeře vpředu. Tým je v současné době 12. absolutně, 11. ve třídě GT1, a na nejbližšího soupeře ztrácí čtyři kola.
Le Mans v polovině – report 12 hodin
Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke dosáhli ve tři hodiny v noci hranice 12 hodin na trati La Sarthe, tedy poloviny prestižního vytrvalostního závodu v Le Mans. Vůz Charouz Racing System týmu pokračoval v postupném vylepšování pozice. Nový prototyp poháněný motorem Aston Martin ukázal za tmy svou rychlost a s blížícím se poločasem závodu postoupil o dalších pár míst vpřed. Všichni tři jezdci jsou s vozem spokojeni.
„V noci jezdím rád a obvykle jsem velmi rychlý. V průběhu mých stintů nebyly žádné problémy s vozem. Nicméně na trati musíte být hodně opatrní, protože z nějakých vozů vytekl olej na trať a je to hodně zrádné,“ řekl Enge, který z vozu vystoupil krátce po půlnoci.
Volant od něj přebral Stefan Mücke a razantní jízdou se zasloužil o další vylepšení vozu se startovním číslem 10. „Je jasné, že teď už se nebudeme posouvat nahoru tak rychle jako na začátku, ale důležité je vytrvat v tlaku. Do konce je pořád hodně daleko, teprve se blíží polovina závodu. Klíčem je spolehlivost,“ řekl Mücke, od kterého převzal vůz Jan Charouz.
Nejmladší jezdec týmu v současné době drží 13. místo absolutního pořadí, které snad týmu nepřinese žádnou smůlu. Ve třídě LMP1 je modrobílý vůz na 11. místě, na nejbližšího soupeře ztrácí šest kol.
Stíhání pokračuje – český speciál LMP1 stoupá vzhůru, report 9 hodin
Charouz Racing System udržuje slušné tempo a pokračuje v postupu vpřed ve výsledkové listině. Prototyp poháněný motorem Aston Martin se už prokousal do druhé desítky, Le Mans už mezitím pokryla tma. Stefan Mücke vystoupil z vozu ve chvíli, kdy uběhla čtvrtina. „Náš vůz je v pořádku a v průběhu mých stintů jsem neměl žádné problémy, vše šlo hladce,“ řekl Stefan, který odjel tři stinty v řadě. Jen pro vysvětlení, anglické slovo stint znamená jízdu od zastávky s doplněním paliva k další zastávce s tankováním.
Jan Charouz ukázal, že na něm dnešní nelehká úvodní jízda nezanechala žádné následky a odjel vyrovnané stinty. Mladý Čech často zajížděl nejrychlejší časy mezi benzínovými vozy a pokračoval ve šlépějích týmových kolegů Tomáše Engeho a Stefana Mückeho, dále postupoval vzhůru ve výsledkové listině. Ve chvíli, když už trať pokryla tma, předal vůz Tomáš Engemu na 23. místě.
„Teď to bylo mnohem lepší. Upřímně řečeno, netušil jsem, jaké časy jezdili soupeři, ale vím, že jsem se stabilně držel těsně nad hranicí 3:30. Tma nedělala problémy s ohledem na provoz, jediné potíže mělo na svědomí špinavé čelní sklo, skoro přes něj nebylo vidět,“ řekl Honza.
Tomáš Enge řídil nejméně do půlnoci a už nyní se propracoval do druhé desítky - už je 16.
Dohánění ztráty – report 6 hodin
Charouz Racing System dokázal mezi třetí a šestou hodinou závodu postoupit výrazně vzhůru v pořadí 24 hodin Le Mans a posunul se na 28. místo. Tomáš Enge byl tím, kdo seděl ve voze při hranici tří hodin a zkušený jezdec začal velkolepou stíhací jízdu po předchozím zdržení způsobeném poškozením vozu při smyku Jana Charouze.
“Je mi to líto, byla to nešťastná situace. Byla tam skupinka vozů a musel jsem vyjet mimo stopu a také jsem ztratil část přítlaku kvůli vozům přede mnou a vůz se najednou utrhnul. Je to škoda, protože jsme byli hodně silní,” vysvětlil smutný Jan.
Tým dokázal vůz relativně rychle opravit, potřeboval necelou půlhodinu. Poškození vypadalo na první pohled hůře, než jaká byla skutečnost, bylo zapotřebí vyměnit kapotáž. Enge se na trať vrátil na 48 místě a začal stíhací jízdu. „Vůz se choval dobře. Vlastně to bylo poprvé, kdy jsem tady s tímto vozem odjel dlouhý stint. Cítil jsem se pořád jistěji a bavil jsem se. Jsem daleko od našich soupeřů, ale závod je hodně dlouhý a může se stát ještě hodně věcí,“ řekl Enge.
Vůz předal Stefanu Mückemu a mladý Berlíňan pokračoval v nastoleném trendu. Odjel tři stinty v řadě a při nájezdu do boxů k předání vozu Janu Charouzovi byl 28. V tu chvíli uběhlo takřka přesně 6 hodin závodu.
Po 3hodinách
Le Mans dokáže být hodně tvrdé a Charouz Racing System neprožil právě snadný úvod 76. ročníku slavné čtyřiadvacetihodinovky. Stefan Mücke bojoval za volantem prototypu poháněného motorem Aston Martin o pozici nejlepšího benzínového vozu. Nejtěžší chvíle přišla po druhé zastávce, kdy se Jan Charouz dostal v zatáčce Dunlop mimo trať.
Stefan Mücke dostal důvěru rozjet závod a německý jezdec zpočátku držel šesté místo, ale nakonec musel ustoupit poslednímu vozu Audi. Tým zůstal v čele vozů s benzínovými motory až do první zastávky, která byla o něco delší než obvykle, jelikož tým měnil určité díly pro odstranění problémů s řazením.
Mücke zůstal za volantem a pokračoval v souboji na čele benzínových vozů. Po zhruba 90 minutách zajel podruhé do box, celkově byl osmý a druhý nejlepší benzínový vůz. „Vůz se na počátku choval dobře, ale pak se objevily problémy při řazení nahoru i dolů. Během první zastávky jsme problém odstranili, ačkoliv šlo o rychlou opravu, ztratili jsme nějaký čas a pozice. Záď vozu byla trochu nervózní, ale vůz byl rychlý. Dokázali jsme snížit ztrátu na naše soupeře a vypadalo to dobře,“ řekl Stefan po vystoupení z vozu.
Při druhé zastávce do vozu usednul Jan Charouz a následně pokračoval v boji o pozici nejlepšího vozu poháněného benzínovým motorem. Bohužel krátce před druhou hodinou závodu ztratil při souboji s jiným vozem kontrolu a v zatáčce Dunlop narazil do bariér. S poškozeným vozem dokázal nakonec dojet do boxů, kde tým provedl značně rozsáhlou opravu s cílem dále pokračovat v závodu. Poškození se naštěstí týkalo hlavně kapotáže a vůz nyní dále pokračuje. Za volant usedl Tomáš Enge a krouží na trati, ačkoliv při opravě klesnul až na 48. místo.
BPA