Legendární  FORDy na festivalu rychlosti v GOODWOODU      26.6.2008 12:41 - tisková zpráva
 
 
			
			 
			
 LEGENDÁRNÍ VOZY FORD BUDOU SLAVIT NA FESTIVALU RYCHLOSTI V GOODWOODU
  
 
/Praha, 26. června 2008/ –  Na prestižním Festivalu rychlosti, který se koná o víkendu 11. až 13. července 2008 v britském Goodwoodu, se opět představí celá škála mimořádných historických i současných vozů Ford. 
  
Festival rychlosti je motoristickým svátkem celoevropského významu. Spojuje v sobě přehlídku historických vozů, závody do vrchu, rychlostní zkoušku, zahradní párty a netradiční autosalon. Pořádá ho hrabě March na pozemcích panství Goodwood, které je rodovým sídlem šlechtické rodiny Marchů. 
  
Ford v letošním roce slaví dvě významná výročí, která se odrazí i na jeho účasti v Goodwoodu: století Fordu Model T a 40 let od představení modelu Escort. K vidění bude také řada historických i současných závodních vozů Ford, včetně soutěžního speciálu Focus RS WRC či monopostů F1 s motory Cosworth V8 a V10. 
  
40 let Fordu Escort 
V lednu 1968 Ford představil zcela nový rodinný sedan Escort. Vůz nabídl kombinaci atraktivního stylu s technickými inovacemi, jako byla plně synchronizovaná převodovka, hřebenové řízení, kotoučové brzdy vpředu nebo karoserie s jednodílnými bočními výlisky. 
  
Motor o zdvihovém objemu 1098 cm3 a výkonu 37 kW uděloval vozu na tehdejší dobu pozoruhodnou nejvyšší rychlost 130 km/h, spotřeba paliva přitom činila 8 l/100 km.  
  
Escort se záhy po svém uvedení na trh stal bestsellerem, velké úspěchy však zaznamenal rovněž v motoristickém sportu. Na svém kontě má řadu vítězství v prestižních soutěžích jako Rallye Monte Carlo, obávaná africká rallye nebo britská RAC rallye. Za jeho volant usedaly legendy motorsportu: Roger Clark, Hannu Mikkola či Ari Vatanen. 
  
Dvaatřicet let úspěšné kariéry Fordu Escort ukončil až příchod zcela nového modelu Focus, který důstojně navázal na četná vítězství Escortu – jak na závodních tratích, tak u zákazníků. 
  
Stoletý Ford Model T 
Model T, často láskyplně nazývaný „plechová Lízinka“, byl uveden na trh v říjnu 1908 – a zanedlouho se stal nejprodávanějším automobilem světa. Motoristickou scénu ovládl na dalších dvacet let. Do ukončení výroby v roce 1927 vzniklo v padesáti továrnách v devatenácti zemích na šestnáct milionů vozů Model T. 
  
Vůz byl zpočátku poháněn čtyřválcovým motorem 2,9 l o výkonu 16 kW, který spolupracoval s dvoustupňovou převodovkou. Rám o rozvoru 100 palců (254 mm) byl odpružen příčně uloženými listovými pery.  
  
Model T vstoupil do historie jako vůbec první automobil vyráběný metodou pásové výroby. Tu zavedl Henry Ford v detroitském Highland Parku roku 1913. Čas potřebný k sestavení jednoho vozu se zkrátil z 12,5 hodiny na pouhých 90 minut. Díky tomu klesla cena vozu natolik, že si ho mohli dovolit i dělníci u pásu, kteří Model T vyráběli.  
  
 PR    
				 |