DTM: Na Norisringu to klouzalo. Janiš zůstal bez brzd a bez bodů tisková zpráva
Těsný první den na Norisringu - (25.06.04) První den závodního víkendu DTM na Norisringu bylo na trati velmi živo a výsledková listina byla velmi těsná. Jarek Janiš zajel 13. resp. 12. čas ve dvou testech a byl spokojen s prací, kterou tým Sonax Dark Dog AMG-Mercedes odvedl.
Na jedinečném městském okruhu Norisring dnes bylo k vidění hodně kol, všichni se maximálně snažili využít příjemné počasí. Sto a více odjetých kol nebylo žádnou výjimkou. Janiš pracoval s týmem na nastavení, který musí být přesně vyvážený pro dlouhé rovinky a ostré zatáčky. Inženýři musí také pamatovat na nerovnosti, které mohou rozhodit vůz. V průběhu jízd bylo zřejmé, že jezdci si zkouší najít limity vozů, hodně z nich více či méně vyjelo ve vracečce z trati, když se snažili co nejvíce posunout brzdný bod. Janišovy jízdy proběhly bez technických problémů a celkem odjel 93 kol.
Jarek Janiš: „Časy jsou podle očekávání velmi vyrovnané. S dnešní prací jsme vcelku spokojeni. Zkoušeli jsme různá nastavení, zvláště to platilo pro aerodynamiku, protože musíte najít dobrý kompromis mezi rychlostí na rovinkách a dostatečným přítlakem pro brždění a zatáčení. Myslím, že máme dobrou formu. Chování vozu se mi líbí a můžu jet hodně ostře. V časech jednotlivých jezdců nejsou v podstatě žádné rozdíly, jedna desetina může znamenat rozdíl pěti nebo i více míst. V zítřejší kvalifikaci očekávám trochu jinou strategii než obvykle, protože okruh je hodně krátký. Může se stát cokoliv, musíme být připraveni na to, abychom využili jakoukoliv příležitost.“
Sedmá řada po tuhém boji - (26.06.04)
Jarek Janiš odstartuje na Norisringu ze sedmé řady, když v neuvěřitelně těsné kvalifikaci skončil jen těsně za nejlepší desítkou. Nejlepších 20 jezdců dělila necelá sekunda, vítězem se stal Jean Alesi, který získal druhý letošní pole position.
Zaplněné tribuny kolem Norisringu očekávaly vzrušující boj a nebyly zklamány. Pod slunečnou oblohou vládla skvělá atmosféra doplněná o napínavou akci na trati. Tým Sonax Dark Dog AMG-Mercedes v dopoledním volném tréninku pracoval na kvalifikaci, Janiš odjel 37 kol a zajel 16. čas. Kvalifikace měla odlišný průběh než na jiných tratích, protože charakter okruhu umožňuje dvě ostrá kola v každé jízdě a většina jezdců tak jela dvě.
Na jiných tratích se obvykle jezdí tři jízdy po jednom letmém kole. Janišovu první jízdu narušil provoz na trati a ve druhé už bylo třeba jet stylem všechno nebo nic. Český jezdec zajel svůj nejlepší čas víkendu 49,084, který znamenal 14. místo, přestože na nejlepší desítku mu chyběla desetina sekundy. Kvalifikaci vyhrál Jean Alesi, když zajel nejrychlejší čas víkendu 48,587 a dobrou formu potvrdil i v superpole, kdy byl rovněž nejrychlejší. Dnešní den přinesl triumf nových vozů AMG-Mercedes třídy C, protože druhou a třetí příčku vybojovali Gary Paffett a Christijan Albers.
Jarek Janiš: „Bylo to těsné, ale bohužel jsem skončil na špatném konci velmi nabité skupiny. Nejlepší desítka mi unikla o desetinu. V první jízdě jsem neměl volnou trať, což se na tak krátké trati může snadno stát. Druhá jízda byla lepší, ale dostal jsem se příliš blízko zdi a ztratil pár setin. Je to škoda, protože to byla naše největší příležitost sezony, ale počítá se až zítřejší závod. Myslíme si, že pro závod máme solidní nastavení, ale ještě ho doladíme v zahřívacím tréninku.Jak jsem už řekl, strategie a pitstopy budou hrát kritickou roli ve výsledku závodu.“
Arno Zensen, šéf týmu: „Jarek odvedl dobrou práci, přesto jsme těsně přišli o superpole. Všichni viděli, že při první jízdě měl smůlu na provoz na trati. Ve druhé jízdě zajel velmi nadějný první sektor, ale pak byl až příliš rychlý a lehce obrousil zeď. Stále je to jeho nováčkovská sezona a s jeho výkonem jsem spokojen, ačkoliv jsme hodně toužili po superpole, což znamená umístění v nejlepší desítce.“
Tvrdá práce bez odměny - (27.06.04)
Jarek Janiš musel odstoupit ze závodu na Norisringu kvůli problému s brzdami, který ho zpomalil od zhruba třetiny závodu. Rekordní návštěva 132 000 diváků viděla stupně vítězů zabrané jezdci vozů AMG-Mercedes třídy C, vítězem byl Gary Paffett.
Celý závodní víkend na Norisringu provázela úžasná atmosféra, v sobotu večer proběhla v přilehlém parku velká párty, kde se kempující lidé bavili a stihli sledovat i večerní čtvrtfinálový zápas fotbalového mistrovství Evropy, zábava trvala až do pozdních nočních hodin. Tribuny byly již od rána hodně zaplněny a další tisíce fanoušků přicházely v průběhu dopoledne, ačkoliv byla zatažená obloha a občas lehce zapršelo. Zahřívací trénink potvrdil vyrovnanost startovního pole, dvacet jezdců se vešlo do jediné sekundy. Janiš pracoval s týmem na nastavení vozu pro závod a rovněž se trénovaly zastávky v boxech. Mladý český jezdec ukázal dobrou formu a zajel 13. čas, jen dvě desetiny mu chyběly na páté místo.
Před startem závodu proběhla show pro diváky, jezdci se jim představili při objetí okruhu v kabrioletech. Samotný start proběhnul bez nehod. Z pole position startující Jean Alesi, který tady loni ulil start, měl pomalejší rozjezd a dostali se před něj Christijan Albers a Gary Paffett. Janiš měl dobrý start a v první zatáčce si polepšil o dvě místa. Vedoucí čtveřice vozů AMG-Mercedes třídy C se začala odpoutávat o zbytku startovního pole, za nimi se odehrával tuhý boj.
Janiš držel svou pozici a dokázal odrazit nápor exšampiona DTM Laurenta Aiella. Při prvních zastávkách v boxech došlo ke změně ve vedení, kam pronikl Gary Paffett, který měl jednu z nejkratších zastávek v historii DTM a dostal se před Alberse. Janiš byl v kontaktu se skupinou bojující o body, ale po 20. kole se musel potýkat s prodlužující se dráhou brzdového pedálu.
Krátce před polovinou závodu došlo k lehké přeháňce a všichni jezdci se museli mít na kluzké trati na pozoru. Janiš byl v té době jedním z nejrychlejších jezdců na trati, ale prohřátý povrch vozovky rychle oschnul a znovu ho začaly trápit brzdy. Klesnul o několik míst a nakonec musel odstoupit, protože hrozilo úplné selhání brzd. Paffett udržel vedení až do cílové vlajky, za ním dojeli ALbers a Bernd Schneider, Alesi havaroval kvůli problémům s brzdami.
Jarek Janiš: „První část závodu se mi líbila. Měl jsem dobrý start a v první zatáčce se dostal před dva jezdce. Držel jsem se jezdců přede mnou a první zastávka byla velmi dobrá. Bohužel krátce poté se začala prodlužovat dráha brzdového pedálu a musel jsem hodně brzdit motorem, abych vůz zpomalil, kvůli tomu se hodně smýkal. Snažil jsem se brzdy co nejvíce šetřit, ale nakonec jsem se musel vzdát, protože brzdový pedál se prakticky propadnul. Samozřejmě jsem zklamaný, ale jediné co mohu udělat je to, že se budu soustředit na další závod.“
Karl Jennings, Janišův inženýr: „Tento okruh je znám tím, že je náročný na brzdy a dnes to postihlo nás. Nevíme ještě přesnou příčinu jejich selhání, ale zdá se, že se přehřály zadní brzdy. Dnes bylo hodně teplo a když jedete ve formaci vozů, teplota se ještě zvyšuje. Vůz byl jinak dobře vyvážený.“
BPA
Oficiální stránky DTM s kompletními výsledky, informacemi i v češtině a s fotogalerií: www.dtm.de
|