C4: ještě více dynamiky, nová elegantní a dynamická příď 10.7.2008 08:34 - tisková zpráva
Citroën C4, který je od roku 2004 na trhu ve verzi hatchback a kupé, již zaznamenal téměř 900 000 prodaných kusů po celém světě.
V nedávné době prošel mnoha změnami ve snaze o dosažení nové vyváženosti, v níž se snoubí:
· elegance, dynamika a výkonnost,
· hospodárnost a šetrnost k životnímu prostředí,
· interaktivnost a komunikace.
Model C4 získal především nový vzhled, jenž posílil styl, který si při uvedení na trh všichni oblíbili. Tento facelift se týká především přídě a masky a vozu dodává eleganci, sílu a dynamiku.
Současně došlo k vývoji vnitřního uspořádání. Změny se týkají potahů, některých prvků obložení a zabudování otáčkoměru doprostřed palubní desky.
C4 obnovuje i svou nabídku benzínových motorů. Verze VTi 120 a THP 150, které byly vyvinuty ve spolupráci s BMW Group, jsou výkonnější, hospodárnější a ekologičtější a řidiči přinášejí větší radost z řízení. Dvoulitrová verze naftového motoru HDi navíc již dnes splňuje budoucí normu Euro V.
Telematická a audio nabídka byla obohacena o druhý navigační systém – MyWay – spojený s funkcí Bluetooth®, a o možnost připojit přenosné přístroje.
A konečně si nová C4 zachovává všechny funkce, díky nimž se stala příkladným vozem svého segmentu z hlediska příjemného řízení a bezpečností, jako jsou například samonatáčecí bixenonové světlomety, varování před neúmyslným překročením dělicí čáry, volant s pevným středem nebo asistent pro rozjezd do svahu.
Nový vzhled vozu C4
· Nová elegantní a dynamická příď
Nová C4 ve verzi hatchback a kupé má výrazný dynamický a elegantní styl.
Nový nárazník velkých rozměrů má v sobě zabudovaný jediný sací otvor vzduchu spojený s nově klenutou kapotou zaoblených a dynamických tvarů, což vozu dodává na síle a robustnosti a zlepšuje jeho jízdní stabilitu.
K eleganci celku přispívají i nové křivky masky chladiče s dvojitými šípy, které se inspirovaly u nové C5. U nadstandardních verzí dodávají další eleganci a důstojnost i chromované lišty, především u předních mlhovek.
Celková délka se zvětšila o přibližně 15 mm a dosahuje 427,5 cm u hatchbacku a 428,8 cm u kupé.
Paleta odstínů karoserie se rozšířila o tři nové barvy: dynamickou (modrá Récie) a elegantní (modrá Bourrasque, šedá Thorium).
· Přepracované vnitřní uspořádání
Interiér vozu byl obohacen o několik novinek:
· Centrální sdružený přístroj, do kterého je nově zabudován i otáčkoměr, byl přepracován ve snaze o vyšší komfort a bezpečnost. Díky transparentnímu displeji, který zajistí optimální kontrast bez ohledu na vnější světlo, je přístroj za všech okolností dokonale čitelný a nabízí veškeré informace potřebné k řízení. Ty jsou nyní dostupné v horní části palubní desky, co nejblíže k silnici, takže stačí jediný pohled, což přispívá k vyšší bezpečnosti řízení.
· Palubní deska a dveřní panely získaly nový povrch.
· Od druhé úrovně výbavy je u sedadel nabízeny velurové čalounění. U úrovní výbavy Exclusive a VTS je k dispozici nové kožené čalounění „Lama“ ve světle šedém odstínu.
· U výbavy SX, VTR, VTR Pack, SX Pack a Exclusive se objevují nové odstíny prvků interiéru.
Barva „tungsten“ zdobí čelní desku v oblasti centrálních ventilátorů u úrovně SX i všechny ozdobné díly u úrovně SX Pack (nebo Ambiance podle země určení). U verze VTR a VTR Pack se objevuje dekorace typu „Multicub“. A konečně verze Exclusive se honosí odstínem „Bocage“.
Komfort interiéru je završen dvouzónovou automatickou klimatizací, která je k dispozici od uvedení C4 na trh, s možností odděleného nastavení teploty na straně řidiče i spolujezdce.
Prostornost interiéru je jedna z největších v segmentu, zejména díky šířce ve výši loktů, která je 144 cm vpředu a 143 cm vzadu, takže se posádka cítí opravdu pohodlně. Vnitřní rozměry jsou u obou verzí karoserie stejné.
Výkonné a hospodárné motory
· Naftové motory HDi
Motory HDi jsou z hlediska řízení a šetrnosti k životnímu prostředí zcela příkladné.
Modelová řada C4 nabízí dnes nejširší paletu motorů, které respektují kritéria životního prostředí, jež značka označuje logem Airdream. Toto označení zahrnuje verze o obsahu 1,6l (HDi 92, HDi 110 FAP s manuální i šestistupňovou manuální pilotovanou převodovkou) a 2,0l s manuální převodovkou.
Dvoulitrový motor HDi s šestistupňovou manuální převodovkou již dnes splňuje budoucí evropskou normu „Euro V“. Tento nový motor HDi 140 FAP je sériově vybaven filtrem pevných částic, takže poskytuje velkou uživatelskou pružnost a výborné dynamické vlastnosti, a přitom je nesmírně šetrný k životnímu prostředí. Výkonnost se zvýšila na 103 kW (neboli 140k EHS). Homologovaná spotřeba dosahuje 5,3 l / 100 km ve smíšeném režimu a emise jsou pouhých 140 g CO2 / km.
Ostatní dva naftové motory – HDi 92 (s filtrem pevných částic FAP nebo bez něj) a HDi 110 FAP – si zachovaly své uznávané dynamické vlastnosti a přitom jsou zajímavější z ekologického hlediska.
Tohoto pokroku bylo dosaženo díky pneumatikám Michelin Energy Saver®, které jsou vysoce odolné proti opotřebení a jsou k dispozici ve velikosti 16 palců.
Motory HDi 92 a HDi 110 FAP vykazují nižší spotřebu: ta nyní u verzí opatřených uvedenými pneumatikami dosahuje 4,4 l/100km (HDi 92), 4,4 l/100km (HDi 110 FAP s manuální převodovkou) a 4,4 l/100 km (HDi 110 FAP s šestistupňovou pilotovanou manuální převodovkou) ve smíšeném režimu. Emise CO2 byly sníženy na 117, 119 a 118 g/km.
· Nové benzínové motory
C4 je opatřena 2 novými benzínovými motory rodiny „EP“, které byly vytvořeny v partnerství se skupinou BMW. Jde o první vůz značky Citroën, který výsledek této spolupráce využívá. Nabízí motor VTi 120, který nahradil motor 1.6i 16V, a motor THP 150, jenž nahrazuje motor 2.0i 16V.
V těchto dvou nových motorech se snoubí výkonnost, příjemné řízení a hospodárnost s citelně nižší spotřebou a nižšími emisemi CO2.
C4 VTi 120: dynamika a úspornost
Motor VTi 120 má zejména díky optimizovanému řízení sání lepší výkonnost, která zajišťuje nižší spotřebu a snížení emisí CO2.
C4 s motorem VTi 120 o objemu 1598 cm3 dosahuje výkonu 88 kW (tzn. 120k CEE) při 6 000 ot/mn. Jeho maximální točivý moment dosahuje 160 Nm při 4 250 ot./min.
Díky těmto vlastnostem je řízení zase mnohem příjemnější, protože motor trvale nabízí vysoký točivý moment. 90 % nebo i více z jeho maximální hodnoty je k dispozici mezi 2 500 a 5 750 ot/min.
Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a jeho spotřeba ve smíšeném režimu dosahuje 6,7 l/100 km (159 g CO2), což představuje snížení o 6 % ve srovnání s jeho předchůdcem.
Tento motor je nabízen i s automatickou čtyřstupňovou převodovkou, se spotřebou ve smíšeném režimu 7 l/100 km a emisemi 165 g CO2 / km.
Označení VTi znamená „Variable valve lift and Timing injection“, neboli variabilní systém časování vstřikování.
16 ventilů tohoto motoru s hliníkovým blokem a hlavou pohání hřídele se sacími a výfukovými vačkami s variabilním časováním vstřikování.
Sací válce mají navíc proměnlivý zdvih, takže je možné postupně měnit jejich maximální zdvih podle přání řidiče, resp. podle jeho působení na pedál plynu.
Spojení těchto 2 atributů – vačkového hřídele s variabilním časováním vstřikování a proměnlivého zdvihu ventilů – zlepšuje výkonnost motoru. Výsledkem je zvýšení reakčnosti vozu díky vyššímu točivému momentu, a to především v nejčastějších podmínkách provozu (s částečným zatížením).
C4 THP 150: obdivuhodná syntéza mezi výkonem, spotřebou a emisemi
Nový motor THP 150 nabízí díky přímému vstřikování benzínu a využití turbokompresoru současně vysoké výkony a nízkou spotřebu.
Motor dosahuje maximálního výkonu 110 kW (150k CEE) při 5 800 ot/min. Získaný maximální točivý moment je 240 Nm od 1 400 ot/min. Tato hodnota zůstává konstantní až do 4 000 ot/min. Tato vlastnost je zárukou příjemného řízení, srovnatelného s řízením vozu s naftovými motory typu HDi v nízkých a středních otáčkách, a točivý moment 156 Nm je navíc k dispozici již od 1 000 ot/min.
Spotřeba motoru ve spojení s novou šestistupňovou převodovkou (typu MCM se stejnou strukturou jako má verze manuální pilotované šestistupňové převodovky BMP6) je ve smíšeném režimu 6,9 l/100 km (emise CO2 dosahují 164 g/km), což představuje snížení o přibližně 10 % ve srovnání s předchozím motorem.
K dispozici je i automatická čtyřstupňová převodovka. V tom případě dosahuje maximální výkon 103 kW (140k CEE). Maximální točivý moment je nezměněný, s 240 Nm při 1 400 ot/min. Spotřeba ve smíšeném režimu vychází na 7,7 l/100 km, což představuje snížení o 5 % oproti předchozímu motoru.
Motor THP 150 (a jeho verze THP 140) využívá stejnou architekturu jako verze VTi 120.
Má několik technických zvláštností, díky kterým dosahuje s ohledem na objem válců obdivuhodných výsledků. Použitá technologie srovnatelná s technologií downsizing, již značka používá u svých naftových motorů, přináší značnou výhodu v porovnání s konvenčními atmosférickými motory.
Tyto motory používají dvě u řady benzínových C4 dosud nevídané technologie: přímé vstřikování paliva a využití turbokompresoru.
Tento motor THP (Turbo High Pressure) je vybaven systémem přímého sekvenčního vstřikování, které používá vysokotlaké čerpadlo. Tato mechanika je spojená s turbokompresorem a vačkovým sacím hřídelem s proměnlivým zdvihem ventilů.
Motor získal následující vlastnosti:
Přímé vstřikování, které umožní spojit specifický vysoký výkon s nízkou spotřebou.
Vysokého tlaku je dosaženo díky čerpadlu namontovanému na konci vačkového sacího hřídele. Jeho maximální hodnota 120 bar umožní tryskám vstřikovat směs přímo do spalovací komory, a to bočně, aby se mohla rovnoměrně rozložit. Objemový poměr je 10,5:1.
Turbokompresor typu Twin-Scroll, jehož zvláštností je, že ve výfukovém kolektoru seskupuje výfukové potrubí do párů (válce č. 1-4 a 2-3).
Díky tomu je možné výfukové plyny optimálně kombinovat a zajistit extrémně účinnou reaktivitu turbíny, čímž se citelně sníží doba odezvy. Turbína se může otáčet rychlostí až 200 000 ot/min. a vyvinout tlak, který je elektronicky pomocí spouštěcího ventilu omezen na 0,8 bar. Turbo pracuje již od 1 000 ot/min.
Hlava motoru se dvěma vačkovými hřídeli, přičemž sací hřídel využívá plynulého variabilního časování ventilů. To umožnilo zlepšit točivý režim při nízkých otáčkách, ale také optimalizovat spotřebu a emise škodlivin.
Olejové čerpadlo s řízeným průtokem, které zajišťuje pouze nezbytné promazávání pro optimální fungování mechaniky.
Tímto řízeným průtokem se sníží spotřeba o přibližně 1 %. Systém mazání navíc doplňuje výměník voda/olej, zabudovaný do filtru, který řídí termostat zajišťující rychlejší ohřev a řízení teploty na správné úrovni, a to i při vysokém namáhání.
Dělená skříň motoru s odděleným blokem válců a blokem ložisek z hliníkové slitiny, která zaručuje vysokou pevnost a potlačení akustických projevů.
Rozšířená nabídka telematiky
Telematická nabídka C4 dostala úplně nový kabát a řidiči i posádce nabízí zcela nové služby.
· MyWay, nový integrovaný navigační systém vybavený barevným sedmipalcovým displejem typu 16/9, je nabízen od základní verze výbavy a doplňuje stávající nabídku. Zahrnuje autorádio s CD přehrávačem MP3/WMA, doplněným pomocnými zásuvkami typu RCA v přihrádce před sedadlem spolujezdce, do kterých lze zapojit mobilní přístroje.
MyWay nabízí mapy Evropy zabudované do nosiče typu SD Card, které lze zobrazovat v režimu 2D nebo jako letecké snímky. Dopravní situace je uváděná v reálném čase. A konečně zahrnuje i hands-free sadu Bluetooth® se zobrazováním informací a adresáře. Ovládání jednotlivých funkcí se provádí na volantu s pevným středem nebo ovladačem na čelní straně rádia.
Tento nový systém bude k dispozici v průběhu druhého pololetí roku 2008 a jeho cena bude velice zajímavá.
· Aktuální systém NaviDrive se vyvíjí. Zahrnuje barevný sedmipalcový displej ve formátu 16/9 s vysokým rozlišením (800 x 480 pixelů) a USB zástrčku zabudovanou ve středové konzole pro připojení přenosných audio systémů využívajících normu ukládání do paměti „Mass Storage“. Přenosný přístroj se ovládá z volantu s pevným středem nebo z čelní strany audiosystému.
Další hlavní již známé funkce jsou: harddisk se zabudovaným atlasem Evropy, hands-free telefon (fungující pomocí SIM karty nebo zdvojené karty) a hlasové rozpoznání/syntéza. Funkce Jukebox s kapacitou 10 GB umožňující nahrát až 180 hodin hudby z CD nebo ve formátu MP3 přes USB klíč. Nouzové a asistenční volání funguje dál. Pomocí nich se posádka dovolá asistenční platformě, která v případě potřeby vyšle záchranné týmy; volání je manuální nebo automatické, za podmínky alespoň jednoho spuštěného airbagy. Služba dnes funguje již v 8 evropských zemích, 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Přihlášení je po celou dobu životnosti vozu bezplatné, vyžaduje pouze vsunutí SIM karty do přístroje.
· Na konci roku se začne za příplatek prodávat „USB Box“, který bude spojen s audio CD systémem. Dvě zástrčky (USB a Jack) zabudované do centrální konzoly umožní zapojit přenosné audio systémy u přístrojů využívajících normu „Mass Storage“ a protokoly IAP (iPod, iPhone) a MTP (Microsoft Plays for Sure).
Ovládání probíhá z volantu s pevným středem nebo z čelního panelu rádia. Středový displej zobrazí informace týkající se používání přístroje.
· Hi-Tech výbava, kterou se vůz odlišuje od ostatních
C4 je na trhu od konce roku 2004 a díky svým novátorským prvkům výbavy ještě i dnes figuruje v první linii ve svém segmentu.
Mezi těmito prvky výbavy se lze zmínit o následujících:
- samonatáčecí bixenonové světlomety, které se mohou otáčet až o 15°, a zvýšit tak osvětlení v zatáčkách,
- přední a zadní parkovací asistent se zobrazením překážek v blízkosti vozu na displeji,
- varování před neúmyslným překročením dělicí čáry, které se aktivuje při rychlosti nad 80 km/h a znamená skutečnou pomoc při zachování bdělosti při řízení,
- boční vrstvené sklo, synonymum nižší hlučnosti a ochrany cestujících,
- asistent pro rozjezd do svahu spojený s pilotovanou šestistupňovou manuální převodovkou, který řidiče osvobozuje od problémů spojených s rozjezdem na nerovných silnicích,
- tempomat – omezovač rychlosti, usnadňující dodržování jednotlivých předpisů.
· Na pořadu dne radost a bezpečí
Stejně jako v minulosti je jednou z ambicí C4 poskytnout řidiči skutečnou radost z řízení. Přesnost řízení, spojená s pomocnými funkcemi pro řidiče, pečlivě nastavené odpružení a vlastnosti základních prvků (pružiny, tlumiče) umožňují přesnost řízení i radost, jakých bylo v tomto segmentu dosaženo jen zřídka kdy.
V testech Euro NCAP C4 hatchback dosáhla skvělého výsledku 5-ti hvězdiček za čelní náraz, 4 hvězdičky za ochranu dětí a 3 hvězdičky za ochranu chodců. C4 tak zůstává vozem s nejlepším bezpečnostním hodnocením ve svém segmentu (malé rodinné vozy), a to v každé ze 3 kategorií.
PR
|