Pátý podnik MS v enduru se jel ve Welsu v městě Llanidloes. 22.7.2008 10:56 - tisková zpráva
GP MAXXIS WELS - PÁTÝ PODNIK LETOŠNÍHO SERIÁLU SE JEL ZA KLASICKY ANGLICKÉHO DEŠTIVÉHO POČASÍ
Po měsíci se opět sešla světová endurácká elita, aby se poprala o další body do hodnocení letošního seriálu mistrovství světa. Pátý podnik se jel 19.-20.07.2008 ve Welšském městě Llanidloes. Pořadatelé připravili náročný okruh, sestavený spojovací etapou k servisní časové kontrole. Odtud pak jezdci absolvovali každý den tři kola v náročném terénu místních lesů. Kromě jedné servisní časové kontroly čekaly na jezdce ještě dvě časové kontroly bez servisu a tři měřené testy. Kros test na travnaté pastvině, enduro test z části také na trávě a v lese a zajímavý extrém test, kde se jelo po skalnatých pasážích, nasypaných kamenech, kládách různě na příč a lesních výjezdech s kamenitým podkladem a postupě obnaženými kořeny stromů.
Náročnost okruhu ještě neustále po oba dva dny ztěžovalo klasické anglické počasí. Teplota kolem 14ti stupňů a mrholení, které se místy měnilo v dešťové přeháňky s větrem.
V sobotu se postavilo na start celkem 126 jezdců. Ve třídě E1 24 jezdců, v E2 33 jezdců, v E3 29 jezdců a nejvíce opět ve třídě juniorů, kde startovalo celkem 40 jezdců. Jediní zástupci hájící české barvy ve Welsu byli jezdci našeho KBS UAMK Teamu. V E1 startoval Jakub Horák a v Ejun pak Václav Malkus. Pro něj byla tato soutěž velkou školou. Enduro soutěže jede ve svých 19ti letech první sezonu a tak náročný okruh viděl poprvé v životě. Slovenské barvy hájil ve třídě E3 Stefan Svitko.
V neustálých dešťových přívalech vody sváděli na blátivém povrchu ve třídě E1 souboj o první místo Francouz Germain s Italem Albergonim. V tomto pořadí dojeli i do cíle. Třetí pak dojel prozatimní lídr této třídy Fin Ahola, kterému se moc nedařilo a navíc mu na testu kvůli vodě v karburátoru přestala jet motorka. Nedařilo se ani Cervantesovi, který dojel až na 4.místě. Jakub Horák si dojel pro body za 14.místo, když se v rychlé a především náročné třetí časové kontrole, do které se každé kolo ubíralo po dvou minutách z časového limitu, zpozdil o čtyři minuty, když mu při jednom z průjezdů hlubokým blátem nasál motocykl přes filtr vodu do motoru a motocykl nešel dlouho natočit.
Skutečnost, že se jednalo o náročnou časovou kontrolu s krátkým časovým limitem dokazovalo i to, že se zde zpozdili i někteří přední jezdci. Někteří dokonce nestihli ani patnácti minutovou toleranci. Zpoždění o více jak 15minut znamená vyloučení. Ve třídě E2 se po dvou letech představil fenomén sočasného světového endura David Knight a čekalo se jak se vypořádá se soupeři.
Nejlépe však zajel J.Salminen, který si opět v této třídě udělal vlastní závod s Francouzem J.Aubertem v boji o titul. Tentokráte však Auberta doslova pojel a k smazání ztráty na jeho první pozici v průběžném hodnocení mu pomohlo i 2.místo Knighta. Třetí pak dojel Aubert. Zajímavostí pak bylo i čtvrté místo bývalého světového šampiona, dnes už skoro veterána Paula Edmondsona. Ze svého umění nic nezapomněl a nechal za sebou řadu současných kvalitních jezdců.
V E3 pak s přehledem vyhrál mladý Francouz Nambotin před krajanem Guillaume a Finem Tarkkalou. Body za 12.místo pak bral S.Svitko.
Největší úmrtnost pak opět zažila třída EJunior. Zde dojelo do cíle pouze 12jezdců a problémům s terénem se nevyhnuli ani přední jezdci. Cíl neviděl například Ital Oldráti. Do cíle se nepodařilo dojet ani našemu V.Malkusovi, kterému v rychlé kontrole, ve stejném blátě jako J.Horákovi nasál motocykl vodu do motoru. Motocykl se ale zastavil úplně a oprava byla podstatně delší, než 15ti minutová tolerance, což znamenalo konec.
V této kontole, ve které se jelo neustále v dlouhých hlubokých kolejích v hustém lese, s řadou kořenitých úseků a blát skončila ale i většina startovního pole, která nestihla časový limit. Ti šťastnější nachytali jen trestné minuty. Do cíle sobotní etapy dojelo pak pouze 64 jezdců ze 126, což samo hovoří o náročnosti této soutěže.
Rozhovory M.Pichla po sobotní etapě:
Jakub Horák: Kubo jak se ti líbil první den Walesu? JH: „Krásný to bylo, utopil jsem to v druhém kole v takové vodě, takže vylovení, vysušení odbahnění mě stálo čtyři minuty. Testy byly náročný obzvlášť endurotest ten neskutečně klouzal, protože tam neustále pršelo, byla to pěkná klouzačka. Piloti tam jeli docela rychle já jsem byl rád, že jsem se udržel na nohou, teda na kolech.“ Jak se ti líbil eXtrém test, byl asi dost náročný, padali i takový piloti jako Aro. Jak se vedlo tobě na tomhle speciálním testu? JH: „Extrém nebyl, skutečně jednoduchý, spousta hlubokých kolejí, kořínky, kameny. V potoce co upadl Aro jsem upadl taky, dojel jsem pomalejšího jezdce z étrojky, koukl jsem na něj a najednou mi to sebralo přední kolo a byl jsem tam obráceně. Ve druhém kole jsem zůstal v tom dlouhém kamenitém výjezdu a v posledním kole jsem ztratil na kládě. Takže nic jednoduchého.“ Líbí se ti víc přírodní eXtrém jako tady nebo umělý jako ve Španělsku? JH: „Tak určitě se mi líbí víc ty přírodní, ale i umělý se dá udělat moc pěkný, takže tak půl na půl.“ Co by jsi měl zlepšit na zítra mimo těch čtyřech tvrdých minut? JH: „Musím jet rychleji na vložkách.“
Václav Malkus: Stejná otázka jako na Jakuba, jak se ti to líbilo? VM: „Bylo to pro mě hodně těžký, protože jedu enduro první rok a tohle jsem ještě nezažil. Bylo to hodně podobný Švédsku. Hluboký koleje nohy dole. Je to škoda sílu jsem měl, myslel jsem, že to dojedu, ale utopil jsem motorku.“ Proti Švédsku tu bylo, ale výrazněji teplo. VM: „Tak teplo tu docela bylo, ale mokrý jsme byli asi stejně.“ Jak se ti líbil eXtrém? VM: „Je to pro mě první přírodní extrém který jedu a moc se mi nelíbí, mám radši ty umělý.“ Co ostatní testy? VM: „Tak ostatní testy se mi líbili, byly hodně uklouzaný, ale tím, že jedu na lehký motorce dvě pade dvoutaktu tak to bylo dobrý.“ Co se ti líbilo na trati nejvíc? VM: „Asi když jsme vyjeli na normální cestu. (smích)“ Cíl pro zítra? VM: „Dojet a dojet na body.“
Nedělní etapa probíhala opět za klasického anglického nepříznivého počasí. Na startu bylo po mnoha sobotních opravách motocyklů celkem 118 jezdců. Po ránu to sice vypadalo, že se počasí umoudří a nebude alespoň pršet. Hned po startu všech jezdců a po průjezdu prvního měřeného kros testu přišly opět mraky a tím i deš´tové přeháňky. Nepršelo sice na rozdíl od soboty neustále, ale místní přeháňky opět znepříjemňovaly jezdcům jízdu v již hodně rozježděném terénu. Pořadatelé vypustily některé nesjízdné úseky a to jak na trati, tak například na extrém testu. I tak se ale řada jezdců na trati spíše trápila, obzvláště opět v rychlé třetí časové kontrole, která byla skoro celá jako nádraží, několik hlubokých dlouhých kolejí v tmavém lese. V E1 si pro plný bodový zisk za první místo dojel Fin M.Ahola, před svým pronásledovatelem v průběžném hodnocení Španělem Cervantesem a třetí dojel vítěz sobotní etapy Francouz Germain. Jakub Horák se nevyvaroval pádům na měřených testech a tak si dojel pro body za 15.místo. V E2 tentokráte nic neponechal náhodě lídr průběžného pořadí Francouz Aubert. Dokázal porazit jak drhého Salminena, tak i třetího Knighta. Čtvrtý dojel opět domácí skoro veterán Edmondson. Ve třídě E3 zajel nejlépe Francouz Guillaume, před druhým Tarkalou a třetí dojel po zlepšeném výkonu Australan S.Merriman. Svitko pak bral body za 14.místo.
V juniorské třídě vyhrál o 42 vteřin Ital T.Oldrati, který porazil ve Welsu dobře jedoucího Španěla O.Menu a třetího krajana Oskara Balettiho, kterého v prvním dnu zradila technika hned na prvním motokrosovém testu. Náš jezdec Vašek Malkus díky třem tvrdým, dojel do cíle na 21.místě. Jeho časy na jednotlivých testech, ale naznačují slibný potenciál. Ještě se nepatrně vyrovnat s náročným terénem, hlavně mu dělaly problémy dlouhé hluboé koleje a v nejnabitější třídě by měl jezdit na body. Letošní sezona je ale pro něj především seznamovací v podobě sbírání zkušeností.
Následující podnik se jede hned tento víkend ve .
Výsledky GP Wales
E1 sobota/neděle/průběžné 1.Germain (F/Yamaha), 2.Albergoni (I/Yamaha), 3.Ahola (FIN/HM-Honda), 4. Cervantes (E/KTM), 5.Sagar (KTM/GB), ... 14.Horák (CZ/KTM) 1. Ahola (FIN/HM-Honda), 2.Cervantes (E/KTM), 3.Germain (F/Yamaha), 4.Albergoni (I/Yamaha), 5.Sagar (KTM/GB), ... 15.Horák (CZ/KTM) 1.Ahola 231 b, 2.Cervantes 216 b, 3.Albergoni 205 b, 4.Germain 160 b, 5.Guerrero (E/Yamaha) 146 b, … 14.Horák 53 b, 16.Čadek 45 b
E2 sobota/neděle/průběžné 1.Salminen (FIN/KTM), 2.Knight (GB/KTM), 3.Aubert (F/Yamaha), 4.Edmundson (GB/Suzuki), 4.Ljunggren (SWE/Husaberg) 1. Aubert (F/Yamaha), 2.Salminen (FIN/KTM), 3.Knight (GB/KTM), 4.Edmundson (GB/Suzuki), 5.Thain (F/TM) 1.Aubert 228 b, 2.Salminen 211 b, 3.Ljunggren 155 b, 4.Belometti (I/KTM) 155 b, 5.Thain 126 b
E3 sobota/neděle/průběžné 1. Nambotin (F/GAS-GAS), 2.Guillaume (F/Husqvarna), 3.Tarkkala (FIN/KTM), 4.Aro (FIN/KTM), 5.Kehr (D/KTM),...12.Svitko (SK/KTM) 1.Guillaume (F/Husqvarna), 2.Tarkkala (FIN/KTM), 3.Merriman (NZ/Aprilia), 4.Nambotin (F/GAS-GAS), 5.Kehr (D/KTM),...14.Svitko (SK/KTM) 1.Aro 222 b, 2.Tarkkala 205 b, 3.Nambotin 198 b, 4.Guillaume 185 b, 5.Kehr 154 b, …11.Svitko 83 b, 17.Kuklík 33 b, 26.Dozsa 14 b
EJ sobota/neděle/průběžné 1.Mena (E/KTM), 2.Kvarnstrom (SWE/TM), 3.Wakely (GB/Husqvarna), 4.Kantonen (FIN/KTM), 5.Joly (F/Sherco) 1.Oldrati (I/KTM), 2.Mena (E/KTM), 3.Baletti (I/HM-Honda), 4.Joly (F/Sherco), 5.Wakely (GB/Husqvarna) 1.Oldrati 197 b, 2.Mena 178 b, 3.Bourgeois 174 b, 4.Gritti 106 b, 5.Hellsten 104 b, … 27.Kuklík M. 20 b
BMW eXtrem Award 1.Salminen, 2.Knight, 3.Cervantes, 4.Albergoni, 5.Ahola 1.Aubert, 2.Salminen, 3.Knight, 4.Ahola, 5.Albergoni 1.Salminen 207 b, 2.Ahola 184 b, 3.Cervantes 176 b, 4.Aubert 173 b, 5.Tarkkala 127 b
Husqvarna Award 1.Kvarnstrom, 2.Kantonen, 3.Hellsten (FIN/Husqvarna), 4.Moyce (GB/Yamaha), 5.D´Ambrosio (I/TM) 1.Oldarti, 2.Hellsten, 3.D´Ambrosio, 4.Mc Laughlin (GB/TM), 5.Kantonen
Výsledky GP Wels na webu ABC: ZDE Průběžné pořadí po čtyřech soutěžích: ZDE Další zajímavé foto na Pichon web (M.Pichl) ZDE
Osobní postřehy jezdců: web Jakuba Horáka
Seriál pokračuje šestým podnikem o tomto víkendu 26.-27.07.2008 ve Francouzském Uzerche, nedaleko Brieve, kde se konala v roce 2001 šestidenní.
Nás dnes čeká přesun do Doveru a večer lodí do Francie, kde se budou od středy připravovat na následující GP motorky.
L.Krupička
|