Místní odborníci i diváci označili invazi české série za nejvýznamnější automobilový podnik v třicetileté historii okruhu. Stáj Charouz Racing System se jim zapsala do paměti poutavým vozovým parkem a výkony svých pilotů.
Sobota - Vytrvalostní závod Divize 4
Třetí tříhodinovka sezony přinesla opět velké drama. Na úzké a technicky náročné trati bojovalo bezmála padesát vozů. Což v situaci, kdy okruh nabízí jen jednu čistou stopu, je velmi náročné. Diváci tak viděli celou řadu smyků a strkanic. Závod se jel v tropickém počasí. Jezdci v kabinách svých vozů bojoval s teplotami až sedmdesát stupňů Celsia.
Pro stáj Charouz Racing System se zkomplikovala situace poté, co v kvalifikaci pro nedělní Sprint havaroval Antonín Charouz. Právě jeho vůz byl totiž nominován i pro vytrvalostní bitvu. Fanoušci a fotografové tak byli svědky „koncertu“ týmových mechaniků, kteří v přestávce zvládli opravit poškozený automobil.
Engeho excelentní stíhačka
Práci ale dokončili ve chvíli, kdy už nebylo možné vyjet na startovní rošt. První jezdec Mercedesu AMG DTM C-Klasse Tomáš Enge tak vyrážel z boxů. Jeho následující jízda byla strhující. Diváci podél dráhy jen zírali, co expilot F1 předvádí.
Jeho výkon ozdobila také hra čísel – pitlane opouštěl 34 vteřin po startu závodu, po 34 minutách se dostal před Švéda Theda Björka s Audi A4 DTM, a když předával řízení Stefanu Mückemu, měl na Seveřana k dobru 34 vteřin. „Na trati byl velmi hustý provoz, takže při stíhací jízdě to občas bylo docela natěsno,“ líčí Tomáš, který se do čela prodral v zatáčce Satanův úsměv, zatímco manévr si chystal v předchozím zákrutu zvaném Babajaga. Takové názvy mají na poznaňském okruhu.
Druhý mercedes stejného kvartetu – Enge, Mücke, Antonín Charouz, Václav Nimč – měl od začátku technické potíže. Nejprve hned v zaváděcím kole se Mückemu vypnul motor. Důvod? Přehřátí motoru při pomalé jízdě za safety carem. „Zaváděcí vůz jel hrozně pomalu, můj stroj se nestačil chladit, až se motor automaticky vypnul,“ vypráví Stefan.
Auto se podařilo nastartovat s pomocí mechanika, který přispěchal k jezdci putoval do vzdálené části trati. Po dvaadvaceti kolech se bohužel zastavil definitivně, kdy nevydržela „kardanka.“ Stefan si alespoň udělal radost novým rekordem trati, který má nyní hodnotu 1:25,223.
Černostříbrnému mercedesu se dařilo držet audi a spol. za zády po více než dvě hodiny. Zlom ovšem nastal v poslední fázi závodu. Za volant stroje s třícípou hvězdou ve znaku usedl podle plánu Antonín Charouz, ovšem v autě se symbolickými čtyřmi kruhy zůstal až do konce Tomáš Kostka, jehož střídač Milan Maděryč na svou roli rezignoval.
„Na Kostku jsem samozřejmě neměl, on je proti mně mladý profík, který se může pasovat s našimi Tomášem a Stefanem,“ říká Antonín Charouz. „Škoda, říkal jsem Milanovi, že v podstatě závodíme my proti sobě a naši mladí kolegové proti sobě, jenže on od souboje se mnou v sobotu ustoupil a díky tomu jeho posádka vyhrála.“
Radost v Lamborghini, ve Fordu Fiesta i v novém VW Polo
Šesté místo absolutně je úspěchem tria Adam Lacko, Milan a Jan Urbanovi s Lamborghini Gallardo Evo. „Mohlo to být ještě lepší, protože v závěru závodu začaly v tom vedru odcházet brzdy,“ tvrdí Adam a Jan jej doplňuje: „A já se zdržel defektem zadního kola. Jakmile pneumatika praskla, pořádně jsem se lekl. Naštěstí jsem ale vůz udržel na trati.“
Ještě větší radost měla posádka Fordu Fiesta ve složení Andrej Barčák, Robert Hordossy, Antonín Blažek. Vedle celkového šestnáctého místa získali stříbro v kategorii do 2000 ccm. Pořadí stoupali vytrvale po celý závod, který startovali z jedenácté příčky ve třídě. Na druhou příčku se dostali až v samém závěru.
„Byl to skvělý závod. Všechno naštěstí klapalo bez potíží. Už se těším na další bitvu do Mostu, kde se jede již za dva týdny,“ říká Robert Hordossy. Osmnáctiletý Blažek navíc s VW Polo zvítězil v sobotní Sprintu Divize 4 do 1400 ccm. Byl to třetí triumf nového vozu v řadě.
Polské nadšení
Závody MMČR byly ozdobou víkendu na jediném polském autodromu. Diváci a novináři na každém kroku vyprávěli jen a pouze superlativy na adresu české série. „Když tu loni přijel Václav Nimč s Mercedesem DTM, všichni jsme jen koukali, ovšem co je to proti letošku. Byla to opravdu fantazie,“ prohlásil například novinář Tomasz Helman.
Tisková šéfka okruhu i Velkopolského autoklubu Tereza Cichacka přikývla a jen smutně dodala: „Kdoví, kdy vaše krásné mistrovství zase uvidíme. Byly to největší závody třicetileté historie trati.“
Půlhodinový sestřih závodů v Poznani přinese televizní stanice SPORT 5. Záznam poprvé poběží ve středu 6. srpna od 15.00. Podrobný program a další informace na www.sport5.cz.
Výsledky, sobota
Tříhodinový závod Divize 4
1. Kostka, Björk (Audi A4 DTM/Bohemia Racing Team) 111 kol za 3:01:23,801
2. Enge, Mücke, Charouz. Nimč (Mercedes AMG DTM C-Klasse/Charouz Racing System) -31,794
3. Sharp, A. Müller (Porsche 911/ K PLUS K Motosport) -6 kol
4. Kaufmann, Talkanitsa, Talkanitsa (Corvette C5R/ AT Racing) -7 kol
5. Hrňák, Konopka (Porsche 911/ ARC Bratislava/) -8 kol
6. Lacko, M. Urban, J. Urban (Lamborghini Gallardo Evo/Charouz Racing System) -11 kol
7. Miekos, Korniacki (Porsche 911/Lukas Motorsport) -11 kol
8. Kusín, Kotrba (BMW M3/K&K Racing Team) -12 kol
16. a 2. v D4 do 2000 ccm Hordossy, Barčák, Blažek (Ford Fiesta/Charouz Racing System)
Sprint Divize 4 do 1400 ccm, mistrovství střední Evropy
1. Blažek (VW Polo/ Charouz Racing System) 14 kol za 26:,03,738
2. Molnár (UM Racing Vendel/Škoda Fabia) -11,386
3. Kočí (Tempus Styllex/Škoda Fabia) -1 kolo
Historie/zajímavosti
Formule 1 v Poznani
K největším zajímavostem poznaňského autodromu se váže rok 1979, kdy se na trati objevil vůz F1. Mezinárodní federace FIA zvažovala zařazení některé země tehdejšího socialistického tábora do kalendáře formule 1 a Polsko bylo jedním z kandidátů.
I proto, že právě v Poznani byl autodrom (od roku 1977), který odpovídal tehdejším předpisům FIA. Proti jiným zemím z východního bloku to byla výhoda. Třeba Československo nemělo tenkrát žádnou stálou trať, jakkoli zde byly automobilové závody velmi populární.
S delegací FIA přijel v červnu 1979 do Poznaně i tým Kanaďana Waltera Wolfa, který pro testovací jízdu zapůjčil svůj monopost Wolf WR5 polskému jezdci Andrzeji Jaroszewiczovi. Byl to tenkrát šok, dostat formuli 1 přes „Železnou oponu“. Jaroszewicz byl v 70. letech minulého století velmi dobrým jezdce rally a také synem polského premiéra z let 1970-1980 Piotra Jaroszewicze… Byť šlo tenkrát spíše jen o dotek se světem Grand Prix, byl Andrzej Jaroszewicz prvním Polákem, který řídil formuli 1. Dnešní hvězda F1 Robert Kubica tenkrát nebyl na světě.
Jediný autodrom v Polsku
„Tor Poznań“ je jediným stálým závodním okruhem v Polsku. O jeho vzniku se začalo debatovat v roce 1974 a do provozu byl dán v sezoně 1977. Leží západně od centra města, blízko poznaňského letiště Lawica, z čehož plyne i jeho profil – autodrom o délce 4083 metry leží v naprosté rovině.
Okruh Poznaň: www.aw.poznan.pl
Polský motorsport: www.autoklub.pl
MMČR NA OKRUZÍCH 2008
20/04/2008 Hungaroring (pouze dva Sprinty)
18/05/2008 Most
08/06/2008 Most
27/07/2008 Poznaň
10/08/2008 Most
21/09/2008 Brno
25/10/2008 Brno
www.autoklub.cz
BPA