Citroën hledí do druhého poločasu WRC 2008 s optimismem 29.7.2008 11:53 - tisková zpráva
58. Rallye Finsko (31. července - 3. srpna 2008)
Druhý poločas letošního ročníku mistrovství světa WRC začíná na bývalé „Great Race“ v Jyväskylä, později v letech 1954 - 1996 známé spíše jako Rallye 1000 jezer, a nyní už nesoucí oficiální název Rallye Finsko. Citroën Total Sport vstupuje na severskou půdu s dvojicí vozů C4 WRC, na soutěž, která je nejen devátým podnikem WRC 2008, ale také domácí půdou pro hlavní soupeře v týmové soutěži.
Piloti i inženýři sbírají zkušenosti
Dvě posádky tvoří Dani Sordo - Marc Marti a Sébastien Loeb - Daniel Elena, zatímco Conrad Rautenbach - David Senior a Estonci Urmo Aava - Kuldar Sikk, kteří budou prakticky bojovat na domácí půdě, pojedou s vozy C4 v privátní stáji PH Sport s technickou podporou Citroën Sport Technologies.
Po šestitýdenní letní přestávce čeká startovní pole mistrovství světa jedna z nejtěžších rallye celé sezony. Její letošní ročník měří 342 kilometrů, které jsou rozložené do 24 rychlostních zkoušek, z nichž 12 se pojede pouze jednou a 80 km zkoušek bude na zcela nových tratích. Seznámení s tratí má proto tentokráte velkou váhu.
V minulosti to byly především legendární skoky na trati, které tuto rallye proslavily. Nicméně současné Finsko je mnohem komplexnější soutěží. A poznat i ty nejjemnější nuance trati, to si žádá více startů ve zdejších podmínkách.
„Nejsou to jen piloti, kteří potřebují sbírat zkušenosti na zdejších tratích. Také inženýři potřebují porozumět tratím ještě před tím, než začnou pracovat na optimálním nastavení vozů," říká technický manažer Citroën Total Sport Xavier Mestelan-Pinon.
„Najít ideální nastavení auta pro zdejší ultra rychlé tratě není snadné, nicméně důležitější je vyváženost. Jsme potěšeni výsledky, kterých jsme dosáhli během testování v červenci hlavně díky vynikající práci Daniho a Marca. Citroën tu ještě nevyhrál a bylo by krásné, kdyby se to povedlo zrovna letos. Ale postupujme krok za krokem, naše minulá zkušenost z Rallye Finsko nám velí být zvláště opatrní."
Nažhavený Loeb
Po přestávce jsou Sébastien Loeb a Daniel Elena obzvlášť nažhavení na pokračování sezony v sedmi zbývajících podnicích, Finskem počínaje. „Ještě nikdy jsme tu nevyhráli a tudíž je to i jeden z cílů, které jsme si dali pro rok 2008," vzpomíná Séb. „Velice rád bych ovšem podnik vyhrál a vytvořil si lepší pozici v hodnocení pilotů, ale kvůli tomuto cíli nemám nejmenší chuť zbytečně riskovat proto, abych si udělal další čárku v počtu vítězství. Právě před rokem jsme ztráceli devět bodů.
Letos je odstup jen tříbodový," pokračuje Loeb. „Proto si nemůžeme dovolit dělat sebemenší chyby. Nebude to vůbec snadné, tady v lesích, kde se jede na ostří nože a kde stromy se ohýbají tak nízko. Také v těchto podmínkách uvidíme, jak se budou chovat pneumatiky Pirelli soft."
Sordo chce body
Dani Sordo a Marc Marti pokračují v jejich světové extratřídě a jejich sebevědomí náležitě posílil nedávný úspěch na Kouvola-based O.K. Auto-Ralli. „Bylo to moje první vítězství na voze WRC, a navíc na šotolině, což mě velice potěšilo," říká Dani.
„Vím, že konkurence nebyla nejsilnější a že na Rallye Finsko budeme čelit mnohem těžší. Cítil jsem se ale dobře na rychlých testech a při dlouhých skocích. Mám radost z výsledků práce, kterou jsme odvedli v červenci při testování a která by nám měla pomoci v boji proti místním specialistům na tyto tratě.
Mám dobrý pocit z nastavení, které se nám podařilo nalézt pro různé druhy povrchů a na nichž bychom měli být konkurenceschopní s naším C4 WRC. Náš cíl je jasný - skončit co nejvýše a získat nějaké body pro Citroën."
Rallye Finsko v datech (9. podnik MS z 15)
Povrch: šotolina
Místo: Jyväskylä
Shakedown: Čtvrtek 31. července (8.00 - 12.00). Jede se na okruhu 3,76 km, který je stejný jako v minulých letech.
Rally Show: Čtvrtek 31. července (16.00 - 16.45)
Trasa: celkem 1461,58 km, z toho je 340,42 km měřených ve 24 RZ na 18 odlišných tratích.
1. den – čtvrtek 31. července a pátek 1. srpna: délka 607,50 km, z toho je 131,70 km měřených v 11 RZ (7 odlišných). Čtvrtek - start ze servisního parku (19.00). RZ 1 (Killeri super-special 1, 2,06 km). Cíl kolem 20.15. Pátek: Servis A (06.30, 15 minut). RZ 2 (Vellipohja 1, 17,16km), RZ 3 (Mökkiperä 1, 11,38 km) a RZ 4 (Palsankylä 1, 13,90 km). Seskupení (10.19, 13 min.). Servis B (10.32, 30 min.). RZ 5 (Vellipohja 2), RZ 6 (Mökkipera 2) a RZ 7 (Palsankylä 2). Seskupení (14.36, 13 min.). Servis C (14.49, 30 min.). RZ 8 (Urria, 12.65 km), RZ 9 (Lautaperä, 7.87 km), RZ 10 (Jukojärvi, 22.18 km) a RZ 11 (Killeri super-special 2). Servis D (20.30, 45 min.). Cíl kolem půlnoci.
2. den – sobota 2. srpna: 657,87 km, z toho 168,25 km měřených v 10 RZ na 8 odlišných tratích. Start ze servisního parku. Servis E (06.00, 15 min.). RZ 12 (Himos, 15.35 km), RZ 13 (Hirvimäki, 10.67 km) a RZ 14 (Surkee 1, 14.80 km). Seskupení (09.20, 13 min.). Servis F (09.33, 30 min.). RZ 15 (Leustu, 21.43 km), RZ 16 (Kakaristo 1, 20.09 km), RZ 17 (Kaipolanvuori, 13.64 km) a RZ 18 (Surkee 2). Seskupení (14.17, 13 min.). Servis G (14.30, 30 min.). RZ 19 (Kakaristo 2), RZ 20 (Juupajoki, 21.13 km a RZ 21 (Väärinmaja, 16.25 km). Servis H (19.55, 45 min.). Cíl kolem 23.00.
3 . den - neděle 3. srpna: 196.21 km, z toho 40.47 km měřených na 3 RZ na 3 odlišných tratích. Start ze servisního parku. Servis I (08.20, 15 min.). RZ 22 (Lankamaa, 23.09 km). RZ 23 Hannula, 10.92 km). RZ 24 (Ruuhimäki, 6.46 km). Cílové podium 13.30. Závěrečný ceremoniál – neděle 3. srpna (Paviljonki servis park) od 13.30.
Statistika posádek Citroën
Sébastien Loeb/Daniel Elena
WRC debut: Katalánsko, 1999 (Saxo Kit-Car, vypadli).
WRC startů: 106.
První WRC vítězství: Německo, 2002 (Xsara).
WRC vítězství celkem: 41.
WRC titulů: 4 (2004, 2005, 2006 a 2007).
Dani Sordo
WRC debut: Katalánsko, 2003 (18.).
WRC startů: 52.
Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí
WRC debut: Katalánsko, 1992 (21.).
WRC startů: 118.
Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Posádky Citroën na Rallye Finland
Sébastien Loeb/Daniel Elena
9. start: 2007 (C4, 3.), 2006 (Xsara, 2.), 2005 (Xsara, 2.), 2004 (Xsara, 4.), 2003 (Xsara, 5.), 2002 (Xsara, 10.), 2001 (Saxo Kit-Car, 28.) a 2000 (Saxo Challenge, vypadl).
Dani Sordo: 4, start: 2007 (s Marc Marti/C4, vypadli), 2006 (s Marc Martí/Xsara, vypadli) a 2005 (s Marc Marti/C2 Super 1600, 15.).
Marc Martí: 10. účast: 2007 (s Dani Sordo/C4, vypadli), 2006 (s Dani Sordo/Xsara, vypadli), 2005 (s Dani Sordo/C2 Super 1600, 15.), 2004 (s Carlos Sainz/Xsara WRC, 3.), 2003 (s Carlos Sainz/Xsara WRC, 4.), 2000 (s Jesus Puras/Mitsubishi, vypadli), 1999 (s Jesus Puras/Subaru, vypadli), 1998 (s Oriol Gomez/Seat, vypadli) a 1997 (s Oriol Gomez/Seat, 23.).
Martina Bedrnová
PR manager
Foto: Martin Viďourek
|