Ředitel Dakaru : Dakar přece musí být nejtěžší ! 6.8.2008 09:45 - Pavel Jelínek
Druhá polovina roku zdárně ukrajuje den za dnem a s tím se blíží i listopadové přejímky na Dakar 2009, zejména pak lednový start. Pořadatelská A.S.O. zveřejnila zajímavý rozhovor s ředitelem soutěže Etiennem Lavignem, v němž leccos z velkých plánů odhaluje...
Co všechno se dá vyvodit po skončení přijímání přihlášek na Dakar 2009? Výsledek je skvělý! Je to opravdový úspěch – obdrželi jsme téměř 600 přihlášek. Cítíme obrovský entuziasmus směrem k Dakaru 2009. Dokazuje to, jednoduše řečeno, že Dakar je unikátní – je nenapodobitelný a pokaždé je to veliké dobrodružství. Dakar tedy pokračuje a dál poutá nové a nové sny. Rád bych při této příležitosti vyjádřil ze srdce mnoho díků všem soutěžícím, kteří se na Dakar 2009 přihlásili, zvláště pak v naší obtížné situaci. Vyjádřili nám tím velkou důvěru.
Můžete nám o Dakaru 2009 prozradit něco více? Bude to skvělý podnik! Věřte mi, málokdy jsme cítili takové vzrušení, jaké jsme zažili při rekognoskačních cestách v Jižní Americe, bylo to jako učinit obrovský objev! Dechberoucí krajina a k tomu neskutečná rozmanitost. Často se nám stávalo, že jsme neustále zastavovali na cestě prostě jen proto, abychom se rozhlédli a nechali se unést kráskou okolí. Nedá se to popsat, je to příroda a krajina ve své nejčistší surovosti.
A konkrétněji, jaká bude vlastně trasa? Trasa je velmi ambiciózní – pamatujte, že máme v plánu na 6000 kilometrů speciálek! Ty budou nesmírně rozmanité, od rychlých k velmi rychlým, od nesmírně technických k písku a dunám. Soutěžící budou muset prokázat velké schopnosti přizpůsobit se úplně jiným podmínkám ze dne na den. Trasa prověří každého dokonale a bude skutečně náročná. Lidé budou muset být skvěle připraveni i fyzicky.
Takže mají všichni očekávat především obtížnou trasu? Ano, jistě. Pořádáme Dakar, ne procházku parkem. A Dakar přece musí být nejtěžším závodem světa!
A teď něco praktického: budou tradiční dakarské bivaky? Samozřejmě! Každý den! Je to další příklad toho, čím hodláme všechny soutěžící překvapit. Pro bivaky jsme si vybrali neobvyklá místa, například na březích Pacifiku i Atlantiku. A nebo uprostřed pampy, nabídneme skvostné, a přitom divoké bivaky v místech, kde lze skutečně vnímat krajina a okolí bivaku. Duch dakarských bivaků nezmizí, rozhodně zachováme catering, tradiční večerní brífinky, kde se všichni soutěžící sejdou, aby se vzájemně podělili o své dojmy. Je to jedna ze základních věcí, základních hodnot: duch Dakaru a jeho neopakovatelná atmosféra.
Takže soutěžící nebudou bydlet po hotelech? Ne! Tak jako v Africe, je to jejich volba. Kdo chce přenocovat v hotelu, může jet pár kilometrů do města a zkusit to.
Je vůbec Dakar v Jižní Americe známý nebo populární? Pro naše přátele v Argentině a Chile je hostitelství Dakaru něco jako pořádání mistrovství světa ve fotbale! To vůbec nepřeháním. Pokud soutěžící v Cordobě uvítá dav 500 000 lidí, teprve pak všichni pocítí celý lidský rozměr takové události. Nadšení, které v Argentině a Chile zažíváme je téměř nekonečné a všichni soutěžící budou uvítáni jako opravdoví hrdinové.
Budou nějaké změny pravidel? Technické předpisy pro motocykly, auta i kamiony budou identické s těmi pro Dakar 2008.
A co média? Na tomto poli není obav! Dakar bude přenášen televizním signálem do 180 zemí! Média se aktivně zajímají o možnost stát se součástí Dakaru. Na amatéry také rozhodně nezapomeneme a připomeneme lidem jednu z našich základních hodnot: trasa vzniká pro amatéry za přítomnosti profesionálních týmů. Právě zde je uložena magie Dakaru. Třeba kategorie T2 bude skvěle pokrytá, například tím, že startovní čísla bude mít jasně podbarvená pro okamžitou identifikaci.
Něco dalšího? Všechny kategorie budou konkurenčně nesmírně našlápnuté, zrovna jak byly při Central Europe Rally. Uvidíme také skvělý závod nezávislých týmů! Gache, Delecour, Lavielle, Muller, Monteiro, Gordon, Henrard, Kahle, patissier, Erradonea, Vigoroux...nechci na nikoho zapomenout. A kategorie T2 – neskutečná bitva! Ve startovním poli motocyklů je velká spousta jmen. A kamiony nám opět nabídnou další super závod!
Co máte v plánu v nejbližších několika měsících? Třetí fáze rekognoskací proběhne v červenci, září a říjnu. A pak následuje příprava na první fázi přejímek v Le Havre. Program máme tedy skutečně nabitý.
Jiří Vintr
|