Značkové prémiové pneumatiky se podle porovnávacího testu vyplatí 16.8.2008 19:31 - tisková zpráva
Prémiové pneumatiky Continental se vyplatí
Hannover, červen 2008. WLS Spedition ze Steinhagenu porovnala značkové pneumatiky s levnými výrobky z Číny. Rozhodujícím podnětem pro test byla stoupající cena nafty, o které ani dnes nemůžeme říci, kdy dosáhne svého vrcholu. Pro dopravní společnosti je tak stále důležitější mít pod kontrolou spotřebu paliva vlastního vozového parku. Na spotřebu vozidel nemá vliv pouze vzdálenost, motor a způsob jízdy, ale i pneumatiky – přesněji řečeno: jejich valivý odpor. Od kdy se vyplatí pneumatika s optimalizovaným valivým odporem, která však může mít při koupi vyšší cenu?
Před touto otázkou stála německá WLS Spedition ze Steinhagenu poblíž Bielefeldu. „Před nějakým časem jsme se rozhodli vybavit naše nákladní soupravy pneumatikami firmy Aeolus. Rozhodující byla výhodná kupní cena – jednalo se o čistě obchodnické rozhodnutí bez ohledu na technické vlastnosti výrobku“, vysvětluje šéf spedice Thomas Leimkuhl. Jedna značková návěsová pneumatika může stát asi 400 euro oproti pneumatice Aeolus, která stojí 160 eur. Cena na první pohled hovořila pro levnější nabídku.
Vzhledem ke stále rostoucím cenám pohonných hmot stál pan Leimkuhl na jaře tohoto roku před otázkou, která pneumatika se vyplatí – o kolik bude levnější spotřeba tažných souprav s pneumatikami s nízkým valivým odporem. „Pouhé reklamě výrobce nevěříme“, vysvětluje. Z tohoto důvodu se šéf WLS spolehnul na pomoc technicky zkušeného servisního partnera, se kterým sestavil srovnávací test, který měl vést k co nejobjektivnějším výsledkům. Za tímto účelem vybavil na radu odborníků jeden tahač s návěsem kompletně pneumatikami Aeolus a jednu obdobnou referenční kombinaci pneumatikami Continental (viz „Testovací vozidla“). Oba tahače byly poté naloženy stejným nákladem – hliníková roletová vrata s příslušenstvím – vždy na celkovou hmotnost 25 tun a jejich motory byly nejprve zahřáty.
Poté se tahače vydaly na trasu ze Steinhagenu na křižovatku Schüttdorfer Kreuz – tam a zpět dohromady 208 kilometrů, z toho zhruba 170 kilometrů na dálnici (A30 a A33) a zbytek na lokální silnici.
Základní pravidla Vozidlo s pneumatikami Aeolus vyjelo jako první, druhé následovalo. Tempomat zajišťoval pokud možno rovnoměrnou rychlost a zabraňoval řidičům překročit rychlost 85 km/h. Měřič průtoku paliva monitoroval spotřebu během jízdy. V nákladních automobilech seděli profesionálové, kteří své Volvo FH dobře znají a řídí s co nejmenší spotřebou paliva. S nimi na palubě: automatizovaná převodovka I-Shift, která rovněž zajišťovala co nejekonomičtější jízdu. Po příjezdu zpět do firmy opět vyměnili pneumatiky, namontovali je na druhý tahač. Ty opět projely testovací kolečko s tím rozdílem, že tentokráte vedl tahač s pneumatikami Continental.
Výsledek po 416 kilometrech Pneumatiky Continental optimalizované na nízký valivý odpor uspořily v průměru tři procenta nafty. Když měly tahače obuty prémiové pneumatiky, zajely 100 kilometrů s průměrně 29,3 litru nafty. S pneumatikami Aeolus to bylo 30,4 litru, což je v průměru 1,1 litru rozdíl (viz „Výsledek testu“).
Ačkoli to zpočátku nezní nijak dramaticky, ve vozovém parku WLS se 100 sedlovými tahači s kilometrovým výkonem 120.000 kilometrů bude rozdíl značný. Nákladní automobily WLS by s pneumatikami Aeolus ročně spotřebovaly o 132.000 litrů nafty více, čímž zvýšily výdaje o 143.880 eur při netto ceně nafty 1,09 eura. Cena paliva však neustále roste. Jestliže momentálně stojí 1,20 eura, pak by to bylo dokonce o 158.400 eur více. Vyšší spotřeba má vliv i na životní prostředí. Na každý kilometr vzniká o 2,9 gramu více CO2. Vzhledem k ročnímu kilometrovému výkonu 120.000 kilometrů vychází zvýšená produkce CO2 o 348 kilogramů více na každý nákladní automobil, což při 100 nákladních automobilech ve vozovém parku činí zaokrouhleno 34,8 tuny vyprodukovaného skleníkového plynu navíc.
„Test si musí každý dopravce zopakovat sám. My jsme parametry přesně přizpůsobili našemu účelu použití“, argumentuje Leimkuhl. WLS přepravuje především objemné a lehké náklady. Sedlové tahače nevyjíždějí často s celkovou hmotností nad 25 tun. Kdo je na cestě s celkovou hmotností 40 tun, získá pravděpodobně ještě vyšší rozdíly ve prospěch prémiových pneumatik. Protože každá tuna nákladu navíc s sebou nese vyšší spotřebu. Na spotřebu mají vliv i komplikované profily trati.
Rozhodnutí pro prémiové pneumatiky Vyšší náklady na prémiové pneumatiky se tedy podle šéfa WLS pana Leimkuhla rychle zaplatí. Proto chce přejít na Continental – opět z ryze obchodnických úvah, ujišťuje šéf WLS. Avšak pneumatiky Aeolus dosud odmontovat nenechal. Chce ještě zjistit, jak velký bude kilometrový výkon čínských výrobků, aby mohl do své kalkulace zahrnout i tento faktor. Ten totiž dosud není ve výpočtu nákladů zohledněn. Vedoucí podniku navíc svým řidičům daruje tréninky úspory paliva a každý z nich se bude na cestu vydávat s měřičem tlaku v pneumatikách, aby byl tlak vždy optimální a spotřeba paliva co nejnižší. „Vše děláme pro to, abychom zůstali konkurenceschopní“, říká Leimkuhl.
Valivý odpor a spotřeba paliv
Testovací vozidla Sedlové tahače Volvo FH (4x2), 400 PS, Midiliner, automatická převodovka I-Shift, Počet ujetých km: 120789 km Volvo FH (4x2), 400 PS, Midiliner, automatická převodovka I-Shift, Počet ujetých km: 109097 km Návěs: vždy od firmy Stern, Steinhagen, 3-osový Curtainsider
Pneumatiky pneumatiky Continental pneumatiky Aeolus Řízená náprava: 315/70 R 22,5 HSR1 (9 barů) 315/70 R 22,5 HN252 (9 barů) Hnací náprava: 295/60 R 22,5 HDR+ (7,8 baru) 295/60 R 22,5 HN 359 (7,8 baru) Nápravy tahače: 385/55 R 19,5 HTL (9 barů) 385/55 R 19,5 HN809 (9 barů)
WLS jezdí s nízkoprofilovými pneumatikami pro koncept Midi-liner, protože vyžaduje pro náklad boční dorážecí výšku 2700 milimetrů. V budoucnu spediční firma použije návěsové pneumatiky rozměru 385/65 R 22,5 nové typové řady Continental HTR2.
Valivý odpor Valivý odpor vzniká deformací pneumatiky a vozovky. Čím větší je valivý odpor, tím více energie musí motor vynaložit pro pohyb nákladního automobilu. Spotřeba paliva stoupá. Při deformaci se totiž pneumatiky zahřívají a odvádějí část energie vyrobené motorem. Podle údajů Continental má o deset procent nižší valivý odpor za následek o čtyři procenta nižší spotřebu paliva. Průměrný 40-tunový tahač v dálkové dopravě pak ušetří zhruba 1,3 litru nafty na 100 kilometrů. Z celkového valivého odporu tahače má řízená náprava nákladního automobilu podíl 15 %, hnací náprava 25 % a nápravy tahače 60 %.
Výsledek testu sedlový tahač s pneumatikami Continental sedlový tahač s pneumatikami Aeolus Jízda 1 Vzdálenost 208 km Průměrná rychlost 71 km/h Celková spotřeba 62,4 l 63,3 l Průměrná spotřeba 30,0 l/100 km 30,4 l/100 km Jízda 2 Vzdálenost 208 km Průměrná rychlost 70 km/h Celková spotřeba 59,5 l 63,3 l Průměrná spotřeba 28,6 l/100 km 30,4 l/100 km Celkem Vzdálenost 416 km Celková spotřeba 121,9 l 126,6 l Průměrná spotřeba 29,3 l/100 km 30,4 l/100 km Rozdíl ve spotřebě - 1,1 l/100 km + 1,1 l/100 km Náklady vozového parku Průměrný roční kilometrový výkon každého vozidla 120000 km Cena nafty netto* 1,09 eura/l Roční spotřeba nafty každého vozidla 35160 l 36480 l Celkové náklady za naftu každého vozidla 38324,40 eura 39763,2 Rozdíl v nákladech za každé vozidlo - 1.438,80 eura + 1.438,80 *stav duben. Zdroj: WLS Spedition
Spediční společnost WLS Spedition WLS Spedition se sídlem ve Steinhagenu, Vestfálsko, je partnerem pro přepravu nebezpečného zboží. Všechny tahače jsou proto vybaveny speciálním přídržným a upevňovacím zařízením a vidlicovými stohovači. Velkým zákazníkem je kromě potravinářského odvětví zastoupeného společností Dr. Oetker, také Hörmann, výrobce garážových a halových vrat. Firma je od svého založení v roce 1903 rodinným podnikem a v současnosti zaměstnává 250 zaměstnanců. Poznámka: ke stažení snímků použijte následující odkaz: http://www.conti-online.com/generator/www/de/de/continental/transport/allgemein/presse/pressemeldungen/hidden/pm_premium_lowbudget_de.html
Informace o společnosti Continental získáte v češtině také na: www.conti-online.cz
S obratem plánovaným pro rok 2008 na více než 26,4 miliard EUR představuje společnost Continental jednoho předních světových dodavatelů pro automobilový průmysl. Jako dodavatel pneumatik, brzdných systému, systémů a součástí pro pohonné ústrojí a šasi, přístrojové techniky, automobilové elektroniky a technických elastomerů, přispívá Continental ke zvýšení jízdní bezpečnosti a také k ochraně globálního klimatu. Společnost v současné době zaměstnává přibližně 150 000 zaměstnanců na téměř 200 místech v 36 zemích.
Divize pneumatik pro užitková vozidla, v rámci níž jsou vyvíjeny, vyráběny a do celého světa distribuovány pneumatiky pro nákladní vozidla, autobusy a průmyslové stroje, dosáhla v roce 2007 s více než 8000 zaměstnanci obratu ve výši 1,5 miliardy eur.
Continental je oficiálním partnerem FIFA World Cup 2010TM, který se bude konat v roce 2010 v Jihoafrické republice. Další informace naleznete na stránkách www.ContiSoccerWorld.com , www.ContiFanWorld.com a www.conti-online.com.
PR
|