Historie Rallye Jeseníky se začala psát v roce 1969 29.9.2008 10:13 - tisková zpráva
historie automobilové soutěže Rally Jeseníky
Pojďme se podívat na historii soutěže, která patřila v sedmdesátých letech a počátkem osmdesátých k nejnáročnějším rally domácího šampionátu. V podhůří Jeseníků se v nedávné minulosti jezdila Rally Jeseníky, později Rally Sigma, která patřila k tradičním soutěžím a vyznačovala se příznačným podzimním termínem a naročnými tratěmi v krásné krajině Jeseníků.
Historie Rallye Jeseníky se začala psát v roce 1969, kdy se uskutečnil první ročník. Navazoval vlastně na tradici jesenické soutěže po deseti letech. Na trať dlouhou 450 kilometrů, ztíženou čtyřmi úseky rychlostních zkoušek, vyrazilo osmdesát dvojic. Tehdy se zpravidla erzety neopakovaly, a tak historicky prvními úseky byly například: Bělkovice - Domašov nad Bystřicí a Ruda nad Moravou - Bohdíkov. V rallye triumfoval Vladimír Hubáček s ing. V. Riegerem, kteří své vítězství o rok později na Renaultu zopakovali.
To se již délka protáhla na 600 kilometrů a bojovat o body do domácího šampionátu přijela devadesát jedna posádka. Swiss Replica Watches O čtyřicet méně jich pak absolvovalo šest úseků rychlostních zkoušek. Tento ročník nesl statut mezinárodního podniku.
Dvakrát se mezi vítěze zapsal další "renaultista" Zdeněk Ponec se spolujezdci Turkem a Šlemínem v letech 1971 a 1973. Vladimíra Hubáčka dovezla modrá alpinka k dalším třem vítězstvím a tím se stal nejúspěšnějším jezdcem historie této soutěže. Jeseníky se vždy vyznačovaly nesmírně náročnou tratí, kterou zpravidla sestavoval ing. František Rosický, nynější šéf rally komise. Jako další nesmazatelné úseky připomeňme například šotolinová Paseka - Huzová, Bělkovice - Domašov či Raškov - Podlesí, známý i z Rallye Hanušovice.
V roce 1974 měl Hubáček zdatného soupeře v ing. Šedivém a jeho Škodě 200 RS. V tomto roce na sebe výrazně upozornil Milan Zapadlo, vítěz třídy A2 1300, který se tři roky nato stal vítězem absolutním. Šestý ročník měl na startu nejméně vozů v historii - 58. V Jeseníkách se zpravidla rozhodovalo o titulech, a tak se jelo nadoraz. O havárie často nebývala nouze. A když se jede "stejná stopa" končí vedle sebe i několik vozů. V roce 1975 se opět odehrál souboj mezi Šedivým a Hubáčkem, který rozhodl dvojnásobný defekt škodováckého jezdce. Druzí tak skončili vítězové třináctistovek Blahna s Hlávkou, před Kopejskem s Pavlovským na Škodách 120 S.
Prvenstvím v jedenácetpadesátkách se blýskli Hank s Jandurou. V "litrech" dominovali Trojan se Šlemínem na wartburgu. Po vítězství Blahny s Hlávkou na novince Škodě 130 RS v osmém ročníku se o rok později začíná v názvu soutěže objevovat i hlavní sponzor Sigma a jméno pohoří, kterým velká část tratě vždy procházela postupně vymizelo.
Netradiční předehrou byla přítomnost pracovníků ÚVMV a policistů, kteří na přejímce prověřovali, zda vozy odpovídají vyhlášce. Z 86 vozů na startu jich do cíle přijela necelá polovina - 34. Nově zařazena byla okruhová rychlostní zkouška Droždín - Bukovany - Droždín.
Šestisetkilometrovou trať s devíti erzetami v roce 1977 nejlépe zvládli, jak již bylo řečeno, Zapadlo s Motalem na stotřicítce. Devět úseků rychlostních testů dokončilo šedesát dvojic. Ve startovní listině jubilejního 10. ročníku figurovalo stopětadvacet posádek. A vedle snahy o zisk titulů zde bylo několik renomovaných jezdců, kteří čekali jako na spásu na pár bodů k udržení ve federálu, například Hank, Kapa, Urban.
Jistý mistr Josef Sivík naplnil pravidlo, že i mistr tesař se někdy utne a se svým vozem předvedl ukázkový přemet. O celkové prvenství jeli zejména jezdci na Škodách 130 RS Kvaizar, Havel, Pavlík, Křeček a Blahna. Vítězně ze souboje vyšel o pouhých pět sekund prvně jmenovaný před Blahnou, kterému četl noty ing. Raichl. Vynikající výsledek si zajel Boček, šestý absolutně, sedmý Šnajdr vyhrál třídu A5.
Dvakrát se do listiny vítězů zapsal i Leo Pavlík, poprvé v jedenáctém ročníku, kdy byl s Bořivojem Motlem nejrychlejší na Renaultu 5 Alpine ze sto šesti posádek. Triumf zopakoval již s ing. Šimkem v roce 1982. V roce 1980, kdy trať měřila 495 kilometrů a rychlostní zkoušky tvořily 216 z nich se podruhé zadařilo Svatopluku Kvaizarovi. Rok nato ho následoval další zástupce továrního týmu Škoda se stotřicítkou Ladislav Křeček.
Nejvíce rychlostních zkoušek při této rallye připravili pořadatelé v roce 1983, celkem sedmnáct. V soutěži naposledy zařazené do mistrovství ČSSR se nejlépe s nástrahami vypořádali slušovičtí reprezentanti Pavel Valoušek a Karel Jirátko. Není bez zajímavosti, že v této závěrečné soutěži, kdy zároveň končila homologace stotřicítek, utrpělo dost těchto vozů velké pojistné škody, některé již před samotnou rallye…
Na rok utichly motory v okolí Olomouce, aby se začalo v roce 1985 od píky. Oblastní rallye skupiny B přivítala na trati dlouhé 210 kilometrů 95 posádek. Po deseti rychlostních testech na nejvyšší stupínek vystoupila dvojice Gronych - Jirátko, startující však bez nároků na body. Své první krůčky zde v rámci sdruženého krajského přeboru sbírali ve třídě Škoda 120 LS pozdější mistři Věroslav Cvrček a Jindřich Štolfa.
Přebor ČSR o rok později zaznamenal triumf vynikajícího soutěžáka a pozdějšího rallyekrosaře ze Železného Brodu Miroslava Šefra startujícího na Rallye Sigma s M. Chomínovou ve voze Škoda 130 LR. Nechyběla ani rychlostní zkouška na trati Ecce Homo. Historii soutěže uzavřel osmnáctý ročník v roce 1987. Patnáct rychlostních zkoušek projela v součtu časů nejrychleji posádka JZD Jasenná Hejtmánek - Polanský na voze Škoda 130 L. Nejdelším měřeným úsekem byla RZ Horní Loděnice - Řídeč (17,4 km), která se jela dvakrát a střídal se na ní asfalt se šotolinou.
Tratě v podhůří Jeseníků ožily po šestnáctileté přestávce v roce 2003, když zde zavítala jedna etapa Valašské rally. Krásné, ale nesmírně náročné rychlostní zkoušky v oblasti Nízký Jeseník patřily svým charakterem k ozdobám českého šampionátu. V itineráři soutěže jsme našli rychlostní zkoušky Břevenec - Nové Pole (25,04 km), Paseka - Dalov (23,60 km) a Stachov - Jívová (11,30 km). V roce 2005 se poprvé jela v rámci Českomoravského poháru pod názvem Rally Ecce Homo. Nejlépe si vedl při svém prvním startu s vozem WRC Antonín Tlusťák, který na voze Škoda Octavia nenašel přemožitele.
V následujícím roce se Ecce Homo jelo jako součást K4 Poháru České republiky v rally a z vítězství se radoval Jaroslav Orsák na voze Mitsubishi Lancer EVO VI. A v loňském roce jedna z nejstarších českých automobilových soutěží Rally Jeseníky opět ožila zásluhou pořadatelů z AMK ECCE HOMO Šternberk a začala psát novou kapitolu své historie.
Ve Šternberku 23. září 2008 Roman ORDELT tiskový mluvčí AZ pneu Rally Jeseníky
GALERIE VÍTĚZŮ Absolutní vítězové Rallye Jeseníky, Rallye Sigma:
1. - 1969: Hubáček - Rieger, Renault 2. - 1970: Hubáček - Rieger, Renault 3. - 1971: Ponec - Turek, Renault 4. - 1972: Hubáček . Minařík, Renault Alpine 5. - 1973: Ponec - Šlemín, Renault 12 Gordini 6. - 1974: Hubáček . Minařík, Renault Alpine 7. - 1975: Hubáček - Minařík, Renault Alpine 8. - 1976: Blahna - Hlávka, Škoda 130 RS 9. – 1977: Zapadlo - Motal, Škoda 130 RS 10. – 1978: Kvaizar - Kotek, Škoda 130 RS 11. – 1979: Pavlík - Motl, Renault 5 Alpine 12. – 1980: Kvaizar - Kotek, Škoda 130 RS 13. – 1981: Křeček - Motl, Škoda 130 RS 14. – 1982: Pavlík - Šimek, Renault 5 Alpine 15. – 1983: Valoušek - Jirátko, Škoda 130 RS 16. – 1985: Gronych - Jirátko, VAZ 2105 17. – 1986: Šefr - Chomínová, Škoda 130 LR 18. – 1987: Hejtmánek - Polanský, Škoda 130 L
Rally Ecce Homo 1. – 2005: Tlusťák - Dědic, Škoda Octavia WRC 2. - 2006: Orsák - Pešek, Mitsubishi Lancer EVO VI
Novodobá historie AZ pneu Rally Jeseníky 1. - 2007: Szabó - Tichý, Mitsubishi Lancer EVO IX
PR
|