Kotek obhájil titul Mistra Evropy v rallyecrosu !!! Rozhovor. 8.10.2008 21:50 - tisková zpráva
Tom Kotek obhájil titul Mistra Evropy !!!
R: Tome veliká gratulace k suverénnímu vítězství. V letošním Mistrovství Evropy jsi dokázal vyhrát šest závodů ( Portugalsko, Francie, Norsko Švédsko, Holandsko a domácí Sosnová), zatímco loni jsi zvítězil jen dvakrát. Čím to? Tom: Loni jsem jel více na jistotu. Poslední závod v Sosnové jsem dokonce dvě kola před cílem přepustil první pozici za mnou jedoucímu soupeři. Vyloučil jsem tím možnost, že mě úmyslně „sestřelí“ z tratě.
R: To se ti už někdy stalo? Tom: Mnohokrát, hlavně když jsem začínal. To mi bylo čtrnáct. Mnohem starší soupeři to nemohli unést a tak mi ji „dali na růžek“.
R: Prosím? Tom: No když jsem dobržďoval do zatáčky, tak mi narazili na roh zadního nárazníku a přetočili mě mimo optimální stopu. Když se to udělá dobře, tak si toho rozhodčí ani nevšimnou.
R: Říkal jsi, že jsi loni jel více na jistotu, znamená to tedy, že letos více riskuješ? Tom: Určitě ano. Obhajoba titulu je vždy náročnější nežli jeho získání, a soupeři také zrychlili. Jediné, kde naopak nechceme riskovat vůbec je spolehlivost auta. Rozebíráme ho po každém druhém závodě a některé díly měníme preventivně. Jediné na co nesaháme je motor. Tam kontroluji pouze data, která si stáhnu z řídící jednotky.
R: A když data v pořádku nejsou? Tom: Tak je pošlu mailem panu Brázdilovi do firmy LSC. To se ale stalo naštěstí pouze dvakrát. Poprvé před čtyřmi lety v Portugalsku. Zdálo se nám, že máme moc chudou směs. Odeslal jsem data a během pár minut jsme měli odpověď. Alternátor vám dává málo proudu a proto máte malý tlak paliva. Podruhé jsme data posílali letos po Rakousku. Motor se tam ve finále vinou zničeného chladiče natolik přehřál, že jsme o něj měli starost.
R: A jak to dopadlo? Tom: Dobře, pan Brázdil nám sdělil, že Honda Civic Type R snese téměř všechno a tak je vše ok.
R: A můžeš nám o tom motoru říci něco více? Tom: Je to sériový atmosférický dvoulitr s výkonem 220 koní. Má proměnlivý tvar vaček a od 5500 otáček má již plný výkon. Omezovač máme na 9500, ale motor je schopný točit bez úhony více jak 12 000.
R: A co ještě krom kvalitního auta je třeba k získání Evropského zlata? Tom: Závody jsou týmová práce. Někdo musí řešit peníze, administrativu, náhradní díly, transport, jídlo a pití, servis auta i přepravního autobusu a další. Auto sice od startu do cíle (když to dobře dopadne) řídím sám, ale například o volbě pneumatik se radím s týmem.
R: Už několik let jsi testovací jezdec firmy Kumho a ještě se musíš radit? Tom: Ano, kolem pneumatik je to velká věda, záleží na mnoha faktorech – teplotě a povrchu trati, nastavení geometrie podvozku, tlaku při huštění v závislosti na namáhání u způsobu jízdy.
R: A když přijde někdo požádat o radu za vámi? Tom: Samozřejmě poradíme, vzhledem k tomu, že pneumatiky prodáváme, je to naše povinnost. A i kdyby nebyla, nepatříme k těm kteří za zataženou plachtou stanu ladí formu na soupeře.
R: No a jak vycházíš se soupeři? Tom: Většinou jsou mezi námi přátelské vztahy. Hlavně v zahraničí, kde máme omezené zázemí vítáme každou pomoc a naopak se také pomáhat snažíme. Letos jsme se např. ujali Ondry Smetany (nováčka ME).
R: To pomůžeš i soupeři se kterým půjdeš na start? Tom: Proč ne? Bez soupeřů by to nebylo závodění. Kdyby soupeř nemohl nastoupit do závodu měl bych menší konkurenci a menší radost z případného vítězství.
R: Rallycross není ale jediná motoristická disciplína, ve které ses prosadil. Tom: Jezdil jsem autocross, absolvoval jsem několik závodů na okruzích a ploché dráze aut. Dvakrát jsem startoval v závodě do vrchu a párkrát na motokárách.
R: A co rally? Je to k rallycrossu nejbližší disciplína, tak co nezkusit následovat třeba Vaška Pecha? Tom: To bych ale musel mít skvělého spolujezdce, který by mě držel na uzdě. Jsem zvyklý jezdit na hraně a někdy i trochu za ní a to by nemuselo dopadnout dobře. Nicméně jsme poslali přihlášku na Sprintrally Vsetín – tak uvidíme.
R: V jednadvaceti letech jsi držitelem několika ocenění. Máš Cenu Fair Play, Cenu Jiřího Sedláře, Zlatou Sponu, byl jsi Junior roku, jsi nejmladší dvojnásobný Mistr Evropy v historii rallycrossu. Co si ještě můžeš přát? Tom: Závodění není jen o titulech a oceněních. Závodění je o tom pocitu, že je člověk závodník, a že patří mezi tu partu lidí, kteří dokážou sportu obětovat téměř všechno.
R: Závodil bys tedy i kdybys nevyhrával? Tom: Mám za sebou více než 200 závodů a vyhrál jsem jich asi tak dvacet. Zpočátku jsem nebyl třeba celý rok ani jednou na stupních vítězů. Výrazně se mi začalo dařit až předloni.
R: Jaké jsou vaše další plány? Tom: Vzhledem k tomu, že naše divize (D2) z nepochopitelných důvodů v Mistrovství Evropy končí a přechod do některé jiné divize je pro nás momentálně finančně nereálný, je to pro nás asi konečná. Jediná šance je, že by nás některý z partnerů (sponzorů) výrazněji podpořil.
R: Tak to přejeme hodně štěstí! Byla by škoda, kdyby naší reprezentaci opustil tak talentovaný závodník, který má svou kariéru v 21 letech ještě před sebou. Tom: Na závěr bych ještě poděkoval všem, kdo se na mém závodění podíleli. Jmenovat je nebudu – zabralo by to další půlstranu. Poděkuji tedy – jestli můžu – jen sponzorům, bez kterých by náš tým nemohl na Evropu vůbec pomýšlet. Jsou to: Sunoco – Oleje a maziva, Kumho – pneumatiky, Spieshecker – autolaky, Shock – energy drink, Honda, Banner – autobaterie, Direkt – nářadí a LSC technology.
PR
Jméno: Tomáš Kotek Datum narození: 25.6.1987 Závodní tým: Sunoco Racing Team
Prvenství:
1. závody – jaro 1994 v Klatovech (Racer Buggy) 1. vítězství v pohárovém závodě – léto 1995 v Brně (Racer Buggy) 1. vítězství v mistrovském závodě – jaro 2000 v Roztokách (Racer Buggy) 1. start v závodě mistrovství Evropy – Sosnová 2002. Tehdy startoval jako nejmladší závodník v historii v necelých patnácti letech a tím se zapsal do české Knihy rekordů
1. cena Fair Play – Sedlčany 2002 1. evropský věnec – 3. místo v Norsku 2003 1. reprezentační start za Český národní tým – jaro 2004 v Portugalsku 1. vyhraný seriál pohárových závodů – únor 2006, Příbram 1. evropské stříbro – Maďarsko 2006 1. vyhraný měřený trénink – Norsko 2006 1. evropské zlato – Norsko 2006 dvoustý závod – Polsko 2006 1. vítězství v MČR – Rakousko 2006 nejlepší junior (do 25 let) – sezóna 2006 Cena Jiřího Sedláře pro nejtalentovanějšího automobilového závodníka v ČR – za sezónu 2006
1. ,,čistý “ závod v ME (nejlepší měřený trénink, vítěz rozjížděk, vítěz finále) – Polsko 2007 1. titul Mistra Evropy – září 2007 Zlatá spona FAS AČR - cena za přínos pro rozvoj českého automobilového sportu
|