www.car.cz
 

Kotek obhájil titul Mistra Evropy v rallyecrosu !!! Rozhovor.
     8.10.2008 21:50 - tisková zpráva


Tom Kotek obhájil titul Mistra Evropy !!!

R: Tome veliká gratulace k suverénnímu vítězství. V letošním Mistrovství Evropy jsi dokázal vyhrát šest závodů ( Portugalsko, Francie, Norsko Švédsko, Holandsko a domácí Sosnová), zatímco loni jsi zvítězil jen dvakrát. Čím to?
Tom: Loni jsem jel více na jistotu. Poslední závod v Sosnové jsem dokonce dvě kola před cílem přepustil první pozici za mnou jedoucímu soupeři. Vyloučil jsem tím možnost, že mě úmyslně „sestřelí“ z tratě.

R: To se ti už někdy stalo?
Tom: Mnohokrát, hlavně když jsem začínal. To mi bylo čtrnáct. Mnohem starší soupeři to nemohli unést a tak mi ji „dali na růžek“.

R: Prosím?
Tom: No když jsem dobržďoval do zatáčky, tak mi narazili na roh zadního nárazníku a přetočili mě mimo optimální stopu. Když se to udělá dobře, tak si toho rozhodčí ani nevšimnou.

R: Říkal jsi, že jsi loni jel více na jistotu, znamená to tedy, že letos více riskuješ?
Tom: Určitě ano. Obhajoba titulu je vždy náročnější nežli jeho získání, a soupeři také zrychlili. Jediné, kde naopak nechceme riskovat vůbec je spolehlivost auta. Rozebíráme ho po každém druhém závodě a některé díly měníme preventivně. Jediné na co nesaháme je motor. Tam kontroluji pouze data, která si stáhnu z řídící jednotky.

R: A když data v pořádku nejsou?
Tom: Tak je pošlu mailem panu Brázdilovi do firmy LSC. To se ale stalo naštěstí pouze dvakrát. Poprvé před čtyřmi lety v Portugalsku. Zdálo se nám, že máme moc chudou směs. Odeslal jsem data a během pár minut jsme měli odpověď. Alternátor vám dává málo proudu a proto máte malý tlak paliva.
Podruhé jsme data posílali letos po Rakousku. Motor se tam ve finále vinou zničeného chladiče natolik přehřál, že jsme o něj měli starost.

R: A jak to dopadlo?
Tom: Dobře, pan Brázdil nám sdělil, že Honda Civic Type R snese téměř všechno a tak je vše ok.

R: A můžeš nám o tom motoru říci něco více?
Tom: Je to sériový atmosférický dvoulitr s výkonem 220 koní. Má proměnlivý tvar vaček a od 5500 otáček má již plný výkon. Omezovač máme na 9500, ale motor je schopný točit bez úhony více jak 12 000.

R: A co ještě krom kvalitního auta je třeba k získání Evropského zlata?
Tom: Závody jsou týmová práce. Někdo musí řešit peníze, administrativu, náhradní díly, transport, jídlo a pití, servis auta i přepravního autobusu a další. Auto sice od startu do cíle (když to dobře dopadne) řídím sám, ale například o volbě pneumatik se radím s týmem.

R: Už několik let jsi testovací jezdec firmy Kumho a ještě se musíš radit?
Tom: Ano, kolem pneumatik je to velká věda, záleží na mnoha faktorech – teplotě a povrchu trati, nastavení geometrie podvozku, tlaku při huštění v závislosti na namáhání u způsobu jízdy.

R: A když přijde někdo požádat o radu za vámi?
Tom: Samozřejmě poradíme, vzhledem k tomu, že pneumatiky prodáváme, je to naše povinnost. A i kdyby nebyla, nepatříme k těm kteří za zataženou plachtou stanu ladí formu na soupeře.

R: No a jak vycházíš se soupeři?
Tom: Většinou jsou mezi námi přátelské vztahy. Hlavně v zahraničí, kde máme omezené zázemí vítáme každou pomoc a naopak se také pomáhat snažíme. Letos jsme se např. ujali Ondry Smetany (nováčka ME).

R: To pomůžeš i soupeři se kterým půjdeš na start?
Tom: Proč ne? Bez soupeřů by to nebylo závodění. Kdyby soupeř nemohl nastoupit do závodu měl bych menší konkurenci a menší radost z případného vítězství.

R: Rallycross není ale jediná motoristická disciplína, ve které ses prosadil.
Tom: Jezdil jsem autocross, absolvoval jsem několik závodů na okruzích a ploché dráze aut. Dvakrát jsem startoval v závodě do vrchu a párkrát na motokárách.

R: A co rally? Je to k rallycrossu nejbližší disciplína, tak co nezkusit následovat třeba Vaška Pecha?
Tom: To bych ale musel mít skvělého spolujezdce, který by mě držel na uzdě. Jsem zvyklý jezdit na hraně a někdy i trochu za ní a to by nemuselo dopadnout dobře. Nicméně jsme poslali přihlášku na Sprintrally Vsetín – tak uvidíme.

R: V jednadvaceti letech jsi držitelem několika ocenění. Máš Cenu Fair Play, Cenu Jiřího Sedláře, Zlatou Sponu, byl jsi Junior roku, jsi nejmladší dvojnásobný Mistr Evropy v historii rallycrossu. Co si ještě můžeš přát?
Tom: Závodění není jen o titulech a oceněních. Závodění je o tom pocitu, že je člověk závodník, a že patří mezi tu partu lidí, kteří dokážou sportu obětovat téměř všechno.

R: Závodil bys tedy i kdybys nevyhrával?
Tom: Mám za sebou více než 200 závodů a vyhrál jsem jich asi tak dvacet. Zpočátku jsem nebyl třeba celý rok ani jednou na stupních vítězů. Výrazně se mi začalo dařit až předloni.

R: Jaké jsou vaše další plány?
Tom: Vzhledem k tomu, že naše divize (D2) z nepochopitelných důvodů v Mistrovství Evropy končí a přechod do některé jiné divize je pro nás momentálně finančně nereálný, je to pro nás asi konečná. Jediná šance je, že by nás některý z partnerů (sponzorů) výrazněji podpořil.

R: Tak to přejeme hodně štěstí! Byla by škoda, kdyby naší reprezentaci opustil tak talentovaný závodník, který má svou kariéru v 21 letech ještě před sebou.
Tom: Na závěr bych ještě poděkoval všem, kdo se na mém závodění podíleli. Jmenovat je nebudu – zabralo by to další půlstranu. Poděkuji tedy – jestli můžu – jen sponzorům, bez kterých by náš tým nemohl na Evropu vůbec pomýšlet. Jsou to: Sunoco – Oleje a maziva, Kumho – pneumatiky, Spieshecker – autolaky, Shock – energy drink, Honda, Banner – autobaterie, Direkt – nářadí a LSC technology.

 

PR

Jméno: Tomáš Kotek
Datum narození: 25.6.1987
Závodní tým: Sunoco Racing Team


Prvenství:

1. závody – jaro 1994 v Klatovech (Racer Buggy)
1. vítězství v pohárovém závodě – léto 1995 v Brně (Racer Buggy)
1. vítězství v mistrovském závodě – jaro 2000 v Roztokách (Racer Buggy)
1. start v závodě mistrovství Evropy – Sosnová 2002. Tehdy startoval jako nejmladší závodník v historii v necelých patnácti letech a tím se zapsal do české Knihy rekordů

1. cena Fair Play – Sedlčany 2002
1. evropský věnec – 3. místo v Norsku 2003
1. reprezentační start za Český národní tým – jaro 2004 v Portugalsku
1. vyhraný seriál pohárových závodů – únor 2006, Příbram
1. evropské stříbro – Maďarsko 2006
1. vyhraný měřený trénink – Norsko 2006
1. evropské zlato – Norsko 2006
dvoustý závod – Polsko 2006
1. vítězství v MČR – Rakousko 2006
nejlepší junior (do 25 let) – sezóna 2006
Cena Jiřího Sedláře pro nejtalentovanějšího automobilového závodníka v ČR – za sezónu 2006

1. ,,čistý “ závod v ME (nejlepší měřený trénink, vítěz rozjížděk, vítěz finále) – Polsko 2007
1. titul Mistra Evropy – září 2007
Zlatá spona FAS AČR - cena za přínos pro rozvoj českého automobilového sportu



 
 
Fotogalerie:   Tomáš Kotek mistrem Evropy 2008, foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose