Důkladné zamyšlení nad startovními listinami Dakaru 2009 17.11.2008 09:29 - Pavel Jelínek
Nad startovními listinami Dakaru 2009
Se zpožděním, ale přece, ještě před zveřejněním startovních čísel, www.weitarc.com nahlédněme do startovních listin Dakaru 2009… Pohled je to příjemný. I když výčet favoritů nebude vzhledem k souběžně konanému závodu Africa Race zcela kompletní, zbývající část elity kvalitativně posílila natolik, že tento výpadek více než vyrovnává…
Nejprve tedy: koho ze starých známých na Dakaru v Jižní Americe neuvidíme a kdo naopak pojede závod jiného jména v Africe a s cílem v Dakaru? Jean-Louis Schlesser je asi nejvýznamnějším příkladem, k tomu i kamionéři Jan de Rooy (Iveco/Ginaf) a Hans Bekx (DAF), oba pod křídly jednoho týmu (kdo by to po Bekxově infarktovém dojezdu v roce 2005 řekl, že). Africká soutěž bude mít poměrně slušně obsazenou třídu kamionů, do Marseille na start se vydává i ex-Bekxovský DAF jeho krajana Verheydena. Třetí DAF ovšem pojede Dakar a po výkonech Van Eerda na Středoevropské rallye je rozhodně na co se těšit..
Takže nepočítejme ztráty a pohlédněme mezi těžkou vozbu… Vládce posledních tří soutěží Hans Stacey vyjíždí ve stejné konfiguraci jako na Středoevropské rallye, tedy s dvojicí velmi rychlé podpory Franz Echter a Geert Verhoeven. Stacey sice nasazuje repasované auto, ale o jeho zlepšení nelze pochybovat. Na předdakarském prologu ve Valkenswaardu Stacey opět porazil všechny a říká se, že šíři záběru točivého momentu od nízkých otáček se žádný agregát ve startovním poli nevyrovná. Stacey překvapil přechodem na používání tlumičů Reiger. Po čtyřech letech u Foxu jde sice o překvapení, ale s výjimkou de Rooye (Donerre) je v Beneluxu používají snad všichni…
Tovární tým sborné Kamaz Master nepřekvapuje. Sestava pilotů odpovídá všem předpokladům. Rukovoditěl Semjon Jakubov se přesune do doprovodného vozidla a přednost dostávají mladší, ale už ozkoušení spolujezdci. Posádky Kamazu jsou: Čagin, Savostin, Nikolajev resp. Kabirov, Běljajev, Mokjejev (vítězná posádka Dakaru 2005) resp. Mardějev, Mizjukajev, Karginov.
Všichni ruští piloti dají dohromady víc dakarských vavřínů než jakýkoli jiný tým kategorie kamionů… technika zůstává stejná jako celý rok, tedy Kamaz 4326-9 kategorie Superproduction (agregát JAMZ o objemu 18,5 litru), na tlumičích Reiger, pochopitelně v detailech vylepšené. Čagin dokázal na nedávné Desert Challenge v Dubaji dojet třetí absolutně i se starším vozem. Jak vidno, určité události z průběhu tohoto roku, na něm mnoho stop nezanechaly…
Tým de Rooy je zpět, a to je dobře. Zvláštní skladbu vozidel rodinného týmu představí na obou soutěžích. Je zajímavé, že auto, s nímž Gerard de Rooy startoval na Transorientale (tedy Ginaf osazený kabinou Iveco), pojede Jan de Rooy při Africa Race, zatímco syn Gerard využije stejný typ vozu při Dakaru, ovšem s kabinou DAF (tedy už čistokrevnější Ginaf, agregát Iveco Cursor a kategorie Superproduction zůstávají).best replica watches
Gerardovi bude krýt záda tradiční týmový parťák Hugo Duisters. V bivaku rozhodně zaujme obří osmikolový kamion Iveco s velmi zvláštně prodlouženou kabinou pro čtyři mechaniky, obrovským nákladovým prostorem a dlouhatánským rozvorem. A nešlo by se ani divit, kdyby podvozek pocházel z Ginafu…
Nejaktivněji se rozvíjejícím týmem mezi kamiony je ovšem Ginaf. Wuf van Ginkel rozjíždí svůj Ginaf Rally Power vskutku velkolepě. Dva ze tří svých trucků prodal soukromým týmům a rovnou jim nabídl i zázemí Ginaf Rally Service. V průběhu druhé poloviny tohoto roku pro sebe a kolegu Marcela van Vlieta postavil nové speciály kategorie Superproduction (samozřejmě s nezávislým zavěšením kol, hydropneumatickým pérováním VSE a motorem Caterpillar C18 o výkonu 1000 koní). Třetí vůz pojede v týmu jako rapid assistance, ale jeho řidič, velezkušený dakarský veterán Anne Kies, nemusí na roli třetího vzadu tolik dbát, není totiž v soutěži osamocen. Kies se „blýskl“ už ve Valkenswaardu převrácením kamionu na bok v poměrně banálně vypadající zatáčce po jezdecké chybě, jaká se na Dakaru neodpouští.
Oba soukromé Ginafy povedou zkušení závodníci Martin Van den Brink a Jack Brouwers. Rozhodně je třeba počítat i s Robem Vinkem. Ginaf Rally Power postavil rovněž nový kamion rapid assistance Ginaf X2223 s tuhými nápravami a listovými pery (motor DAF) jako vůz Ginaf Rally Service. Povede ho bratr Wufa van Ginkela Edwin, jinak spolumajitel jejich společného dealerství. V bivaku bude sedmičku Ginafů jistit jeden servisní Ginaf 8x8, jeden Ginaf 6x6 a také repasovaný stařičký Ginaf F2222 po Bekxovi (blahé paměti).
Pohled do řad soukromníků zahajme u tradiční rodinné ekipy otce a syna Sugavarových, jejichž precizně zpracované Hino ani nemůže překvapit. Oba se budou cítit jako ryba ve vodě na technických tratích střední pasáže soutěže. Motosport Italia po úspěchu na Středoevropské rallye (páté místo Marca Dona se nečekalo) vysílá do boje velezkušeného rychlíka Giacoma Vismaru (vítěze Dakaru 2005). Už byla řeč o Fritsi Van Eerdovi a jeho rychlém „Jumbo“ Dafu po Bekovi – van Eerd se nechal slyšet, že chce bojovat o pozici v TOP 5. Zkušený Španěl Juvanteny vyjede znovu s klasickým MANem 6x6, s menším typem L90 zase portugalská amazonka Elisabete Jacinto. Čeřit již tak rozbouřené vody bude rozhodně Pep Vila Rocca s rychlým Mercedesem…
Pokud vám přišel výčet už tak vyčerpávající, pak vězte, že konkurence z domácích luhů a hájů je nejsilnější v historii a i kdyby měla závodit jen mezi sebou, byl byla by z toho řežba jako hrom, pod ústředním heslem „800 koní už je norma.“ Aleš Loprais dotáhl svůj speciál na dosavadní vývojový vrchol. Vůz s mechanikem Milanem Holáněm a novým navigátorem Vojtěchem Štajfem je vypiplán, výkonově i charakterem podvozku je o třídu výš, než byl při Středoevropské rallye. Tomáš Tomeček i André Azevedo už oba závodí mezi speciály Superproduction a zůstávají věrni klasické vzduchem chlazené technice kopřivnických agregátů. Martin Macík už představil nový speciál Liaz s vylepšeným motorem Deutz 2015. S obrovským výkonem, lehkých vozidlem a Josefem Kalinou vedle sebe může jistě oprávněně mířit vysoko, zvláště když Macíkův dosavadní stroj, jenž v technických pasážích špičce ještě naposledy stačil, povede africký stopař Ladislav Fajtl.
Marek Spáčil, který tolik překvapil čtvrtým místem na Středoevropské rallye, založil vlastní sestavu MS Rally Truck a rozhodl se přestavět dosavadní speciál Tedom / Liaz do dalšího stadia. Motor Deutz 2015 dostal víc koní, vůz byl zepředu zkrácen, kabina se posunula výrazně nahoru, aby měl agregát více vzduchu kolem sebe na chlazení. Zaujme i zkosená nástavba. Sedmým naším kamionem v soutěži je klasický MAN týmu offroadsport s Robertem Randýskem za volantem. Mimochodem, i české týmy mohutně zainvestiovaly do kvalitních doprovodů, vždyť nové asistenční kamiony Tatra bude mít k dispozici jak Aleš Loprais (4x4) tak Tomáš Tomeček (6x6) i Marek Spáčil (6x6).
Mimochodem, je zajímavé,že Holanďané už znají svá startovní čísla: Stacey dostane pravděpodobně 500, Van Ginkel 503, de Rooy 505, Van Vliet 509, Duisters 518, Kies 519, Vink 521, Van den Brink 527, E. Van Ginkel 535…
A jsme u kategorie osobních vozidel. Není pochyb, že v ní se vše podstatné bude udávat v souboji velezkušených a silných sestav týmů Volkswagen, Repsol Mitsubishi a X-Raid BMW. Sluší se začít u tří diamantů. Ty z Dakaru po 25 letech vymazaly používání vozů s názvem Pajero. Nový speciál, jímž se i Mitsubishi zařazuje do zástupu těch, kdo používají dieselové agregáty, totiž nese název Racing Lancer. Jezdecká sestava Mitsubishi je složena výhradně z dakarských vítězů: Stephane Peterhansel, Luc Alphand, Hiroši Masuoka a Nani Roma (všichni dohromady dají 13 dakarských triumfů!). Není co dodat, v tomhle se Mitsubishi nemění. O Peterhanselových ambicích nelze pochybovat a i Luc Alphand by jistě byl velkým adeptem na vítězství, nebýt přítomnosti Stephana ve stejném týmu. Všichni si unisono pochvalují mimořádné vlastnosti nového Lanceru, tak se těšme.
Volkswagen stojí před otázkou, zda na Dakaru pokračovat od příštího roku i v novém reglementu, či nikoliv. Na Dakar 2009 ovšem vysílá inovovaný Race Tuareg a pochopitelně i největší tým ve startovním poli. Hlavním koněm Volkswagenu je samozřejmě Carlos Sainz, ovšem komplexnost De Villierse i jeho kvality při pohybu pouštním terénem jej řadí na podobnou úroveň. Mark Miller je spíše marketingovým počinem týmu a s Dietrem Deppingem je třeba počítat zejména na tvrdém povrchu, byť jezdec sám je příkladem toho, že z marketingových důvodů by jeden z pilotů měl být Němec.
X-Raid BMW vysílá na start Katařana Al Atajáha a nelze pochybovat, že bude neskutečně rychlý. Doplňují jej tradiční kolegové Guerlain Chicherit a od letoška i Rus Leonid Novickij. Doplňuje je ještě Argentinec Terranova.
Schlessera na Dakaru neuvidíme, takže se podívejme na rychlé soukromníky. Portugalec Miguel Barbora pojede pod křídly týmu X-Raid BMW. Se slušně připraveným Mitsubishi L200 vyrazí na start Miki Biasion. Holanďan Arjan Brouwer, bývalý motocyklista, dával po skvělých výkonech za volantem Ginafu (od něj ho vypudil až kapitál Marcela Van Vlieta) na Dakaru 2007 tak dlouho peníze na start kamionu MAN, až skončil jako pilot buggy Fast and Speed s motorem Honda. Dobrá zpráva pro fandy velkého dakarského sympaťáka Alfieho Coxe (jako například autor těchto řádků). Bývalý skvělý motocyklista se vrací, snad právě Jižní Amerika je tím důvodem, za volantem klasické dvoumístné buggy SMG.
V ní uvidíme i velmi rychlého Francouze Bernarda Erradoneu. Rodina Gordonových a tým Dakar USA bude rozdávat adrenalin po hektolitrech. Vzpomínáte na Gabriela Pozza, Argentince, který exceloval v mistrovství světa v rallye jak v produkčním voze tak za volantem Octavie WRC? Na Dakaru se objeví v Mitsubishi. A další? Christian Lavielle, Krzystof Holowczyc, Balasz Szalay… ba i Jean de Azevedo dal motocyklu vale a usedl do auta…
České zastoupení v kategorii automobilů představuje zejména Miroslav Zapletal s Mitsubishi L200 (ambicemi míří pravděpodobně na hranici první desítky) a novopečený poslanec Jiří Janeček, jehož sériová Toyota míří spíše ke šťastnému dojezdu do Buenos Aires. Tam mu má pomoci i asistenční kamion MAN, který v týmu pořizují, měl by poskytnout zázemí i motocyklistovi Ivo Kaštanovi.
Zvláštní pozornost si zaslouží bývalý skvělý motocyklista Isidre Esteve Pujol, jenž po těžkém pádu při Baja Spain 2007 ochrnul na dolní polovinu těla. Do Argentiny se vydává ve speciálně upraveném automobilu Ssangyong na ruční ovládání.
Startovka jedné stopy, tedy kategorie motocyklů, je rovněž našlápnutá, ale doby, kdy první desítku tvořila jen velká jména a význačné osobnosti, jsou pryč. Ústřední dvojice protagonistů Cyril Espres a Marc Coma však nezmizela. K nim třeba David Casteu, Jordi Villadoms, bratři Vintersové, David Fretigne, Helder Rodrigues… Jean Azevdeo odešel k osobním vozům, Jaroslav Katriňák musel ze závažných zdravotních důvodů (transplantace jater) ukončit kariéru, ale rodí se podhoubí dalších vynikajících jezdců.
České zastoupení mezi motocykly je tradičně bohaté: Martin Macek je znovu přihlášen jako pilot továrního týmu Yamaha. Dakarskou premiéru si odbude zkušený Jan Franěk. Tým KM Racing nasazuje Davida Pabišku, Dušana Randýska a Slováka Ivana Jakeše, všechny na špičkových KTM 690 Factory Replica. Ivo Kaštan se na Dakar vrací, inu Jižní Amerika láká. Hned třicítka (!) quadů na startu dokládá vzrůstající zájem o tuto kategorii. Kromě čtyřnásobného vátěze quadů Josefa Macháčka (KM Racing) do ní dle listiny zavítal i Oldřich Bražina.
Těšíte se?
Jiří Vintr
|