Vrátí se Peugeot v Argentině na vítěznou cestu? tisková zpráva
Argentinská rallye (16. – 18. 7. 2004)
Vrátí se Peugeot na vítěznou cestu?
Velizy 10. července 2004 - Rallye Argentina, osmý podnik šestnáctidílného mistrovství světa 2004, by mohla být pro Peugeot očekávanou příležitostí k návratu na cestu k vítězství.
Marcus Grönholm získal v dosavadním průběhu sezóny tři druhá místa a od argentinské soutěže očekává příležitost k tomu, aby se dostal zpátky do boje o titul. Také Harri Rovanperä, který nebyl za vynikající výkon v Turecké rallye v cíli odměněn, je na jihoamerickou soutěž patřičně nažhaven.
Argentinská rallye je jedním z tradičních vrcholů kalendáře mistrovství světa. Je proslulá svými obtížnými rychlostními zkouškami, přírodními krásami krajiny a také pohostinností místních obyvatel. Rychlostní zkoušky dají vyniknout jezdeckému umění. V některých sekcích mohou být drsné a pokryté kameny, díky čemuž se stávají nekompromisním testem jak pro pneumatiky, tak pro podvozky vozů. Po nedávných podnicích na Kypru, v Řecku a v Turecku jsou ale posádky zvyklé na horší podmínky a jsou potěšeny, že se mohou vrátit do tak nádherné země.
Peugeot Sport si je vědom, že bude muset být v Argentině nejen konkurenceschopný, což byl ve většině podniků, které byly v tomto roce již odjety, ale že také bude muset ze soutěže vytěžit co největší bodový zisk. V jiném případě se šance na zisk titulu výrazně sníží.
Vyloučení z Kyperské Rally, odstoupení Marcuse Grönholma v Řecku a Harriho Rovanperäho v Turecku stálo francouzský tým velké množství bodů. Peugeot jich má v současné době na kontě 47 a je v tabulce šampionátu značek na průběžném čtvrtém místě. Ztráta na prvního činí 33 bodů. Marcus Grönholm je čtvrtý v klasifikaci šampionátu jezdců a na lídra tabulky ztrácí 21 bodů. Ztráty jsou to poměrně velké, ale do konce šampionátu zbývá stále devět soutěží a bitva ještě rozhodně neskončila.
Marcus Grönholm má stále šanci, aby se vyšplhal zpátky do čela pořadí a je připraven využít každé šance, která se mu vyskytne. První příležitost bude mít během následující soutěže v Argentině. Fin je ve vynikající formě a má motivaci jako nikdy předtím. Letos již skončil třikrát druhý a dokázal, že 307 WRC může i vítězit.
V Argentině není nic nemožného. Marcus tu vyhrál v loňském roce a byl to pro něj zatím poslední velký úspěch. Dvojnásobný světový šampión dosáhl v Jižní Americe i dalších zajímavých výsledků. V roce 1997 dokončil soutěž na čtvrtém místě a v roce 2000 byl druhý.
Harri Rovanperä se také může pochlubit některými dobrými výsledky. V roce 1997 vyhrál kategorii do dvou litrů, soutěže se zúčastnil i v letech 1998 a 1999. V sezóně 2000 na startu chyběl a vrátil se v roce 2001 s Peugeotem. V tom roce soutěž nedokončil a stejně tomu bylo i v roce 2002. V loňském roce ale dosáhl na čtvrté místo, což společně s prvním Grönholmem a třetím Burnsem znamenalo dominanci francouzské značky na této soutěži. Harri je po nedávném výkonu v Turecku, kde zajel několik excelentních časů, na letošní Rally Argentina velmi natěšen.
Lékařský tým se během sezóny světového šampionátu stará o zdraví a dobrou fyzickou kondici nejen u posádek, ale i u celého týmu Peugeot.
Jedním z členů lékařského týmu Mondial Assistance je Patrice Guillemautot.
Při nedávné Turecké rallye se stal posádce Marcus Grönholm, Timo Rautiainen uprostřed rychlostní zkoušky spíše řídce se vyskytující incident. Peugeot 307 WRC byl na trati propíchnut kovovým sloupkem, který byl ukryt pod kameny uprostřed cesty. Sloupek se zarazil až o sedadlo spolujezdce. Timo naštěstí vyvázl jen s hodně zhmožděným pozadím. Pokud by byla nehoda vážnější, byl by Patrice připraven zasáhnout:
“Pracuji v asociaci lékařů Mondial Assistance, která je jedním z partnerů týmu Peugeot. Pokud nejsem na soutěžích, pracuji na pohotovosti v nemocnici v Levallois, blízko Paříže. V letošní sezóně se v asistenci při soutěžích střídám s René Cazenavem, Marcem Lestiennesem a Emmanuelem Rousseauem. Máme kompletní vybavení, které obsahuje vše, co potřebujeme pro naši práci. Jsme kvalifikovaní pro zásahy v případě, že se stane nějaká vážná nehoda. Samozřejmě ale doufáme, že zasahovat nebudeme muset.“
Patric s sebou vozí vše, co je potřeba k léčení různých onemocnění, která mohou potkat nejen posádky, ale i kohokoli z týmu: “Samozřejmě si dáváme extrémně velký pozor na to, aby medikamenty, které na soutěže vozíme, neměly prošlou dobu použití. Také náš sklad je pravidelně obnovován. Pokud bychom čelili nějakému vážnému problému, máme možnost zavolat pohotovostní asistenci. Největším problémem, kdy jsme museli volat, byla zatím angína, kterou se nakazil jeden z mechaniků při Rally Nový Zéland. Určili jsme počáteční diagnózu a poté jsme zavolali naši lékařskou asistenční síť, abychom se ujistili, že nasazená léčba je vhodná. Kamkoliv jedeme, můžeme si na pomoc zavolat místní specialisty. Mondial Assistence také spojila síly se sdružením světových nemocnic a to nám umožňuje používat nejlepší zařízení, kdekoli se zrovna závody konají.“
Zajištění lékařské péče pro tým automobilových soutěží má i svá specifická omezení: “Pokud budeme hovořit o jezdcích a spolujezdcích, musíme si dát velký pozor na to, abychom se vyhnuli použití zakázaných látek. Na našem seznamu léků jsou všechny produkty jasně identifikované. Máme rozlišení pro to co můžeme podávat členům týmu a co pouze posádkám. V poslední době jsou ale posádky ve výborné fyzické i mentální kondici a naše služby vyhledávají jen velmi málo. Když už se tak stane, spíše se kloníme k přírodní léčbě, která nemá žádný dopingový efekt a nemá dopad ani na bdělost. Výhodou naší přítomnosti na soutěžích je to, že můžeme nemocné léčit den za dnem, což znamená, že předepíšeme přesně to, co náš pacient potřebuje, aniž bychom ho předávkovali. Proto jsme byli v Turecku schopni udržet Marcuse v konkurenceschopné kondici, navzdory tomu, že trpěl gastroenteritidou.“
Alex Beraha: specialista na fyzickou přípravu
Kvalifikovaný chiropraktik Alex začal spolupráci s Peugeotem v době, kdy tým startoval ve francouzském mistrovství. S týmem zůstal i poté, co se přesunul do světového šampionátu. Je známý především pro své umění naslouchat řeči těla:
“Stres produkuje znatelné napětí v zónách, které mám právě já za úkol uvolnit. Fyzické a psychické aspekty jsou nevyhnutelně propojené a právě proto také hraji roli chůvy, důvěrného přítele a vtipálka. Propojenost s týmem je ještě umocněna tím, že mimo mé práce je i motorsport mojí velkou vášní. Nebyl bych schopen investovat tu samou energii do sportu, který by mě moc nezajímal.“
Stejně jako mechanici, kteří se starají o soutěžní vozy, i Alex střídá chvíle, kdy pracuje na náhlých případech a ty, kdy je jeho práce více rozsáhlá a rozpracovaná do hloubky: “V průběhu soutěže se jezdci během dvacetiminutového servisu baví spíše s mechaniky a inženýry. Všeobecně se s nimi ale snažím alespoň dvě tři minuty hovořit. Nejvíce času je, když se občerstvují. Tuto dobu využívám k podávání např. očních kapek nebo k rychlé relaxační masáži. Provázanost s posádkou je v těchto momentech velmi důležitá. Člověk má totiž jen málo času, aby určil citlivá místa a léčil je tak důkladně, jak je to jen možné. Hlavní část mé práce, kvůli které jsem asi nejvíce oceňován, přichází na konci dne po návratu do hotelu.
V průběhu práce se svaly si s posádkou povídám o celé řadě témat. Vždy podle toho jak se cítí. Například s Marcusem si budeme povídat o jeho novém traktoru a nebo probereme problémy, které měl v průběhu dne. Jsou to nejpříjemnější momenty, které mám zvláště rád. Samozřejmě, že nic z toho, co si s jezdci a spolujezdci řekneme, se nedozví nikdo další a zůstane to jen mezi čtyřmi stěnami pokoje. Vím, že když skončím s masáží a s nasloucháním jejich problémům, bude to na ně mít pozitivní dopad.“
Během soutěže velmi trpí mnoho různých svalů: “Samozřejmě je tu rozdíl v postavách jezdců, protože každý sedí ve voze v jiné pozici. Komfort spolujezdců je obětován pro dosažení co nejlepšího váhového rozložení vozu a proto jejich těla také trpí nejvíce. Mojí prací je nalézt různé problémy, určit jak jsou rozsáhlé a podle toho přizpůsobit léčbu. Je jasné, že situace může být zkomplikována nepředvídatelnými okolnostmi. Jestliže je něco bolí nebo nemají pohodlí, musím určit problém stejně, jako když inženýři sbírají informace týkající se prací na voze. Například, když jezdec oznámí problémy s posilovačem řízení, pak je jasné, že budu muset po návratu do servisu pracovat s jeho pažemi. Naštěstí je naše finská posádka ve skvělé fyzické kondici, ačkoli s nimi mám menší problémy ohledně stravy. Snažím se je přesvědčit, aby celý den nepili tolik kafe a koly ….“
tisk info
Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication
|