www.car.cz
 

Čechům úspěšný vrchařský rok 2008
     18.1.2009 15:03 - Vladimír Rožánek


Loňská vrchařská sezóna je za námi a na dveře již pomalu poklepává další. Loni jsme v Evropě ukázali, že dokážeme postavit auta, která umí vyhrávat. Na domácích podnicích vládla rozpačitost, protože se postupem času rozutekla konkurence v jednotlivých třídách a letos se situace asi mnoho nezmění, protože někteří jezdci míří na okruhy.

Ročník 2008 měl dvanáct závodů. Po rakouském Rechbergu a návštěvě v teplejších zemích, se ME vrchařů představilo klasicky i u nás ve Šternberku. Slovenské kolegy pak může těšit, že jejich Slovakia Matador se stala také velmi hodnostným hostitelem evropských špiček vrchařů. ME Evropy v loni završil závod v Chorvatsku, nazvaný Buzetski danni.

Vysoko můžeme hodnotit z pohledu českých jezdců hlavně kategorii I, tedy cestovní vozy. Miroslav Jakeš s Mitsubishi ve skupině N totiž nenašel konkurenci a zvítězil nejen v této kategorii, ale stal se celkovým vítězem kategorie I, což také znamená, že dokázal získat titul Mistra Evropy. K zisku tohoto titulu mu nakonec stačilo 185 bodů. Jeho největším konkurente byl v loni další Čech Petr Vojáček, který se již po vrchařských kláních pohybuje velmi dlouho. Jeho Alfa Romeo ve skupině SP mu přivezla druhé místo v ME a vítězství ve skupině SP. Aby úspěchů nebylo málo, převzal si i ocenění za vítězství v Trofeji FIA.

Václav Janík s Mitsubishi bojoval o vítězství ve skupině A s Němcem Hilgerem. Ten mu sebral několik bodů, a tak se musel náš reprezentant spokojit se třetím místem v kategorii I, ale i to je pěkný úspěch. V pořadí kategorie I však na sebe upozornili i další Češi. Roman Holoch, Martin Jerman a Lukáš Vojáček ve skupině SP a šestým místem Jiří Voves se Subaru Impreza, který pilotoval vůz v klasifikaci skupiny N. Za silným Ferrari Itala Isolaniho skončila na desátém místě v Evropě ještě Gábina Jermanová. A do třicítky pronikl i Karel Patočka, jemuž se body podařilo nashromáždit až při samotném závěru sezóny. Mnoho bodů loni nenadělal ani Chorvat Nico Pulič, který startoval snad jen ve třech podnicích.

V kategorii II se letos radoval Francouz Regal, který zvítězil i u nás ve Šternberku. Jeho Reynard postavený pro skupinu E2 si s konkurencí dokázal dobře poradit a v konečném hodnocení mu nechyběly ani body z Rechbergu a dalších dvou klání, kde nezískal ani jeden bod. Trofej FIA si vybojoval a druhé místo v ME kategorie II obsadil Ital Evan Lanfranco s prototypem Osella CN. Zvítězil tak i mezi prototypy, které mají nově hodnocení spojené s formulemi. Třetí místo v Evropě vyjezdil neúnavný Maďar Laszlo Szasz s další formulí F3000 značky Reynard. Až čtvrtý skončil Ital Simone Faggioli s novou Osellou PA27, který nestartoval ve skupině CN, ale díky silnému motoru jel mezi formulemi v kategorii E2. Páté místo vybojoval s prototypem Norma Francouz Lionel Champelovier, čímž skončil druhý mezi prototypy dle předpisů CN.

V kategorii II však bylo vidět i naše jezdce. Jilemnický Otakar Krámský přesedlal již vloni do silné formule, kterou vyměnil po letech s prototypem Osella. Ovšem špička v těchto silných formulích měla v roce 2008 jiné favority. Mezi formulemi skončil čtvrtý a celkově v kategorii mu v té loňské sezóně patřilo sedmé místo. Určitě se najde hodně věcí na zlepšení, a tak jsme již teď zvědavi na to, jak se popere se soupeři letos. Vrátit se do ME má i Ital Regosa. Několikrát uštědřil soupeřům nakládačku i Pelhřimovák Milan Svoboda. S formulí Dallara 302 dokázal ujíždět i o mnoho silnějším strojům formule F3000. Hlavně na vodě dokáže jeho lehká Dallara soupeřům, při pohledu do výsledků, otevřít pusu dokořán. Jeho snažení nakonec skončilo s 53 body, což znamená, že na Krámského ztratil jen 4 body. Nejen silná auta dokáží vítězit. Jen třikrát vyzkoušel evropské závody Dušan Nevěřil s formulí F3000. Na něj čekalo v hodnocení sezóny 11. místo a hned za ním skončil Slovák Krajčí. Třináctý dokončil sezónu 2008 Petr Rokytta. Škoda, že do bojů již nemohl zasáhnout Miroslav Fajkus, jeho nová formule by jistě nějaké body nasbírala.

Dušan Nevěřil skončil druhý ve FIA Hill Climb Challenge Region I, do kterého patří i závody v Ústí nad Orlicí a Valašský klobůk. Jeho stájový kolega David Kostruh byl klasifikován s vozem Norma M20 Honda CN na deváté příčce.

FIA Hill Climb Challenge pro Region II vyhrál Maďar Hernadi s BMW M3.

Mezi historiky se nám také dařilo. Josef Michl, Oskar Král a Petr Tykal zvítězili ve svých kategoriích a František Čečil dokončil sezónu na druhém místě v kategorii 1. I tady však máme i další zástupce, jako Konicara, Mikova, Klesnila, Kamilu Starou, Pavla Kolára, nebo také Jindřicha Indru, či Milana Stejskala.

V evropském Hill Climb Cupu si vloni dojel pro stříbro Dan Michl a třetí příčku obsadil Milan Kašpárek s Audi TT-R, specifikace DTM.

Češi byli v ME do vrchu hodně vidět. Za několik měsíců již uvidíme, co nového nám přinese letošní vrchařské ME do vrchu. Sezóna odstartuje klasicky v rakouském Rechbergu a opět se můžeme těšit na závody ve Šternberku, či na Slovensku.

Vláďa Rožánek

foto: Brněnský Drak 2005

zdroj: FIA European Hill Climb Championship


 
 
Fotogalerie:   Brněnský Drak objektivem Vládi Rožánka

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose