www.car.cz
 

Letos poslední dakarské sloupky Ládi Lály
     19.1.2009 11:09 - tisková zpráva


Copiapo 13. ledna

Desátá etapa Rallye Dakar protáhla startovní pole druhým dílem atakamského trojboje. Pořadatelé se nakonec rozhodli etapu nadvakrát zkrátit, když postupně vynechali hned dvě dunové pasáže. Aby těch změn nebylo málo, tak došlo ke zrušení středeční maratónské etapy z Copiapa do Fiambaly, namísto které se pojede pouze spojovačka. V bivaku se chvílemi žertuje, že dakarský závod skončil již po páté etapě a teď je třeba udělat vše pro to, aby byly zachovány průběžné výsledky ve všech kategoriích.

Dnes jsme se usadili na duně před CP7 a s úžasem sledovali rozdílné jezdecké styly při zdolávání hory z písku. Jízda do příkrého kopce a navíc v různě hlubokém písku vyžaduje schopnost číst terén, srdce a techniku která Vás dopraví až nahoru. Ne vždy se takový výjezd podaří napoprvé, vždyť v tom pískovišti pod námi zapadlo během odpoledne množství posádek. Jakmile polevila místní policie s hlídáním, tak se okamžitě na duně objevili místní a chvílemi docházelo k opravdu nebezpečným situacím. Duny se totiž jezdí pod plynem a auto kolikrát jede velmi nepředvídatelnou trajektorií.

Cílem totiž je dostat se za každou cenu nahoru. Při jednom takovém méně úspěšném pokusu si kolega novinář Jirka Vintr zaběhl osobní rekord na sto metrů, když prudkou dunu seběhl v neskutečném tempu ve snaze uniknout před jednou nezkrotnou čtyřkolkou. Na duně pár kilometrů před cílem jsme bohužel neviděli Marka Spáčila, který se zasekl někde v píscích, podobně jako mnoho dalších kamionů. Na posunutí termínu startu tak podle všeho doplatili nejvíc právě truckeři. Jezdit v noci v neznámém extrémním terénu se totiž dá jen velmi obtížně.

Skvěle si v dunách vedl i Aleš Loprais s Tatrou: "Duny máme rádi, v nich se pozná kdo opravdu umí a naše pouštní buggina je v tomto terénu jako doma. Škoda jen, že pořadatelé ruší jeden náročný úsek za druhým, to nám vzhledem k technickým problémům v první polovině rallye vůbec nehraje do karet." Když jsem večer dělal rozhovory s Davidem Pabiškou a Martinem Mackem, tak jsem v obou případech zaznamenal naprosto stejnou reakci - z toho plyne poučení: neplácejte motorkáře na Dakaru po rameni a nepodávejte jim ruku, opravdu to bolí když spadnete třeba i několikrát denně.

Atmosféra provázející rallye je i nadále úžasná. Chilané jsou sice o něco méně horkokrevní než jejich argentinští sousedé, ale reakce na projíždějící vozy jsou všude prakticky stejné - spousta mávajících a nadšených lidí s vlajkami. Stačí zastavit na křižovatce a již Vám strkají do okénka papírek s žádostí o autogram, nebo chtějí vyměnit alespoň čepici. Velkou pozornost v bivaku vzbudil příjezd, tedy spíše přitažení kamionu Tomáše Tomečka. Kolize ve 100 km/h změnila Tatru ve které jsem absolvoval svůj první Dakar k nepoznání. "Jeli jsme asi stovkou po klouzavém černočerném asfaltu a prostě jsme se do té zatahující se zatáčky nevešli," uvedl smutný Tomáš Tomeček. Kluci jsou naštěstí v pořádku, to co se skutečně stalo jim asi dojde až později. I takový dokáže být Dakar...

La Rioja 15. ledna

Rallye Dakar spěje do svého konce, závodníci před sebou mají pouhé dvě etapy a pořadatelé dělají maximum proto, aby zbytek startovního pole dotlačili do Buenos Aires. Vedení soutěže pokračuje v osvědčené praxi zkracování etap, vždyť z té do Cordoby, která měla mít původně přes 500 km, zbude po škrtnutí 354 km pouhé torzo. Když sebevědomý ředitel soutěže Etiene Lavigne předstoupil ve Fiambale během pravidelného večerního briefingu před závodníky, mnozí očekávali omluvu za zrušení etapy kvůli nepříznivé předpovědi počasí, ze které se nakonec vyklubal další krásný sluncem zalitý den.

Žádná omluva se nekonala, spíše něco na způsob trapného francouzského žertu. Zkuste si tipnout, jaká byla poslední nezkrácená etapa letošního ročníku? Ano, opravdu druhá. "To nevymyslíš," jak se říká u Lopraisů. V bivaku se žertovalo, že sponzorem předpovědi počasí bylo VW. Robby Gordon mi s úsměvem na rtech říkal, že mu lidé od VW dokonce přinesli zmrzlinu. Vše však bohužel naplánovat nejde a vedoucí muž průběžného pořadí Carlos Sainz již nepokračuje v závodě, poté co po divokém výletě mimo trať havaroval a jeho navigátor byl helikoptérou transportován do nemocnice. Mnohem hůře je na tom však španělský amatérský motorkář Cristobal Guerroro, kterého našli dva dny zpět ležet na trati, podle původní informace v komatu, později upřesněno ve vážném stavu.

Tažení za skvělým výsledkem bohužel neskončilo dobře pro velkého sympaťáka a srdcaře Marka Spáčila, který byl se svým originálně zeleným truckem LIAZ k nepřehlédnutí. Posádka startovala do dvanácté etapy bez pohonu přední nápravy, ale v extrémně jemném prachu konzistence feš-feš (velmi jemný prašný písek připomínající cement) nebyla šance projet. Spáčil se rozhodl vzdát, do bivaku dorazil první mezi auty a kamiony a sklidil největší aplaus všudypřítomných domorodců. Marka si osobně vážím i proto, že nehledal jinou cestu jak dokončit etapu, což by se vzhledem k organizaci jaká na letošním Dakaru panuje klidně mohlo podařit.

Aleš Loprais postoupil na sedmé místo průběžného pořadí, stejně jako Miroslav Zapletal. "Dnes to byla opět velmi náročná etapa a nebýt defektů v závěru závodu tak jsme mohli udělat ještě lepší výsledek," uvedl Loprais. Skromný Zapletal zářil večer jako sluníčko, ty tam byly menší zdravotní problémy z předešlého dne způsobené rychlou změnou nadmořské výšky během přejezdu z Copiapa přes vysokohorský průsmyk Paso San Francisco (4725m) do Fiambaly (1500m). Dlužno podotknout, že autora tohoto sloupku obdobná vysokohorská turistika večer skolila jako dobře mířený pravý hák.

Jedna z procházejících argentinských děv v bivaku v La Rioji se po krátké konverzaci s Alešem Lopraisem odhodlala (že by fotoaparát nevytáhl) k výměně triček – Aleš stáhl to své týmové jako první, aby vzápětí odložila bílé triko s nápisem Sexy i místní kopie Gabriely Sabattini...


Související články: 

   
 

www.loprais.cz


 
 
Fotogalerie:   Úvodní etapa Dakaru 2009 a Aleš Loprais, foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose