MS SBK v Kataru : Jak se správně drandí pouští Jakub Smrž ? 13.3.2009 23:05 - tisková zpráva
Jak se správně drandí pouští?
Možná byste řekli, že nejlepší by byl velbloud, obzvláště pak v Kataru. Kuba Smrž však radši na svoji Ducati.
O skutečnosti, která dokazuje, že mu to i svědčí, se můžete přesvědčit sami při pohledu na startovní rošt zítřejšího závodu. Druhé místo vedle Američana Bena Spiese, totiž bude po dnešním Superpoli patřit právě „beduínovi“ z Čech.
Jakub Smrž: “Okruh Losail patří k těm okruhům, kde si jezdec zrovna moc neodpočine. Na cílovou dlouhou rovinku zapomeňte. Ostatní rovinky jsou už jen krátké a všechny zatáčky na sebe velmi rychle navazují. Tak tedy pojďme na to. Do první zatáčky po startu je potřeba brzdit co nejpozději už i z toho důvodu, že je to místo, kde se dá dobře a často předjíždět. První zatáčka je hodně táhlá a je velmi dobré si v ní udržet co nejvyšší rychlost a zároveň se nenechat na výjezdu vynést úplně na venkovní stranu dráhy kvůli najetí do následující levé zatáčky.
Druhá zatáčka je takovou pastí a není dobré do ní najet úplně ostře na brzdy, protože levá strana pneumatik může být trochu vychladlá, neboť předchozí část trati o dvou předešlých zatáčkách a mezi nimi zhruba kilometrovou cílovou rovinkou jsou přesně na druhou stranu. Při výjezdu ze zatáčky č.2 je znova velmi důležité zůstat co nejvíce vlevo, neboť následuje rychlá pravá, která se dá, i když se to nepodaří vždy, jet na plný plyn. Následují další dvě pravé, jež se dají jet v jednom oblouku jen s drobným narovnáním motocyklu a pak už jenom dát znova co nejvíce plynu předtím než se dostanete k nejpomalejší zatáčce, v níž opět rozhodují brzdy. Je levá a je jedničková a rozhoduje stopa na výjezdu, protože právě tam se podle stopy může přidávat.
Následuje táhlá pravá, která mění trochu rádius a za ní je takový zrádný protahovák, levá a hned pravá. Kdysi jsem si tam „přivodil“ bezvědomí. Zrádný je to v tom, že se to překlápí přes mírný hrb a dost slušně to dokáže zneklidnit motorku. V zápětí přijde na řadu další pomalá levá, přičemž je potřeba se soustředit na co nejlepší výjezd, protože po ní následuje delší rovný úsek pořád zatáčející se jemně doleva. Přesně zde dostává kontrola trakce zabrat! Pak se brzdí a podřazuje na čtvrtý rychlostní stupeň do rychlé pravé. Dá se na tom hodně vydělat, když se do ní dobře trefíte a udržíte rychlost.
Následuje další rychlá pravá, kraťounká rovinka a další pravá, která je však trošku pomalejší, než předešlá zatáčka. Na výjezdu je potřeba dát si pozor na nerovnost, která dokáže také celkem slušně rozházet bike, v tom hroším případě zavinit pád. Po jejím projetí se však musíte soustředit na to, abyste co nejrychleji přejeli na pravou stranu a brzdí se do levé předposlední zatáčky a posléze do cílové pravé. V sekci těchto dvou zatáček se může rozhodnout o vítězi závodu stejně jako i jiný duel dvou jezdců a to především ve smyslu toho, kdo je lepší na brzdy.
Ještě však není vyhráno, neboť i výjezd z poslední zatáčky je důležitý a má velký vliv jak rychlost tak top speed, neboť šachovnicový prapor na vás čeká až ve druhé třetině cílové rovinky.“
MPAFoto.com
|