Valaška 2009 po pátku : Nejlépe začal úřadující mistr Roman Kresta 28.3.2009 00:10 - tisková zpráva
Nejlépe začal Kresta, druhý Pech a třetí Novikov
Úřadující český šampion a obhájce loňského prvenství Roman Kresta na voze Peugeot 207 S2000 vede po první sekci páteční etapy Cetelem Valašská rally 2009, úvodní podnik Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally 2009. Na druhém místě Václav Pech (Mitsubishi Lancer EVO IX), ktrerý na Krestu ztráci 11,4 sekundy a třetí místo obsadil ruský jezdec Jevgenij Novikov (Mitsubishi Lancer EVO IX) se ztrátou 15,4 sekundy na vedoucí příčku.
Úvodní erzetu Vysoká vyhrál tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký na fabii, který zvládl nejrychleji úsek v délce 9,27 km mezi obcemi Hostašovice a Mštěnovice. Na dalších místech se seřadili Kresta, Valoušek, Pech a Novikov. Na prvním průjezdu Santovem kolem přehrady Bystřička se dostal do čela Kresta, když Kopecký dojel až čtvrtý se ztrátou 17,1 sekundy a stejná příčka mu patřila v celkovém pořadí.
Skvělé výkony předváděli Pech a Novikov, jenž si nadále drželi medailové umístění. Druhý průjezd úsekem Vysoká se již odehrál za tmy a pořadí na prvních místech se ustálilo. Čelo výsledkové listiny bylo v pořadí Kresta, Pech, Novikov, Kopecký a Valoušek. Tovární jezdec škodovky Fin Juho Hänninen zůstal na sedmé pozici, neboť po pomalejším rozjezdu v úvodu zajel následně dva páté časy.
Z předních jezdců hned na úvodní erzetě vypadl Jelínek (Mitsubishi Lancer EVO IX, prasklá poloosa), na „dvojce“ odstoupil Odložilík (Peugeot 207 S2000, poloosa). Na startu soutěže se objevlilo 73 posádek ze šesti států, po třetí rychlostní zkoušce pokračuje dále 65 vozů.
Pořadí po 3. rychlostní zkoušce: 1. Kresta – Gross (CZ, Peugeot 207 S2000) 17:50,9 min 2. Pech, Uhel (CZ, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 11,4 s 3. Novikov, Moscatt (RUS/AUS, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 15,4 s 4. Kopecký, Starý (CZ, Škoda Fabia S2000) + 22,5 s 5. Valoušek, Hrůza (CZ,Mitsubishi Lancer EVO IX) + 27,7 s 6. Tarabus, Trunkát (CZ, Fiat Grande Punto S2000) + 28,5 s 7. Hänninen, Markkula (FIN, Škoda Fabia S2000) + 29,9 s 8. Orsák, Vajík (CZ, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 45,6 s 9. Běhálek, Černohorský (CZ, Subaru Impreza STi) + 46,7 s 10.Hozák, Kulhan (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:01.0 min
Ohlasy jezdců po třetí rychlostní zkoušce
Klasická valaška, tak zní komentář mnoha jezdců po prvních třech rychlostních zkouškách absolvovaných na XXVIII Cetelem Valašská rally 2009, která se jede jako úvodní podnik sedmidílného seriálu Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky. Nevyzpytatelné počasí si s jezdci mnohdy nepříjemně pohrálo. Na startu první RZ Vysoká mezi Hostašovicemi a Mštěnovicemi jezdcům z čela startovního pole ještě svítilo slunce, při druhé zkoušce Santov mezi Malou Bystřicí a Velkou Lhotou pršelo a při třetím průjezdu opět na Vysoké dokonce lehce padal sníh. Část měla na trati problémy kvůli špatně zvoleným pneumatikám, což se v cíli projevilo na dosažených časech.
Roman KRESTA (Peugeot 207 S2000, startovní číslo 3): „Volba pneu pro nás nebyla optimální, proto se těšíme do servisu. Docela jsme s vozem na trati zápasili. Před námi jsou ještě tři těžké rychlostky. Je to pravá valaška se zrádným počasím.“
Václav PECH (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 5): „Na první část dnešního dne jsme zvolili dobré pneumatiky, což je super. Jsme taktéž rádi, že jme se po tak dlouhé přestávce tak brzy našli a opět sžili.“
Pavel VALOUŠEK (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 6): „Od druhé RZ máme problémy s převodovkou a mám strach, aby se úplně nerozpadla ještě před servisem. Kvůli tomu jsem nejel nijak agresivně, potřebujeme do servisu.“
Karel TROJAN (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 8): „Po tak dlouhé přestávce se nám vůbec nedaří, nejsem vůbec spokojen. Dost se s tím dnes pereme.“
Peter GAVLÁK (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 10): „Určitě to mohlo být lepší. V zadu máme sliky a na tomto povrchu nám to logicky klouže. Museli jsme již couvat, což nás dost zdrželo.“
Jaromír TARABUS (Fiat Grande Punto S2000, startovní číslo 11): „Přestože máme nasazeny mokré pneumatiky, tak nám to docela na trati klouže. Nevím, kde se chyba. Ale jinak jsme spokojeni.“
Vojtěch ŠTAJF (Subaru Impreza WRX STI, startovní číslo 14): „Dnes je tu velká konkurence. Auto jsme testovali pouze na suchu, což tady nemáme. Dnes si auto osahávám a učím se s ním. Teď si nedovolím ost stejně ostře, jako se starým vozem.“
Václav ARAZIM (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 15): „Klascky je zde na valašce problém s počasím. Na bystřičce to pro nás bylo horší. Rychle se tam setmělo a silně pršelo no a my jeli bez světel. Moc jsme toho na cestě neviděli.“
Emil TRINER (Subaru Impreza STi, startovní číslo 17): „Na Bystřičce bylo moc vody na trati, celkově to louže. Je to dnes hodně náročné.“
Daniel BĚHÁLEK (Subaru Impreza STi, startovní číslo 18): „Prozatím jsme se nedostali do toho správného tempa, teprve začínáme.“
Antonín TLUSŤÁK (Citroen C2 S1600, startovní číslo 20): „Jednička byla dobrá, na dvojce moc vody, na třetí nám lehce sněžilo. Musíme přečkat dnešní noc, zítra uvidíme. Museli jsme lehce zvolnit.“
Jan ŠLEHOFER (Fiat Punto S1600, startovní číslo 21: „Máme nasazené intermedia pneumatiky a jsme za ně moc rádi když vidíme, jak se někteří trápí. Na Bystřičce poletoval sníh. Jsme rádi, že jsme dojeli.“
Jan VOTAVA (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 22): „Na autě jsou nasazeny gumy na sucho, čemž i časy odpovídají. Teď přezujeme a musíme máknout, abychom ztáhli naši strátu. Naše časy jsou strašné.“
Vladimír BARVÍK (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 23): „Auto je nové a tak zkoušíme, co v něm je. Je do moc obtížné.“
Milan LIŠKA (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 25): „Na přeskupení jsme dojeli bez poškozeného auta, což je při tomto počasí úspěch. Jedním slovem náročné.“
Rychlostní zkoušky Odry a Juřinka byly zkráceny
V sobotní druhé etapě Cetelem Valašská rally 2009 došlo ke zkrácení rychlostní zkoušky Odry a Juřinka. Podle rozhodnutí sboru sportovních komisařů byla z důvodu bezpečnosti upravena rychlostní zkouška Odry a místo původních 15 km nyní měří 11,50 km, když ke zkrácení došlo od cíle a letmý cíl je umístěn u značky konec obce Dobešov.
Stop stanoviště bude umístěno 500 metrů za letmým cílem. Polookruhová erzeta Juřinka bude mít na programu čtyři kola místo původně plánovaných pěti kol. V nové podobě měří 13,1 km.
Ohlasy jezdců ve večerním servisu po první etapě
Po druhé etapě pátečního dne XXVIII Cetelem Valašská rally 2009 byla na tvářích soutěžních jezdců v servisní zóně patrná únava z celého náročného dne. Nevyzpytatelné počasí nikomu nic neulehčilo, mnohé nepříjemně překvapilo. Po počátečních potížích velké části startovního pole s volbou pneumatik vadilo jezdcům v druhé části spíše množství vody a vytahaných nečistot z předešlých průjezdů na trati, kvůli kterým se museli mít na pozoru. I přes nepřízeň počasí se do servisní zóny dostavil značný počet fanoušků rally, kteří jezdce podpořili. Zítřejší druhá etapa zajisté pořádně zamíchá kartami, čehož si jsou také jezdci vědomi.
Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000, startovní číslo 1): „Celkově jsem spokojený. Ovšem soutěž je to těžká, moc to klouzalo. Uvidíme, jak dopadne zítřejší den.“
Jevgenij Novikov (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 2): „Hodně to klouzalo, ale jsem spokojen. Snažil jsem se zbytečně neriskovat.“
Roman Kresta (Peugeot 207 S2000, startovní číslo 3): „S dnešním dnem jsme spokojeni. Ale jak jsem již dříve říkal, hodně to klouže. Zítřejší den určitě nebude lepší, spíše naopak. Dnes pršelo až moc, takže bude zítra na trati moc bláta.“
Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000, startovní číslo 4): „Na začátku jsme podcenili výběr pneu. Celkově to klouzalo. Přáli bychom si lepší předpověd počasí. Na trati jsme toho v závěru moc neviděli, jelikož nám teče voda do rampy a proto svítí pouze dvě světla. Uvidíme, co zítra.“
Václav Pech (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 5): „S dneškem jsem maximálně spokojený. Pouze teď na poslední RZ jsem udělal jezdeckou chybu a vůz přetočil. Kvůli tomu jsme na čase ztratili dvacet sekund. Zítra nás čeká úplně nový závod, u kterého nedokážu předvídat. Hlavně musí být v pořádku auto.
Josef Peták (Peugeot 207 S2000, startovní číslo 7): „V první rundě jsme měli problém, pak se situace zlepšila. Uvidíme, co zítra. Dnešní den byl až moc tmavý a upršený.“
Karel Trojan (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 8): „Auto nám jede skvěle, ale problém je ve mně. Stále mám v sobě určitý blok po té velké bouračce. V závoďáku jsem také neseděl už sedm měsíců a je to znát. K tomu mě minulý týden při téninku s jiným vozem, než se kterým zde jedeme, praskla brzdová hadička a na vytočenou čtverku jsem boural. Prostě dnes bojuji sám se sebou.“
Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 9): „Byl to spíše boj o přežití, protože se auto chovalo nevyzpytatelně. Máme s ním problémy, už jsme měnili diferenciály. Zítra do toho půjdeme, jak se má.“
Peter Gavlák (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 10): „Jednotlivé vložky byly těžké. Na trati je již moc vytahaného npořádku, který to celé komplikuje. Jsem rád, že jsme auto dovezli.“
Václav Arazim (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 15): „Moc pršelo a kvůli bahnu na trati jsme si museli dost dávat pozor. Současné pořadí způsobila předešlá absence světel, kdy jsme neviděli a museli zvolnit. Toto byla chyba.“
Emil Triner, (Subaru Impreza STi, startovní číslo 17): „Auto je bez problémů a závažné chyby také žádné. Jsem rád, že jsem v servisu. Je to moc náročné.“
Daniel Běhálek (Subaru Impreza STi, startovní číslo 18): „Občas byla nějaká jezdecká chyba. Zítřek bude dlouhý.“
Jan Votava (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 22): „S autem máme málo najeto, obuli jsme na začátku špatné pneumatiky a k tomu odešla ruční brzda. Tu musí zítra kluci spravit. Zítřejší den bude dlouhý.“
Ve Val. Meziříčí 27. března 2009 Lukáš GABRHELÍK tiskové středisko
a Roman ORDELT tiskový mluvčí
|