Přemýšlejte, jak se na rally chováte a odkud trať sledujete !!!! 30.3.2009 00:03 - tisková zpráva
PREMIÉRU NOVÉ IMPREZY POKAZILY DÉŠŤ A TRAGICKÁ NEHODA
Dobré počasí při testování nového vozu Subaru Impreza WRX STI se nakonec ukázalo být pro posádku Subaru Czech rally teamu Vojtěch Štajf – Jiří Černoch nevýhodou. V hustém páteční dešti první etapy Valašské rally bylo třeba hledat ´za pochodu´ pro nové podmínky nastavení a časy tomu odpovídaly. Ve chvíli, kdy povrch na trati začínal odpovídat natestovaným kilometrům, pak přišla zpráva o tragické nehodě jednoho ze soupeřů. Poté byla soutěž předčasně ukončena.
Nepříliš spokojen z patnácté příčky v cíli se vrátil z východního cípu republiky Subaru Czech rally team. Zbrusu nový vůz Subaru Impreza WRX STI v efektním bílomodročerném designu budil zaslouženou pozornost fanoušků, dosažené časy zejména v úvodu soutěže zůstaly ale za očekáváním. Proč tomu tak bylo? „Dokončili jsme auto až na poslední chvíli a ač jsme se snažili je i důkladně před soutěží otestovat, počasí jsme si k tomu vybírat nemohli,“ říká pilot Vojtěch Štajf. „No a tak se bohužel opět potvrdilo, že nejlepší test je až samotná rally. Od začátku Valašské rally hustě pršelo a my zjistili, že naše nastavení pro tyto podmínky skoro vůbec nefunguje.
V první servisní zóně jsme se snažili změnit hodně věcí zejména na podvozku a programech středového diferenciálu, času na to bylo ale málo. Přesto se naše časy ve druhé sekci výrazně zrychlily, další změny na autě jsme udělali v závěrečném servisu etapy. Jak by se nám dařilo na osychajícím asfaltu druhý den, už bohužel nebylo možné zjistit díky předčasnému rannímu ukončení soutěže... Ony kilometry, které nám chyběly do cíle, teď před dalším podnikem národního šampionátu hodláme najezdit při testování, zejména ve špatném počasí.“
V novém autě se rozkoukává i spolujezdec Jiří Černoch: „I když jsme na soutěži nedosáhli umístění podle našich představ, hodně jsme se o autě dozvěděli a naučili. Je jasné, že díky jiné koncepci vozu nemůžeme uplatnit velkou část našich zkušeností a všechno se musíme učit od začátku, rally nám ale pomohla i v detailech. Například už víme, že musíme přemístit čtecí lampičku spolujezdce na vhodnější místo...“
Celým týmem v sobotu ráno hluboce otřásla tragická událost ze sedmé rychlostní zkoušky, všem blízkým obětí by Subaru CRT tímto chtěl vyslovit svou upřímnou soustrast. Vojtěch Štajf se po zjištění okolností tragédie zamyslel nad jejími příčinami: „Stala se hrozná věc, která se pochopitelně nejvíce dotkla oněch nešťastných obětí a jejich nejbližších. Mně se však zdá až nepochopitelné, jak se mohl rozumně uvažující člověk postavit i s mladými chlapci do místa, kde já bych se bál stát snad i ve městě na chodníku.
Kvůli tomuto neštěstí, vyvolanému zřejmě zejména nezodpovědností jednotlivce, přišli lidé o život, mně je však líto i oněch mnoha tisíců dalších diváků, kteří mají náš sport rádi a přijeli na Valašsko za ním i několik set kilometrů. I jim nedisciplinovanost oněch lidí pokazila zážitek ze sportu a příště budou možná raději sedět doma u televize. Paradoxně toto neštěstí přišlo v době, kdy se rozjela velká kampaň za dodržování všech bezpečnostních opatření, kterých v poslední době jen přibývá.
Jako členovi výkonného výboru Asociace jezdců rally je mi teď jasné, že to nestačí a my budeme muset dále hledat společně s Federací automobilového sportu AČR hledat cesty, jak takovýmto neštěstím předcházet. Zároveň musím ale konstatovat, že pokud sami diváci nebudou aspoň trochu soudní, není možné podobnou událost nikdy vyloučit.
Rád bych proto apeloval na všechny fanoušky našeho sportu – přemýšlejte, jak se na rally chováte a odkud trať sledujete! Svou nezodpovědností můžete rally jen ublížit...“
Karel Špaček media team
|