Šrotovné, ekologie a bezpečnost 20.5.2009 17:19 - Vladimír Rožánek
Oblíbené "šrotovné" (tedy příspěvek na nákup nového osobního automobilu při vyřazení starého vozidla) není žádným novým objevem, vzniklým teprve v době ekonomické recese. V minulosti byl použit v řadě evropských zemí (např. Itálie 1997-1998, Francie 1995-1996, Španělsko 1997-2007 a v devadesátých letech také Německo) jako jeden z nástrojů pro obnovu vozového parku. Jednalo se vždy o intenzivní, časově ohraničenou kampaň. Vlády těchto zemí při vědomí si své odpovědnosti za ekologii a bezpečnost provozu motivovaly své občany k vyřazování starých, k životnímu prostředí méně příznivých a bezpečnostně méně vyhovujících automobilů. Vynaložené prostředky se těmto státům velmi, až nečekaně rychle, vrátily. Bohužel značné množství těchto starých vozidel pak skončilo jako dovezené ojetiny v České republice.
Sdružení automobilového průmyslu i Svaz dovozců automobilů již od roku 2004 opakovaně upozorňovaly na nepříznivý vývoj ve složení vozového parku osobních automobilů a vyzývaly vládu k přijetí komplexního programu obnovy vozového parku. Příspěvek na nákup vozidla byl jen jedním z řady navrhovaných opatření.
V České republice je v současné době registrováno přes 1,35 milionu osobních automobilů bez katalyzátoru a dalších téměř 600 tis. vozidel plnících pouze emisní normu EURO 1. Pokud předpokládáme roční proběh jednoho takovéhoto vozidla pouze na úrovni cca 3000 km/rok, pak tato vozidla vypustí do ovzduší 17000 tun nebezpečných emisí NOx (kysličníků dusíku) a HC (uhlovodíků) ročně. Novější osobní automobily (cca 2,5 mil. ks) při mnohem vyšším ročním proběhu km (cca 11000 km/1 vozidlo/rok) však dohromady vyprodukují za rok pouze 9700 tun těchto emisí. Tato čísla snad jednoznačně dokumentují potřebu obnovy vozového parku v ČR.
Zanedbatelný není ani vliv na bezpečnost silničního provozu, neboť míra bezpečnosti starých vozidel je mnohem nižší než u vozidel novějších.
V obou případech (ekologie a bezpečnost silničního provozu) se jedná o celospolečenské aspekty a případný příspěvek na nákup nového vozidla nepomůže jen kupujícím, ale určitým dílem na něm budou profitovat všichni občané (snížení nebezpečných emisí vlivem provozu motorových vozidel a zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích
infoservis UAMK
|