Letošní zima byla náročná nejen pro řidiče 20.5.2009 17:32 - Vladimír Rožánek
Ředitelství silnic a dálnic vložilo v zimní sezóně 2008/2009 do údržby silnic I. třídy celkem 1,050 miliardy korun (oproti 700 miliónům korun na přelomu let 2007/2008). V případě dálnic a rychlostních silnic šlo o částku 219 miliónů korun (vloni 108 miliónů korun). "Všem muselo být jasné, že letošní zima byla oproti té minulé diametrálně odlišná. A to se projevilo i u objemu prostředků investovaných do zimní údržby, které jsou v naší správě, celkem se jednalo o 1,27 miliardy korun," vysvětluje generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Největší nápor zaznamenali silničáři v únoru 2009, který patřil k historicky nejnákladnějším zimním měsícům. Tento měsíc byl charakteristický dlouhodobým a hustým sněžením, což se samozřejmě projevilo i ve statistikách ŘSD. Z evidence výkonů zimní údržby vyplývá, že v průběhu února 2009 jen na spravovaných 766 kilometrech dálnic a rychlostních silnic posypové mechanismy a pluhy najezdily při výkonu 226 500 kilometrů a dalších 68 200 kilometrů při kontrolních jízdách. To bylo jen na dálnicích a rychlostních silnicích v průměru téměř 10 000 kilometrů každý den. Přehled výkonů v únoru 2009 je v Příloze č. I.
Letošní zimní sezóna je, zdá se, definitivně za námi a tak se momentálně veškeré úsilí provozu soustředí na opravy a letní údržbu v průběhu roku 2009. Na uvedené činnosti je z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2009 na dálnice, rychlostní silnic a silnice I. třídy vyčleněno zatím celkem 4,1 miliardy korun. "Částka je samozřejmě minimální. Budeme se snažit vyjednat v průběhu roku další prostředky," říká Alfred Brunclík. Stejný rozpočet mělo ŘSD i na počátku roku 2008. V průběhu dalších měsíců se podařilo uvedenou částku navýšit do konce roku o další miliardu korun.
Zajímavé jsou také statistiky porovnávající požadavky jednotlivých krajských správ ŘSD na opravy a údržbu silnic I. třídy. Největší částku požaduje správa v Pardubickém kraji (celkem 919 miliónů) a v kraji Vysočina (873 miliónů korun). Naopak nejméně žádá správa Zlínského kraje (365 miliónů korun). Tabulka s přesným přehledem požadavků jednotlivých krajů je v Příloze č. II.
Podle vyjádření vedení ŘSD jsou vedle zvýšených nákladů na údržbu důležité i další statistiky. Především potom statistiky nehodovosti. A ty jednoznačně potvrzují, že silničáři zvládli poslední zimu jednoznačně na výbornou. "Kromě nasazení našich zaměstnanců musím vyzdvihnout i přinos nových technologických systémů na českých dálnicích. Především díky novému telematickému zabezpečení jsme na přelomu loňského a letošního roku zaznamenali menší počet nehod, než tomu bylo v předchozím období," říká Alfred Brunclík.
Největší podíl měl v tomto směru Jednotný systém dopravních informací. Prostřednictvím tohoto systému je zajišťována všeobecně dostupná informovanost o aktuální dopravní situaci tak, aby se každý řidič mohl před cestou nebo v jejím průběhu rozhodovat na základě znalosti aktuální situace a mohl tak přizpůsobit svoji cestu i způsob jízdy.
"Rozvoj Jednotného systému dopravních informací bude pokračovat i nadále, a to zejména co do kvantity a kvality dopravních informací i v závislosti na dalším rozvoji telematických aplikací," doplňuje Alfred Brunclík.
Tolik hodnocení práce silničářů jejich vedením.
infoservis ÚAMK
|