www.car.cz
 

Martin Macík testoval v podmínkách marocké pouště
     Pavel Jelínek


Martin Macík testoval dakarskou liazku v podmínkách marocké pouště

Se spoustou poznatků se vrátil offroad tým Martina Macíka z dvoutýdenní cesty do Maroka. Na severu Afriky, kde mimochodem před pár dny testoval tým Jana de Rooye proběhly zkoušky obou týmových žlutých liazů, a to v zájmu kvalitní a zodpovědné přípravy na Rallye Telefonica Barcelona - Dakar 2005. "Příští týden zasílám přihlášky, rozhodně se zúčastníme," řekl nám po návratu Martin Macík.

Tým má už svoji danou strukturu, ale dočká se změny názvu na TEDOM TEAM. Dostane tak jméno podle nového hlavního partnera (ten byl partnerem týmu už letos), který nejen připravuje závodní motor Macíkovy liazky, ale je také výrobcem a úpravcem zajímavých ekologických motorů na zemní plyn, a také letos představil nový typ českého městského autobusu.

O složení posádek má Martin Macík také víceméně jasno: "Se mnou pojede v závodním autě Ladislav Fajtl, v doprovodném voze bude Jiří Žák a Jiří Čáp. Zbylé členy doplníme podle situace: když se mi místa nepodaří prodat, pojedou s námi mechanici." Sedlčanský závodník kvituje i nové jezdecké zkušenosti, stejně jako možnost natočení zajímavého týmového promovidea.

Hlavním důvodem přípravy bylo detailní ověření si rozsáhlých změn, které potkaly závodní vůz před Dakarem 2004. V něm se Macíkovi nezadařilo, po dvou afrických etapách putoval smutně s rozbitým diferenciálem a nemocným spolujezdcem Jiřím Žákem domů. "Výborně se nám podařilo naladit chlazení motoru i v extrémních teplotách nad 50 stupňů Celsia. Stejně tak brzdy jsou nyní vyloženě skvělé. Osvědčilo se nám také měkčí pérování zadní nápravy," vypočítává.

Důvodem každých podobných životnostních zkoušek však bývá hlavně odhalení slabých míst vozu, což v podmínkách soutěže může mít pro další účast fatální následky. Nejinak tomu bylo i v případě Macíkova testování: nevydržely půlené převody v pragovácké převodovce, nevyhovovaly tuhé přední pružiny, stejně tak i namáhání přední části rámu v krutu už nebylo únosné. Praskal hliníkový chladič i uchycení tlumičů.

Celý tým je tedy doma, bohatší o spoustu nových poznatků. Rozbitá převodovka už je v servisu Pragy, motor půjde na další seřizování, vůz dostane nové, měkčí pružiny o vyšším zdvihu, zvažuje se osazení jiného typu náprav, stejně jako centrálního dohušťování vedeného vnitřkem náprav. Změn možná dozná i umístění nádrží paliva, na které si vůz při přejezdu ostrých hran dun "sedal."

Cílem týmu ale stejně bude především úspěšné dokončení náročné soutěže. "Kdyby se podařilo umístění do desítky, bylo by to naprosto super, ale tento vůz už je na boje ve špičce přece jen koncepčně starý. Třeba dafy de Rooye jsou konstrukčně už někde jinde," říká Macík. I tak je to však on, kdo nenechá na již neexistující jabloneckou značku zapomenout. Vždyť právě ona patří k historii Dakaru jako první průkopník účasti kamiónů z východní Evropy.

Jiří Vintr , pro www.car.cz

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose