www.car.cz
 

Jedeme přes SRN - ADAC radí
     19.6.2009 21:12 - tisková zpráva


Na dovolenou směrem západní vyjedou desetitisíce našinců.

V dopravním stresu, mezi náklaďáky a obytnými přívěsy, mezi těmi, co jedou nabaleni na dovolenou a těmi, co zběsile honí termíny. Vpředu praží slunce, vzadu zlobí dětí a my se potřebujeme soustředit a zachovat si přehled. Ale copak to jde?

Pro ulehčení tedy pár postřehů a rad z Německa, které vesměs platí i u nás:

  • Jestliže se nezařadíte při vjezdu na dálnici dříve, než dosáhnete konce pruhu pro zrychlení, nezastavujte. Je lépe projet přes bílou čáru, na odstavném pruhu dále zrychlovat a zařadit se odtud.
  • Pokud náhodou vjedete do nesprávného směru, musíte pokračovat. Trestné je i zařadit zpátečku a couvat k nájezdu (i když se nikomu nic nestane). To už je lepší vjet raději na dělící pás.
  • Když se kolem vás zezadu přesune kamion a zdá se vám, že už za ním nic nevidíte, objeví se náhle jeho přívěs.
  • Všichni to vědí, ale málokdo se podle toho chová - jezdí se vpravo, levý pruh je pro předjíždění.
  • Zarputilého řidiče, držícího se neustále vlevo, je třeba zahnat doprava světelným znamením, houkačka je pro případ nebezpečí.
  • Nikdy nedojíždějte vůz před sebou na malou vzdálenost, "na kufr". Loudalové se často vymlouvají na brždění z nutnosti a většinou se jim věří.
  • Odstup má být minimálně "půl tacho" - tedy při rychlosti např. 120km je to 60m (pro orientaci- černobílé sloupky po stranách vozovky jsou od sebe po 50 metrech).
  • Pravý pruh smí být rychlejší než levý jen za hustého provozu v kolonách při tempu pod 60km/h, a to jen o 20 km/h.
  • Když je provoz sice hustý, ale stále ještě kolem 60km/h, nevyjíždějte z dálnice, budete na ní pořád ještě rychlejší, než na silnici.
  • Jestliže však už dálnici opouštějí i kamiony, je vpředu opravdu husto. Jejich řidiči totiž sledují situaci pomocí vysílaček na desítky kilometrů dopředu.
  • V dopravní zácpě zachovejte jízdní pruh pro záchranáře a nevstupujte do něj.
  • Je zakázáno vytvářet třetí stopu, protahovat se kupředu po odstavném pásu, zkracovat si cestu přes odpočívadla nebo se s vozem drát dopředu
  • Závady na vozidle přicházejí obvykle neočekávaně a naprosto nevhod. Je třeba zachovat klid, zajet na odstavný pruh co nejdále doprava a zapnout varovné osvětlení. Nenecháte posádku hned vystoupit, napřed ať opustí vůz spolujezdec vpravo vpředu, pak řidič rovněž doprava, ten ať pošle posádku vzadu pravými dveřmi za svodidla a postaví 100 metrů za vůz výstražný trojúhelník.
  • K nejbližšímu telefonnímu sloupu pro nouzové volání vás zavede černý klín na sloupcích kolem dálnice.
  • Kdo chce pomoci při opravě, ať se zásadně zdržuje před vozidlem.
  • Při předčasném nebo pozdním vyjetí z dálnice se otočte až na nejbližším přivaděči.
  • Ti, kdo jezdí po dálnici často, už dovedou číst různá znamení: náhlé mraky kouře z výfuků kamionů signalizují, že jejich řidiči řadí dolů a chystají se předjíždět. Na mokré vozovce se zrcadlí brzdová světla vozů daleko vpředu. Na výjezdech z dálnice bývá i dlažba, proto je nutné podstatně snížit tempo.

I když se snažíte vyvarovat se chyb, počítejte s prohřešky druhých. Jen tak dojedete celí a zdraví.

infoservis ÚAMK


 
 
Fotogalerie:   Erzetka Rokycany 2009, foto Pavel Douša

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose