WTCC v Brně je minulostí. Přišly desítky tisíc fandů 22.6.2009 00:00 - tisková zpráva
WTCC v Brně přineslo atraktivní souboje i slušnou diváckou návštěvu. Opět zářil Zanardi !
FIA WTCC 2009 Brno, 20.6. - 21.6. 2009
Na Masarykův okruh se o víkendu 20. – 21.6. po roce navrátila světová série Mistrovství světa cestovních vozů WTCC. Vzrušující souboje slibovaly nejen cestovní vozy,ale také ostatní závody, které tuto oblíbenou sérii provázely. Na programu totiž byly bitvy Formule 2, Formule Master, Seat Leon EuroCup, Abarth cup a Cayman Cup.
Brněnskému okruhu v sobotu kromě tréninkových kol a kvalifikací vévodilo také špatné počasí, které ale k závodům samozřejmě patří také. Probuzení do sobotního rána asi zchladilo všechny jezdce i ty, kteří se rozhodli zamířit na Masarykův okruh. V dešti se jely tréninky WTCC, kvalifikace Formule Master i Seat Eurocup, až pak se mraky nad automotodromem začaly trhat a déšť naštěstí hrozil jen při pohledu na ně.
Mokrá trať se postarala o spoustu dramatických okamžiků, vyloženě nejbohatší na kolize a výlety mimo trať byl první závod Formule 2, který byl zcela jistě díky podobě s formulí 1 ozdobou sobotního programu. Hned po prvních metrech ještě před první zatáčkou okruhu došlo ke střetu hned několika monopostů a diváci mohli se zatajeným dechem sledovat, zda po ošklivě vypadající havárii budou Surtees, Wickens a Clarke v pořádku. Po odklizení vozů a odkroužení zbytku startovního pole za Safety carem závod pokračoval, a na vlhkém asfaltu si nakonec pro vítězství dojel Bortolotti, následovaný Aleshinem, a jako třetí projel cílem Eng.
Na schnoucím asfaltu pak přišly na řadu tréninky Cayman Cupu a první víkendový závod Formule Master, v níž startovali i naši Josef Král a Erik Janiš. Josef Král udržel výbornou formu i v kvalifikaci, takže do závodu odstartoval ze druhé pozice vedle Pala Varhauga. Oběma jezdcům na čele startovního roštu ale vypálil rybník třetí vzadu – Švýcar Fabio Leimer, který se dostal po chvíli do vedení a toho se již do cíle nevzdal. Pořadí po závodě bylo tedy Leimer, Varhaug, Král, a dobré páté místo z prvního závodu si pro sebe uzmul Erik Janiš.
Po „Mástrech“ už přišla na řadu kvalifikace hlavního programu – vozů WTCC. Tu jasně ovládly vozy BMW, jimž vévodil brazilský pilot Augusto Farfus, kterýsi do prvního závodu vydobyl první pozici před Priaulxem a třetím, v Brně tolik oblíbeným ex-pilotem F1 Zanardim. Z ostatních týmů této trojce stačili sekundovat Larini s Chevroletem a Rydell na Seatu.
V 16:10 odstartoval bedlivě sledovaný první závod poháru Seatů. Sledovaný proto, že o čelo šampionátu Seat Leon EuroCup se před startem dělil s Coronelem a Larinim náš Michal Matějovský. Ten do závodu startoval ze čtvrté pozice, když do závodu odstartoval z prvního místa Maďar Michelisz, který se držel na této pozice suverénně až do předposledního kola. Tady ale došlo k nečekané změně ve vedení – po problémech s pneumatikou musel Michelisz ze závod odstoupit, a na prvním místě ho vystřídal Rossi.
Ten si už vedení pohlídal, a šachovnicí projel jako první s náskokem 3,42s na Pedalu. Michal Matějovský dorazil do cíle na čtvrté pozici, co ž znamenalo zisk dalších velmi důležitých bodů a v celkové tabulce mu po závodě č.1 patří 2. Místo se ztrátou jediného bodu na nyní vedoucího Itala Pedalu. V nedělním závodě se tak bude jistě na co dívat, Matějovský se určitě popere o příčku nejvyšší.
Oproti sobotnímu programu si v neděli mohli závodníci užívat suchou trať a diváci velmi příjemné slunečné počasí. Jestliže ale včera v dešti piloti závodních vozů bourali často, slunečný dnešek sobotu v tomto směru ještě v mnohém předčil.
Černý den zažil ve Formuli Master náš Josef Král, myslící na nejvyšší umístění. Ten totiž musel v průběhu druhého závodu těchto monopostů odstoupit pro zničené přední přítlačné křídlo. Náladu českým fandům spravil čtvrtým místem alespoň Erik Janiš. Před ním se umístili třetí Afanasiev, druhý Arabadzhiev a vítězem tohoto potýkání se stal Američan Alexander Rossi.
Největší nápor fanoušků zažil Masarykův okruh při startu prvního závodu WTCC, který byl určitě jedním z nejzajímavějšího, co víkend nabídl. Hned před první zatáčkou totiž došlo k velké kolizi vedoucího startovního pole Farfuse, který po kontaktu se soupeřem situaci neustál a po několika tvrdých kontaktech s ostatními vozy skončilo jeho BMW v kačírku bez možnosti dalšího pokračování v závodě. S ním se mimo trať poroučeli také Robert Huff, Nicola Larini (oba Chevrolet) a Jordi Gené (Seat). Hrdinou závodu se stal Priaulx s BMW, který z této nehody vyvázl se silně poškozeným předkem vozu, ale po opravě v boxech pokračoval s obrovskou ztrátou až do posledního kola a projetí cílem.
Pořadí tak krystalizovalo až do podoby, která se velmi zamlouvala snad všem divákům na automotodromu. První totiž projel cílem Alessandro Zanardi, bývalý pilot F1, který přišel po havárii v americké sérii CART o obě nohy. Tomu brněnská trať vyloženě svědčí, z vítězství se zde totiž radoval i v loňském roce. Za ním dojeli Tarquini (Seat) a J.Müller (BMW).
Po prvním závodě WTCC přišly na řadu druhé závodní jízdy Formule 2. Tentokrát nebyl start tak dramatický, jako v sobotu, ale ani tentokrát nebyla o zajímavé situace nouze. Ještě na startu zůstali stát Surtees a Alešin, kteří byli lídry sobotního měření sil, a šance se pevně chytil De Marco. Z pátého místa startoval Andy Soucek, ale už po prvním kole se prodral na dojezd prvnímu místu. Po tom, co se po jezdecké chybě v desátém kole propadl De Marco na čtvrté místo, Soucek se dostal na první místo, a to už do cíle neopustil. Konečná trojka měla tuto podobu: Soucek (SPA), Jousse (FRA), De Marco (ITA).
Ve druhém závodě WTCC se startovalo z otočených pozic první osmičky a do cíle se po strkanici s Tarquinim nepodíval vítěz prvního závodu Zanardi. První v cíli byl překvapivě Španěl Hernandez (BMW), za kterým se umístili na druhé příčce průběžný lídr šampionátu Yvan Müller (Seat) a na třetím místě Monteiro (Seat).
Druhý závod poháru Seatů přinesl vítězství pro Španěla Puya, který se ze čtvrtého místa na startovním roštu prokousal přes Michelisze a Claireta, a nechal tak za sebou také našeho Michala Matějovského, který ale nadále drží pevný kontakt se špicí.
O významu celého dění na závodní dráze i kolem ní jistě hovoří kromě rekordní návštěvy 60 000 diváků, a to i přes nepřízeň počasí, i fakt, že si souboje nenechal ujít ani předseda poslanecké sněmovny Miroslav Vlček, který nejen že přihlížel závodění, ale také předal pohár do rukou vítězů.
PR
|