Škoda Auto v prvním pololetí přes krizi v plusu 2.8.2009 10:59 - tisková zpráva
ŠKODA AUTO UZAVŘELA PRVNÍ POLOLETÍ 2009 S POZITIVNÍM VÝSLEDKEM
Největší česká automobilka Škoda Auto dosáhla v prvním pololetí letošního roku pozitivního hospodářského výsledku, a to i přes pokračující celosvětovou ekonomickou krizi. Provozní výsledek dosáhl hodnoty 4,2 mld. Kč, což ovšem představuje méně než poloviční úroveň v porovnání s minulým rokem. K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen tak přispěla skupina Škoda Auto v prvním pololetí 2009 provozním výsledkem ve výši 135 mil. €.
Za období od ledna do června 2009 dodala skupina Škoda Auto svým zákazníkům celkem 329.641 vozů.
V meziročním srovnání to znamenalo pokles o 10,1 %. Světový automobilový trh se ovšem ve stejném období propadl o 17,7 %. Automobilka dokázala v průběhu druhého čtvrtletí zbrzdit dynamiku poklesu prodejů, který v prvním čtvrtletí činil 17,5 % (světový trh se v prvním čtvrtletí meziročně snížil o 20,7 %). Příznivě se zde projevil zejména efekt „šrotovací prémie“, která byla zavedena v řadě evropských zemí na podporu automobilového průmyslu.
S obzvlášť velkým zájmem zákazníků se v této souvislosti setkala modelová řada Škoda Fabia. V návaznosti na aktuální potřeby trhu a k odlehčení skladů byly výrazně zredukovány výrobní objemy. Skupina vyrobila ve všech svých závodech za prvních šest měsíců letošního roku 247.064 vozů, což znamená pokles o 30,2 % oproti srovnatelnému období. V důsledku tohoto opatření klesl odbyt skupiny Škoda Auto (dodávky importérům a obchodníkům) na 262.356 vozů (-25,8 %).
„První pololetí roku 2009 bylo velmi obtížné. Celosvětová ekonomická krize zasáhla výrazně i skupinu Škoda Auto. Přijali jsme řadu konkrétních opatření, abychom co nejlépe čelili aktuální situaci a udrželi svoji finanční sílu a stabilitu. Díky našim moderním a ekologickým produktům se nám podařilo dále navýšit podíl na strategických trzích, jako například v Německu a v Číně. Velmi pozitivně se vyvíjely rovněž prodeje modelové řady Superb.
Loňská novinka dokázala i v současné složité situaci své prodejní objemy více než zdvojnásobit. Podporu očekáváme na základě prvních velmi pozitivních signálů z trhů i od naší nové modelové řady, vozu Škoda Yeti,“ komentuje situaci Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
Aktuální situace se odrazila i ve finančních ukazatelích Skupiny. Tržby Skupiny meziročně poklesly o 19,7 % na hodnotu 89,7 mld. Kč, zisk před zdaněním zaznamenal propad na úroveň 3,2 mld. Kč (-66,6%).
„Byli jsme si od začátku vědomi, že rok 2009 bude pro celý automobilový průmysl velmi složitý. Dosažené pololetní výsledky překročily naše očekávání, přestože se vývoj směnných kurzů některých měn dále výrazně zhoršil. I přesto jsme byli schopni dosáhnout relativně pozitivních výsledků, a to především díky důslednému snižování všech nákladových položek a úspěšnému zavádění nových modelů a přirozeně také zavedení „šrotovací prémie“ na trzích, které jsou pro značku Škoda velice důležité. Pomohl nám především trh v Německu. Tento pozitivní impuls je ovšem časově omezen.
Vyhlídky proto i nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky,“ varuje před přílišným optimismem Holger Kintscher, člen představenstva za oblast ekonomie, a dodává: „Jsem ale přesvědčen, že i díky našemu programu na zlepšení hospodářského výsledku „Scout“ se nám podaří i v krizovém období dosáhnout přiměřené ziskovosti,“ doplňuje prohlášení k aktuální situaci.
Jaroslav Černý, Podniková komunikace PR
|