IV. etapa Silk Way Rallye 2009: Nejdelší etapa prověřila řádně techniku! 9.9.2009 01:03 - tisková zpráva
IV. etapa – Pořádná porce kilometrů prověřila techniku!
Otevřený boj pilotů VW bez týmové režie je skvělou podívanou, De Rooy nechce pustit Kamazům trůn jen tak zadarmo, ale připomíná to boj s větrnými mlýny, Loprais z pátého místa sleduje dění před sebou, Macík se drží v první desítce… Zapletal mimo hru, když končí pro poruchu motoru a Janeček dohání ztrátu z předchozího dne.
Bylo jasné, že čtvrtá etapa řádně zamíchá pořadím, nebo spíše vytvoří už znatelné rozdíly mezi jednotlivými týmy a jezdci. 580 ostrých kilometrů znamená, že dnes toto posádky nazávodili téměř 1,5 krát více než za poslední tři dny. K tomu museli na start již časně ráno dojet 270 km. První auto opustilo bivak již v půl páté… Po nejdelší etapě závodu tak mají účastníci v tuto chvíli za sebou necelých 950 závodních kilometrů, s přejezdy dva tisíce a jsou tak zhruba v třetině závodu.
Prozatímní etapy byly z pohledu závodu ty jednodušší. Dnes se tedy mohl začít lámat pomyslný chléb. Trať měla charakter klasické „dakarské“ etapy. Navigace na azimut, rychlé písčité či kamenité pisty ve stepích Kazachstánu střídaly technické pasáže při přejezdu vyschlých koryt a cíl v Beyneu připomíná zapomenuté místo někde v pouštích Mauretánie. Zatímco se jezdci VW pomalu, ale jistě vzdalují zbytku závodního pole, mezi nimi vře litý boj o každou vteřinku.
Ještě na prvním CP, které jezdci projížděli na 218 km, měl Mark Miller náskok před dosavadním lídrem téměř minutu, v druhé kontrole na 388 km to již bylo 3,5 minuty. Mohlo by to vypadat, jakoby po prvních vyhraných etapách usnul Nasser Al Attiyah trochu na vavřínech, ale pravdou je, že musel měnit kolo a tak ztratil dvě minuty touto neplánovanou zastávkou.
Krok s Millerem se snažil držet Carlos Sainz, ale i tak ztrácel na druhé kontrole více jak minutu. Giniel de Villiers ztrácel díky defektu kola téměř dvě a půl minuty hned z kraje etapy a tak měl ve zbytku dne co dohánět. To se mu z části povedlo, když na druhé kontrole stál asi dvacet vteřin, nicméně do cíle zbývalo ještě 200 km.
Nakonec však Mark Miller v závěrečných kilometrech ztratil vybudovaný náskok díky navigační chybě a o dvacet vteřin se před něj dostal Carlos Sainz, třetí byl Nasser Al Attiyah, který také v posledních 200 km značně zrychlil, nakonec dojel do cíle se ztrátou 1min. 53s za Carlosem. De Villiers nasazenému tempu nestačil a ztratil více jak tři minuty, protože následoval Marka Millera v jeho špatně zvolené stopě v závěru etapy.
I tak přijelo celé „redbullí“ kvarteto do cíle o hodinu dříve, než byl odhadovaný čas! Mark Miller v závěru přišel o etapové vítězství, které naposledy zažil na lednovém Dakaru a Carlos Sainz se přiblížil vedoucímu Nasserovi na dostřel dvou minut. Nadvládu VW dokládá snad i to, že pátý Christian Lavieille na Nissanu pick-up ztrácel v cíli na prvního Sainze 41 minut! V celkovém pořadí ztrácí na prvního přes hodinu.
České posádky jsou na tom střídavě. Chcete nejdříve špatnou nebo dobrou zprávu…? Asi začneme tedy tou špatnou: Bohužel Mirek Zapletal ukončil své účinkování na tomto závodě! Avizovaná porucha motoru se projevila v celé své kráse a auto zůstalo stát asi 100 km před cílem dnešní RZ. Ještě projel prvním CP opět na 12. pozici, druhou dokonce stáhl ztrátu a zaznamenal devátý nejrychlejší čas. To bylo ale to poslední, co mu Mitsubishi dovolilo. Do cíle dojel s velkou ztrátou i Alexej Berkut, do té doby nejrychlejší Rus, a tak bude otázkou, komu jak vydrží technika a kdo vyrobí více navigačních či jezdeckých chyb. Další, tentokrát „osudnou“ chybu vyrobil skvěle jedoucí Andrej Birjukov, který včera zaznamenal pátý nejlepší čas. Nabuzen úspěchem asi dnes přecenil své síly, když měl v polovině etapy těžkou havárii se svým Mitsubishi L200, po které skončila posádka ve vrtulníku mířícím do nemocnice. Věřme, že to nebude příliš vážné.
A teď tedy tu dobrou zprávu: Hned po startu se jal Jirka Janeček dohánět ztrátu z předchozího dne. To bylo vidět již na průjezdu první kontrolou, když zde posádka Czech Dakar Teamu zaznamenala pětadvacátý nejlepší čas. I na druhém CP si držel Janeček své tempo a projel na 26. pozici. Odhodlání a nasazení vydrželo posádce až do cíle a tak zaznamenala prozatím nejlepší výsledek v prozatímní klasifikaci. V cíli z toho bylo 27. místo. Asi jedna z mála pozitivních zpráv dnešního sumáře… Poprvé se do desítky mezi závodními vozy podíval sympatický lotyššký jezdec Maris Saukans, který dnes dobil na svém voze OSCar devátou pozici a uzavírá TOP 10 průběžného pořadí.
Ostré tempo nasadil hned po startu mladý De Rooy! Na prvním CP měl obrovský náskok více jak pět a půl minuty na Chagina a tři na Kabirova. Čtvrtý projížděl kontrolou Mardeev, ale páté a šesté místo patřilo českým barvám. Loprais a Macík se snažili držet krok s první pětkou, jak to jen šlo. Na 388 km už byla situace jiná, De Rooy ztratil celý náskok tří minut na Kabirova, který jej předstihl o dalších osm! Na vině byla výměna pneumatiky, která na nákladním voze trvá přeci jen o něco déle. Díky tomu se k němu na pár vteřin zezadu přiblížil i prozatím vedoucí Chagin. Zrychlil i Aleš Loprais, který se dostal před Mardeeva, Martin Macík si na 388 km držel stále výbornou šestou pozici. A tak se čekalo, jak dorazí do cíle.
Pro hodně posádek však bylo posledních 100 km zakletých. V cíli se první objevil dle očekávání Firdaus Kabirov a pak dlouho nic. Deset minut po něm přijel Vladimir Chagin a teprve po dalších sedmi Gerard de Rooy. Gerard ztratil další minuty díky tomu, že dojížděl s poškozeným hřebenovým řízením. Takže pokud si někdo před etapou myslel, že de Rooy vrátí úder, tak se mýlil a naopak Kabirov se přes něj přehrnul jako voda a ještě se přiblížil na dvě minuty stále vedoucímu Chaginovi. Aleš Loprais měl v poslední části také smůlu, když mu prasky naftové hadice a oprava a následná opatrná jízda, tak aby mu stačila zbylá nafta znamenaly to, že za sebou neudržel Mardeeva a dojel se ztrátou 47 minut na Kabirova do cíle na pátem místě, které mu patří i celkově.
Ani Martin Macík se nevyvaroval ztrátě v závěru etapy a za zády neudržel jak Matthiase Behringera, Jana De Rooye, tak ani ruského pilota Mekhtijeva na MANu. 70 km před cílem etapy přestalo podávat naftu závodní čerpadlo, a než se problém vyřešil, tak uplynula skoro hodina. Martina Macíka tak zbyla až devátá pozice, na které je i v celkovém pořadí. S problémy s technikou se potýkal také mladý Eduard Nikolajev na Kamazu. Ztratil tak ještě více času než český pilot a skončil za ním na desátém místě.
Zítra budou jezdci pokračovat v podobném terénu dolů na jih a na zahřátí by mělo být na programu i pár písečných dun…
PR
Míla Janáčëk
Czech Dakar team
4. etapa, Uralsk - Bejneu
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 05:54:07 2. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:10:02 3. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:16:53 4. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:34:00 5. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:47:12 6. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +0:53:20 7. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:54:40 8. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:03:57 9. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:12:20 10. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:15:43
Celkové pořadí po 4. etapě:
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 09:52:15 2. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:02:33 3. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:09:25 4. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:43:24 5. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:51:49 6. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:12:37 7. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:24:29 8. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +1:31:23 9. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:44:17 10. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:47:08
Loprais Tatra Team
Interim standings after Leg 04, Uralsk (KZ) ? Beyneu (KZ) 580.95 km/877.53 km SS 05/total
Pos. Team, Vehicle, Leg 04, Total time 1 Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D), Volkswagen Race Touareg 2, 5h 14m 58s (3), 8h 32m 00s 2 Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E), Volkswagen Race Touareg 2, 5h 13m 05s (1), + 2m 03s 3 Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA), Volkswagen Race Touareg 2, 5h 13m 25s (2), + 8m 33s 4 Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D), Volkswagen Race Touareg 2, 5h 16m 17s (4), + 11m 57s 5 Christian Lavieille/Jean-Michel Polato (F/F), Nissan, 5h 54m 11s (5), + 1h 03m 22s 6 Matthias Kahle/Thomas Schünemann (D/D), Honda, 5h 59m 26s (7), + 1h 14m 43s 7 Philippe Gache/Fabrice Gordon (F/F), SMG, 5h 59m 10s (6), + 1h 37m 39s 8 Bernard Errandonea/Jean-Pierre Garcin (F/F), SMG, 6h 28m 32s (11), + 1h 45m 43s 9 Ruslan Misikov/Konstantin Zhiltsov (RUS/RUS), Nissan, 6h 22m 09s (10) + 1h 45m 45s 10 Maris Saukans/Didzis Zarnis (LV/LV), OSC, 6h 17m 57s (9), + 1h 51m 57s
The Silk Way Rally 2009 on TV, on Eurosport Wednesday, 09 Sep 09 08.30 ? 08.45 Leg 4 12.55 ? 13.10 Leg 4 (rerun)
The Silk Way Rally 2009 on TV, on n-tv The news channel n-tv carries daily reports on the Silk Way Rally in its newscasts at 8.00, 10.00, 12.00, 14.00 and 18.00 hrs.
Information on the Silk Way Rally: http://www.silkwayrally.com
|