Účastníky Hedvábné stezky čeká setkání se čtyřmi prezidenty 12.9.2009 21:06 - tisková zpráva
Silk Way 10 11. 09. 09 Balkanabad
Divocí koně
Akhal –teke. Když tohle řeknete v Turkmenistánu, gunguje to jako magické zaklínadlo.
Je to slavné národní plemeno koní, proslulých v povinné drezuře. Jsou na něj velmi hrdí a koně Absent, Lakmus, Fakir Sulu a Gelshikli jsou něco jako národní hrdinové. Je to taková velká turkmenská čtyřka. Nakonec, koně byly po tisíciletí jediným dopravním prostředkem, díky kterému byli válečníci z této části světa tak rychlí při přesunech. Dnes už tolik jezdců na stepích a pouštích Turkmenistánu nepotkáte. Mohu porovnat s rokem 1996, kdy jsem tu jel s doprovodným vozem podobnou rallye – Master Rallye Paris – Samarkand – Moscou.
Zato přibylo aut s celými stády divokých koní pod kapotou. I závody od té doby přitvrdily. Tytam jsou doby, kdy v osmdesátých letech učil Pepa Kalina Kabirova jezdit po poušti a kdy závodní Kamazy jezdily s plandajícímí plachtami. Dnešní 7. etapa měřila pro závodníky 418 kilometrů, z toho 345 speciálu. Byli jsme v cíli a bylo vidět, že byla opravdu rychlá. Vedla po rychlých pistách a písečných cestách zdejších nádherných náhorních planin. Jen prozajímavost, jaká se jede doslova „střelba“ Průměrná rychlost vítězného Nasser Al Attiyaha je kolem 100 km/h!
První přiletěly do cíle VW, potom Čagin s Kamazem, Kabirov, Christi Laveille, Nikolajev, jako další kamion po Kamazech náš Aleš Loprais – to vypadá na 4. místo v etapě. Aleš v RZ vedl, ale závada se řízením se bohužel opakovala a tak měl tak trochu smůlu. Dojel opravdu v kamionech 4 a celkově je tedy 3! Martin Macík bez větších problémů na šestém místě. A to ještě na trati pomáhal vyprostit Iveco Gerarda DeRooye. Ten zapadl do zrádného soliska - stačily jen dva metry vedle pisty a už mu zmizela celá pravá strana kamiónu v metrové slané kaši. Martin Macík přesto drží stále sedmou pozici.
Naši Jirka Janeček a Dušan Kunovský byli na 23. pozici v celkové klasifikaci i s včerejší tříhodinovou penalizaci – nebyli totiž sami, kdo nedojeli v limitu. Dnes na CP1 projeli jako dvaadvacáté nejrychlejší auto. Pak ale přišly další technické problémy – pravděpodobně porouchaná spojka. To se stalo asi 80 km před cílem dneční RZ, proto jsme se jich nedočkali. Snaží se záváadu odstranit a doufáme, že etapu dojedou – byť i s penalizací. Zítra se závod zase vrací do Turkmenbaši. Etapa tedy bude podobná té dnešní, kdy speciál bude měřit 360 km.
Čeká nás setkání se čtyřmi prezidenty – Ruska, Kazachstánu, Turkmenistánu a Azerbajdžánu. Takže to bude setkání velké turkmenbašské čtyřky. Ale myslím, že tak velcí národní hrdinové jako Absent, Lakmus, Fakir Sulu a Gelshikli tito pánové nikdy nebudou a že největším magickým zaklínadlem v Turkmenistánu zůstane ono Akhal –teke.
Standa Berkovec, foto Míla Janeček
Interim standings after Leg 07, Turkmenbashi (TM) ? Balkanabad (TM) 345,00 km/418,00 km SS 08/total
Pos. Team, Vehicle, Leg 07, Total time 1 Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D), Volkswagen Race Touareg 2, 3h24m36s (1), 20h43m20s 2 Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E), Volkswagen Race Touareg 2, 3h26m36s (2), +4m56s 3 Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA), Volkswagen Race Touareg 2, 3h31m57s (3), +22m03s 4 Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D), Volkswagen Race Touareg 2, 3h36m04s (4), +28m44s 5 Ruslan Misikov/Konstantin Zhiltsov (RUS/RUS), Nissan, 4h12m37s (10), +4h13m06s 6 Ilya Kuznetsov/ Andrey Neshin (RUS/RUS), Mitsubishi, 4h07m35s (7), +4h49m20s 7 Maris Saukans/Didzis Zarnis (LV/LV), OSC, 4h11m11s (9) , +5h25m32s 8 Benediktas Vanagas/Saulius Jurgelenas (LT/LT), OSC, 4h03m22s (5), +5h45m46s 9 Alexey Berkut/Konstantin Meshcheryakov (RUS/RUS), Mitsubishi, 4h10m58s (8), +5h48m59s 10 Raz Heymann/Hillel Segal (ISR/ISR), Mitsubishi, 4h53m08s (13), +7h23m21s
The Silk Way Rally 2009 on TV, on n-tv The news channel n-tv carries daily reports on the Silk Way Rally in its newscasts at 8.00, 10.00, 12.00, 14.00 and 18.00 hrs.
Information on the Silk Way Rally: http://www.silkwayrally.com
|