Märtin jede obhajovat loňské vítězství ve Finsku tisková zpráva
Rally Finland (6. – 8. 8. 2004)
Před dvanácti měsíci dobyla dvojice Markko Märtin a Michael Park finské teritorium a stala se teprve třetí neskandinávskou posádkou, které se podařilo ve Finské rally zvítězit. Letos před nimi stojí ještě větší výzva. Mohou být prvními cizinci, kteří tu zvítězí dvakrát.
Na krátký výlet přes Baltické moře se chystá kolem deseti tisíc estonských fanoušků, aby podpořili svého slavného krajana. Jejich černomodrobílé vlajky budou kolem trati doplňovat mnohem početnější davy finských nadšenců, kteří budou na sportovní události roku povzbuzovat především domácí jezdce.
Märtina s Parkem doplní s druhým továrním Focusem WRC finská dvojice Janne Tuohino a Jukka Aho, kteří byli týmem nominováni coby posádka s možností bodovat pro tým. Již podruhé v této sezóně tak pojedou Francois Duval se Stephanem Prevotem pouze o body do hodnocení jezdců.
Cesty, po kterých vedou tratě Finské rally, jsou velmi široké a vlnité. Jejich hladký povrch zaručuje velmi rychlé průjezdy a dlouhé skoky krásně doplňují scenérii mnoha jezer a lesů, která se stává každoročně magnetem pro desetitisíce fanoušků z celého světa.
Po technické stránce se jedná o nesmírně náročnou soutěž. Přesnost v ovládání vozu a odvaha tu hrají mnohem větší roli, než kdekoli jinde. Mohutné skoky a četné táhlé nepřehledné zatáčky kladou velké nároky na přesnost rozpisů jednotlivých rychlostních zkoušek.
"Rozpisy a znalost tratí je ve Finsku tím nejdůležitějším. Je to nejrychlejší soutěž šampionátu a přesnost rozpisů je tu určující," říká 28-ti letý Estonec. "Všechno spočívá v přesném najíždění na skoky. Když už jste ve vzduchu, neuděláte s tím nic. Musíte vědět, kam chcete dopadnout, ještě před tím, než se do vzduchu dostanete."
Märtin se stále ještě zotavuje ze své nehody, která ho ve vysoké rychlosti potkala v Argentině a dodává: "Loni jsme tu vyhráli a letos nebudeme pod takovým tlakem. Jenom pojedeme co nejlépe za sebe i za tým. Je škoda, že jsme neměli zrovna snadnou přípravu na soutěž. Minulý týden udělaly přívalové deště z naší testovací tratě řeku a museli jsme testy předčasně ukončit. Přesto jsme ale stačili najet asi 230 kilometrů. Od Argentiny jsem měl problémy se zrakem, ale zlepšuje se to každým dnem. Mohl by to být trochu handicap během prvních průjezdů, hlavně při odhadování brzdných bodů. Jsem si ale jist, že nebudeme pouze do počtu."
Na další start za tovární tým se těší i Janne Tuohino. "Jsem šťastný, že mohu za Ford opět startovat a navíc to bude na domácí soutěži. Loni jsme byli s Focusem WRC 02 sedmí a dopadli jsme nejlépe ze všech finských soukromníků. Letos jsou naším cílem stupně vítězů. Opravdu si myslím, že na to máme, protože jsme mohli startovat i na víkendové Pirelli Rally. Tratě byly hodně podobné těm, které nás čekají příští víkend. Nebudu na to ale moc myslet, protože bych se zbytečně dostával pod tlak. Prostě pojedeme co nejlépe a uvidíme, jak to půjde. Jde nám především o body pro tým."
Belgická dvojice Duval a Prévot má jednoduchý úkol - dojet do cíle. "Opravdu je pro mě hodně důležité absolvovat celou soutěž. Potřebujeme získat další zkušenosti a se Stéphanem se zaměříme hlavně na zdokonalení našich rozpisů, které jsou tu tak důležité. Loni jsme pořizovali úplně nové a letos budeme na práci na nich pokračovat."
"Při testech jsme najeli asi 300 kilometrů a s nastavením auta jsem velmi spokojený. Zatím je soutěž pro mě hodně obtížná a musím se lépe naučit, jak rychlé tratě projíždět. Všechny ty horizonty, skoky a táhlé zatáčky se mi špatně odhadují," říká 23-ti letý Duval. "To, že nepojedu o body pro tým mi dodá více klidu. Přesto by se mi líbilo dojet mezi prvními osmi," dodává.
Finská rallye v datech
54. Rally Finland
Etapa 1 : Jyväskylä - Jyväskylä Pátek 6. srpna 2004 : 08.00 – 20.30 486 km 10 RZ (118.2 km)
Etapa 2 : Jyväskylä - Jyväskylä Sobota 7. srpna 2004 : 06.00 – 21.54 736 km 8 RZ (169.2 km)
Etapa 3 : Jyväskylä - Jyväskylä Neděle 8. srpna 2004 : 08.30 – 14.23 285 km 4 RZ (70 km)
Celková délka : 1 507 km – 22 RZ (357.3 km)
tisk info
Martin Linhart,
|