Hedvábná stezka 2009: Lopraisova Tatra okusila etapového zlato !! 13.9.2009 14:26 - tisková zpráva
Bravo! Vítězstvím v 7. etapě si Aleš Loprais upevňuje pódiové umístění.
7. etapa Silk Way Rally nakonec nevedla, jak se všichni těšili, do nitra pouště Karakum, ale zpět do Turkmenbaši. Aleš Loprais okusil chuť etapového vítězství a udržel si třetí příčku v celkovém pořadí.
Ke všeobecnému zklamání všech se pořadatelé nakonec rozhodli ustoupit od slibovaného velkého pouštního finále v podobě dvou etap v poušti Karakum. Mělo jít o velké vyvrcholení krásného závodu. místo toho se všichni odebrali z Balkanabadudo Turkmenbaši, tedy oklikou zpět, byť po krásné, náročné a scénické trati s písčitým a prašným podkladem. Speciál byl ovšem dlouhý 360 kilometrů a mohl ještě o mnohém rozhodnout.
Tým Kamaz už relativně bezpečně držel v rukou celkové prvenství, proto se rozhodl prosadit mladého Nikolajeva na pódium. Týmová taktika dnes hovořila v jeho prospěch a mladý Rus se náležitě činil. na CP1 vedl, ale už na CP2 asi 35 minut před koncem se před něj dostal Aleš Loprais. Jeho náskok Nikolajev ještě snížil na pouhých 25 sekund, ale nestačilo to. Alešovi tedy vyšlo to, co bylo na spadnutí v posledních dnech už několikrát, ale drobné technické problémy tomu vždy zabránily: vyhrát etapu velkého maratónu v silné konkurenci, jaká se na Silk Way Rally letos sešla. Gerard de Rooy za Alešem zaostal o 10:40 minuty, nicméně i on se snažil především kontrolovat svoje druhé místo. Aleš oproti němu musel v etapě útočit a jet naplno, protože odstup stále se zlepšujícího Nikolejeva byl nevelký.
Přestože nešlo o nejdelší a nejtěžší etapu závodu, vítězství v etapě se rozhodně v oboru cení. Nepočítáme-li výhru ve zkrácené erzetě na Central Europe Rally, jedná se o Alešův druhý triumf ve velkém maratónu, tím prvním bylo vítězství v etapě Kayes - Tambacounda na Dakaru 2007. I tam znamenalo významný krok ke konečnému třetímu místu v celkovém pořadí.
"Dnes nám vyšlo úplně všechno, museli jsme útočit a vše se vydařilo. Musím dát kredit navigátorovi Jaro Miškolcimu, podal dnes skvělý výkon. Před etapou jsme provedli další opravu utržené konzoly držáku servořízení, která nás dva dny předtím připravila celkem o hodinu. Sluší se poděkovat chlapcům z týmu Offroadsport.cz Mirka Zapletala, kteří nám s opravou pomáhali.
Mirek sám už je bohužel doma a v závodě nemohl pokračovat, je to škoda i v souvislosti s tím, jak se nakonec kategorie automobilů na této rallye vyvinula. Celkově vzato, byla to moc kráslná rallye, vynikající tratě s vysokou obtížností, jako bychom ve střední Asii našli mauretánské pisty. A také skvělá konkurence," dodal Aleš.
Žádnou radost nemá pilot Loprais Tatra Teamu z neplánovaných změn trasy v závěru soutěže.Očekávané úseky v poušti Karakum se nakonec nejely, neboť účastníky soutěže přijdou pozdravit prezidenti Ruska, Kazachstánu, Turkmenistánu a Ázerbajdžánu, což je událost z bezpečnostního hlediska riskantní, takže byla přesunuta z Darvazy do Turkmenbaši.
Prezidenti a vlády všech zemí převzali nad soutěží záštitu a díky jejich podpoře se rallye vůbec uskutečnila. "Škoda že nezávodíme dál. Dobře jsme se rozjeli a bylo zřejmé, že už lépe stačíme de Rooyovi Kamazům. Rozdíly mezi námi už nejsou diametrální a je to povzbuzení v další práci. Všichni lidé z týmu podali na rallye dobrý výkon a patří jim můj dík."
Poslední den se tedy pojede jen 24kilometrová speciálka v okolí Turkmenbaši. Velké rozdíly nelze očekávat - pojede se celá po asfaltu a navíc se nebude započítávat do celkového pořadí. Na pódiu po dlouhém spojovacím úseku do Ašchabadu tedy stanou reprezentanti tří značek, tří zemí a tří týmů, což při signalizované obrovské početní převaze ruského Kamazu není vůbec špatné zjištění.
Sledujte sestřih 7. etapy a vítězství Aleše Lopraise na obrazovkách ČT4 Sport ve 22:50 hod. Sestřih závěrečné etapy Silk Way Rally vysílá ČT4 Sport v neděli 13.9. ve 22:50 hod.
Jiří Vintr
7. etapa, Balkanabad - Turkmenbaši, výsledky:
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 04:04:21 2. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:00:25 3. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:01:13 4. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:08:54 5. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:10:40 6. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:16:17 7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +0:20:25 8. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +0:23:32 9. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:34:03 10. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +0:42:28
Celkové pořadí po 7. etapě:
Č. Posádka Nat. Vůz Čas 1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 28:13:52 2. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +1:02:25 3. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:42:20 4. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:57:42 5. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +2:19:17 6. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +2:32:14 7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +4:01:15 8. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +6:11:27 9. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +6:51:37 10. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +10:28:37
|