www.car.cz
 

Holanďan de Rooy se léčí a na Dakaru 2010 se možná ani neobjeví
     5.10.2009 13:01 - Pavel Jelínek


Účast de Rooye na Dakaru 2010 je zatím kvůli zranění nejistá.

Účast de Rooye na Dakaru 2010 nejistá aneb krátký přehled nad dakarskou účastí holandských týmů

Každoroční preview holandské účasti na nadcházejícím Dakaru vždy začínala superativy nad rostoucím počtem holandských posádek. Tentokrát je tomu jinak. Dakar opouštějí někteří favorité a účast toho nejznámějšího je spojena s velkým otazníkem.

Poslední krátká speciálka letošní Silk Way Rally měla být pouhou formalitou. Gerard de Rooy v ní přehlédl pořádný skok, jeho kamion se vznesl téměř čtyři metry vysoko a po dopadu prasklo zavěšení zadní nápravy. Zejména však kolize přinesla zranění pilota a hlavní postavy týmu de Rooy, mladého Gerarda, jenž měl být hlavním vyzyvatelem ruských Kamazů na nadcházejícím Dakaru, zatímco jeho otec Jan by nabral kurs do skutečného Dakaru coby protagonista nového ročníku Africa Race.

Ihned po návratu domů byl Gerard operován a bederní část páteře byla zpevněna kovovou destičkou. Zároveň stráví měsíc a půl v sádrovém korzetu. Ten by mu měl být sejmut až koncem října, teprve poté se tým rozhodne, zda k účasti přistoupí. To, zda se tedy Gerard na startu v Buenos Aires objeví, je značně nejisté, zvláště pak pro ty, kdo se někdy v závodním kamionu svezli se zdravými zády a tuší, kolik těžkých ran tělo během takového závodu schytá.

Další z holandských favoritů, Hans Stacey, se na startu neobjeví. Nemá tým ani techniku. Projekt MAN With A Mission 2 byl zastaven a celá týmová flotila rozpuštěna a prodána subjektům kolem bývalého škodováckého soutěžáka Armina Schwarze. Stacey se kvůli ukončení týmu také v nedobrém rozešel s manažerem Fredem Van Puttenem.

Technika je sice k dispozici, ale jen jako kompletní flotila za zhruba 2,5 milionu EUR. Dle Staceyho slov si bude možné postavit úplně nový kamion za mnohem menší peníze, ale prodávající trvají na dodávce flotily komplet. Věřme, že v dalších ročnících Staceyho za volantem soutěžního kamionu uvidíme.

Je také otázkou, zda de Rooyův truck zůstane doma a při případné Gerardově neúčasti jej Hans přece jen nezastoupí. Na Silk Way se hovořilo o tom, že de Rooyův truck disponuje nejlepším motorem ve startovním poli a stejně neoficiálně se mluví o tom, že agregát na zakázku pomáhali ladit v roudnické Buggyře a prý disponuje naprosto plochou momentovou křivkou v rozsahu 1300 až 2500 otáček… buď jak buď, neúčast de Rooye i Staceyho by od pozornosti ke kategorii kamionů poněkud vyšachovala západní media, pro něž je souboj Beneluxu s Ruskem tím pravým kořením. České kamiony do téhle bitvy pravděpodobně významně zasáhnou také, ale mediálně je účast de Rooye více než významná.

Tým Ginaf Rally Power mírně zeštíhluje. Hlavní ostré kamiony nasadí tentokrát dva namísto tří. Jedničkou je samozřejmě Wuf Van Ginkel, ale namísto Marcela van Vlieta, který si počínal za volantem velmi úspěšně a zřejmě se sponzorsky stáhl do ústraní usedne za volant monstrózního trucku Frits Van Eerd, jehož jsme vídali za volantem ex-Bekxovského dafu s nápisem Jumbo. Van Eerd skvěle zajížděl vloni na Central Europe Rally. Van Vlietův kamion byl prodán dalšímu ze soukromých týmů, takže Ginaf bude v poli podporovat hned čtveřici privátních kamionů prostřednictvím služby Ginaf Rally Service. S autem po Van Eerdovi by měl na Dakar vyjet Tom de Leeuw.

A vlastně ještě jeden Ginaf se tu staví. Tým Dakar Team Holland, jenž nasazoval zatím hlavně osobní Bowlery a v posledním roce si odzkoušel i účast v kamionech. Jeho lídr Marcel Schoo staví zbrusu nový Ginaf X2223, a to (pozor!) jako variant kit, tedy kamion s posunutým motorem. Půjde nicméně o tradicionalisticky pojatý kamion s tuhými nápravami Sisu na listových perech (jen s torzními stabilizátory, ne s vodícími rameny) a šikmo uložených tlumičích Reiger.

Motor DAF má být vyladěn na výkon 750 koní. Vůz by měl být dostavěn v průběhu října a přestože bude syrový a tradičně pojatý, není možné jej podcenit, lehká konstrukce bude jistě výhodou.

Ostatní pravidelní dakarští účastníci s kamiony by chybět neměli. Tým Auto Track zrepasoval havarovaný ex-Bekx DAF z první etapy letošního Dakaru a posadil na něj podobnou nástavbu, ne však už tak věrně kopírující siluetu vozu.

Jiří Vintr


 
 
Fotogalerie:   Rallye tructrial Milovice 2009 a zlatí Svobodovi objektivem Mirka Knedly sen.

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose