Řidiči by zavedli povinnou zimní výbavu, ale... 18.10.2009 16:30 - tisková zpráva
Zimní období v posledních letech přineslo řidičům několik nepříjemných překvapení v podobě nečekaných změn počasí, náhlých poklesů teplot a s nimi spojených silných sněhových přeháněk, které často ztížily život řidičům i ve velkých městech, a také značně zvýšily počet dopravních nehod. Základním předpokladem pro zvýšení bezpečnosti v dopravě v tomto období je přitom používání zimních pneumatik a jejich včasné obutí. Společnost Goodyear proto provedla průzkum zaměřený na zjištění důvodů, proč řidiči používají či nepoužívaji zimní pneumatiky, a jejich názoru na případné zavedení plošné povinnosti používání zimních pneumatik.
Dřívější průzkumy společnosti Goodyear v minulých letech sice ukázaly, že zodpovědnost českých řidičů stoupá a zimní pneumatiky již používá více jak 70 % z nich, nicméně jsou i tací, kteří v zimě používají nevhodné pneumatiky, nebo dokonce pneumatiky s hloubkou dezénu či celkovým stavem nevhodným ani pro letní období. Používání zimních pneumatik s dostatečně hlubokým dezénem přitom zajistí výrazně lepší jízdní vlastnosti nejen na sněhu a ledu, ale i na suchém povrchu při teplotách pod 7 °C, kdy letní pneumatiky ztrácejí svou výkonnost.
Jak průzkum ukázal, většina řidičů, kteří používají zimní pneumatiky, je spojuje s větší jistotou a bezpečnější jízdou. Tak odpovědělo celých 71 % respondentů. Konkrétní jízdní vlastnosti, tedy lepší přilnavost, ovladatelnost a kratší brzdná dráha, jsou hlavním důvodem pro používání zimních pneumatik pro 37 % dotázaných řidičů. Dalšími důvody byla povinnost mít zimní výbavu na určitých silnicích (8 %), nezbytnost vzhledem k místu bydliště nebo častým cestám do míst s náročnými zimními podmínkami (7 %).
Naopak téměř třetina řidičů nepoužívajících zimní pneumatiky je přesvědčena, že je na svém automobilu nepotřebují, jelikož jezdí jen ve velkých městech, kde se sníh objeví jen výjimečně (29 %). Další pak pneumatiky jednoduše nemají, ještě je nezakoupili (29 %) nebo je pro ně cena za sadu zimních pneumatik příliš vysoká (7 %). Ostatní za ztížených zimních podmínek autem vůbec nejezdí (21 %), případně používají pneumatiky s celoročním dezénem (14 %).
S používáním zimních pneumatik úzce souvisí i čas pro jejich obutí. Průzkum proto také zjišťoval, podle čeho čeští řidiči volí dobu pro výměnu letních pneumatik za zimní. Většina řidičů (77 %) se o přezutí pneumatik rozhoduje na základě venkovní teploty, což je nejspolehlivější ukazatel vzhledem k tomu, že vlastnosti zimních a letních pneumatik závisí především na teplotě. Podle sněhových srážek se pro přezutí pneumatik rozhoduje 27 % řidičů a k určitému datu přezouvá pneumatiky 14 % řidičů. Podle venkovní teploty se rozhodují častěji muži a lidé s vyšším vzděláním, podle sněhových srážek častěji ženy. Dalšími rozhodovacími faktory je legislativa – řidiči jezdí po silnicích s přikázanou zimní výbavou (10 %), aktuální finanční možnosti (6 %) a podle zvýhodněných, nejčastěji předsezonních nabídek pneuservisů se rozhoduje 5 % dotázaných řidičů.
Vzhledem ke změnám v legislativě, která od loňského roku střídavě přikazuje a nepřikazuje používání zimní výbavy na označených úsecích pozemních komunikací, se průzkum zabýval i názorem českých řidičů na případnou plošnou povinnost používání zimních pneumatik v zimním období. Celých 75 % respondentů zodpovědělo tuto otázku kladně. Vyšší souhlas byl zaznamenán u žen, a také u lidí starších 55 let. Menší souhlas naopak vyjádřili řidiči z velkých měst (s více než 100 000 obyvateli). Zcela proti povinnému zavedení používání zimních pneumatik během zimního období bylo pouze 9 % dotázaných.
„V poslední době jsme zaznamenali, že postoj českých řidičů k provozu automobilu v zimním období je stále zodpovědnější. Čím dál více řidičů přezouvá na zimní pneumatiky, a dělají to i dostatečně včas, ne až s prvními závějemi. Říjnový průzkum to jen potvrdil. Až nečekaně vysoké procento řidičů, kteří by souhlasili se zavedením plošné povinnosti používat zimní pneumatiky, přičítáme především faktu, že řidiči si uvědomují zvýšené riziko při jízdě na nevhodných pneumatikách a většina jich zimní pneumatiky z toho důvodu již stejně používá,” dodává k průzkumu Boris Tománek, Marketing & PR Manager ze společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech
O průzkumu Průzkum realizovaly pro společnost Goodyear Dunlop Tires Czech agentury Weber Shandwick a Ipsos Tambor v říjnu letošního roku. Celkem se do výzkumu zapojilo 500 aktivních řidičů, z toho 290 mužů a 210 žen ve věku od 18 let.
Tento průzkum navázal na předchozí aktivity společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech, které byly zaměřeny na používání zimních pneumatik. Na podzim roku 2007 marketingový výzkum ukázal, že zimní pneumatiky používá přibližně 70 % českých řidičů. Při loňské akci „kontrola pneumatik“, kdy byly kontrolovány automobily na vybraných parkovištích u nákupních center, bylo zaznamenáno dokonce 89,8 % automobilů se zimními či celoročními pneumatikami.
Goodyear Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.
Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz a u dalších značek. V roce 2007 Goodyear dodal přes 2,5 milionu pneumatik RunOnFlat.
Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.
PR
|