www.car.cz
 

Soutěž o návrh designu kamionu Tatra Loprais týmu pro Dakar 2011 vyhodnocena!
     11.11.2009 19:02 - tisková zpráva


Soutěž o návrh designu kamionu pro Dakar 2011 vyhodnocena!

Soutěž je u konce. Po dva měsíce posílali fanoušci Loprais Tatra Teamu a pravidelní uživatelé internetového diskusního Truck fóra své nápady a návrhy na to, jak by měl vypadat nově stavěný kamion Loprais Tatra Teamu pro Dakar 2011. Toho nadcházejícího v Jižní Americe se tým zúčastní se stávající technikou, známou ze Silk Way Rally.

Protože fantazijní výtvory uživatelů truck fóra nebraly mezí, s tím, jak postupně začaly pronikat na veřejnost kusé zprávy o připravovaném speciálu pro Aleše Lopraise spatřovaly světlo světa i zajímavé návrhy. „Proč bychom nedali čtenářům šanci, ať se vyřádí,“ řekl si Aleš Loprais a soutěž byla na světě. Zadáním bylo: bude se jednat o kamion Tatra klasické tatrovácké koncepce, ale bude se jednat o speciál variant kit s posunutým motorem a hlavně, bude vycházet z tatrováckého sklápěče T163 Jamal. Znamená to tedy, že poprvé v historii bude na Dakar nasazen kamion Tatra v kapotovém provedení, doslova revoluční změna v historii tatrovácké účasti na Dakaru.

Foto vítězných návrhů zde

Zbytek už byl na čtenářích samotných a na jejich znalostech kamionové kategorie a hlavních předpisů. Usilovně se dali do práce, řešili mezi sebou polohu kabiny (jestli je nízko nebo vysoko), tak aby odpovídala také řešení na sériovém Jamalu. Stejně tak se vděčným tématem stal přední převis, který má podle soutěžních předpisů určité omezení, naopak tvarové řešení přední kapoty Jamalu jej překonává. Světlo světa spatřily i fantazijní výtvory, které spojily podvozek Tatry, nástavbu z minulých let a kabinu s kapotou podle trucku Stanislava Matějovského. V konečném efektu se ovšem tvůrci zaměřili na čistotu tvarů, klasické tvary a charisma Tatry a také na praktičnost celkového provedení.

A jak to tedy dopadlo? Kategorii experimentální nakonec nevyhlašujeme, protože všechny hodnocené návrhy se nakonec vešly do kategorie vozů dle reglementu. Hlasovali všichni členové Loprais Tatra teamu, kteří se shodli na vítězi. Pouze zpravodaj týmu měl odlišné oko a za nejlepší považoval návrh, jenž nakonec skončil třetí :-/.

Za vítězné vyhlašujeme zajímavé kresby Romana Priatky. Byla zachována celková koncepce kamionu i požadavky dané technickými předpisy. Autor navíc neváhal zklidnit jízdní vlastnosti vozu zakreslením delšího rozvoru náprav. Linie nástavby dává kamionu kompaktní a dynamický ráz a zachovává také klasické barvy Loprais Tatra Teamu, obohacené o facelift kapoty, který upomíná na vděčné téma samozvaných designerů na jiném místě internetového fóra.


Druhé místo obsadil uživatel M.S., vlastním jménem Marek Ševčík, další z věrných dakarských fandů. Zpracoval hned několik návrhů, u těch prvních pouze přejímal stávající Alešovu nástavbu, nakonec však povolil i on uzdu své fantazii a návrh také uvedl do reálného prostředí. Ocenění hodná je linie modelu, která zohledňuje i dosavadní kapsy sání chladícího vzduchu k mezichladičům. Nezapomíná ani na elegantní spoiler na horní zadní hraně nástavby.


Na bronzové pozici vyhlašujeme uživatele Oldu. Olda překypuje nevídanou aktivitou stran virtuální tvorby inovovaných designerkých návrhů nejen dakarských kamionů. Za lahůdku je považována jeho poslední úprava vojenské T815-7 s hranatou kabinou na hasičské provedení stejně jako jiné výtvory tohoto druhu, třeba zajímavá kreace dakarského tedomu se zkráceným předním převisem. Jeho technika je pozoruhodná v tom, že upravuje existující fotografie, na nichž vypadá výsledný výtvor tak věrně, že si uživatel prostým okem ani nevybaví, že by vůz nebyl skutečný.

Olda zvolil klasické tatrovácké barvy z dob začátků účasti Tatry na Dakaru. Tvar nástavby zajímavě kopíruje základní linii kabiny a tvoří z vozu kompaktní celek od kapoty až dozadu. Olda se na fóru rovněž blýskl i kreací asistenční tatry na bázi Jamalu, jakési „Jamalobabči“. Fantazijní výtvor však připomíná, že délkou se na doprovodných autech neplýtvá, důvodem je maximalizace přepravní kapacity.


„Jsme rádi, že se čtenáři do soutěže zapojili. Jejich návrhy jsou pro nás inspirací i potvrzením naší původní myšlenky, že nosatý truck dokáže i na Dakaru vypadat impozantně a kromě určitých technických výhod může i původně ryze účelový výrobek, původně používaný jako pracovní stroj, mít v sobě hodně dynamického,“ řekl Aleš Loprais a dodal:“ Všechny tyto vlastnosti byly v minulosti vozům Tatra nějakým způsobem vlastní, my tuhle tradici hodláme dále rozvíjet, stejně tak neupadá ani naše snaha přicházet s něčím novým. Navíc se ukazuje, že kapotovaný truck je něčím neobvyklým, jakýmsi impozantním zjevením, které dokáže vzbudit zájem i těch, v jejichž očích by klasická kabina mohla zapadnout v davu.“

Tři výherci budou týmem zkontaktováni a pozváni na tradiční předodjezdové testovací soustředění do slovenské Senice, vítěz navíc obdrží týmové oblečení. Děkujeme všem, kdo se do soutěže zapojili, byť třeba jen s pastelkovými návrhy.

A skutečný kamion? Světlo světa by měl spatřit v první polovině roku 2010, jeho základ už existuje ve frenštátských dílnách. Na testy pro Dakar 2011 by tak mělo být dost času.

Jiří Vintr

http://loprais.cz


 
 
Fotogalerie:   Veleskoky dakarské Tatry Marka Spáčila při testu v Senici, foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose