Trasa Dakaru 2010 definitivně a oficiálně odhalena 25.11.2009 23:00 - tisková zpráva
Trasa jihoamerického Dakaru tentokrát ve znamení písku
Pojďte s námi nahlédnout do itineráře 32. Dakaru! Příznivci dunových úseků se budou mít na co těšit…9030 km celkem, z čehož 4810 km činí speciální měřené úseky.
Novoroční start v Buenos Aires zahájí oslavy dvoustého výročí od založení obou hostitelských zemí. Soutěžící se nejprve ještě na Nový rok přiblíží Cordobě přesunemdo 317 km vzdáleného Colonu. I z něj čeká druhý den ještě třísetkilometrový přesun na start první speciálky, jež se pojede po argentinských pampách. Motocyklisté mají trasu oddělenou od ostatních kategorií. Druhá etapa předznamenává jeden z průvodních jevů letošního ročníku: osvědčené úseky se vracejí a pojedou se v opačném směru. Platí to právě po krásnou úvodní speciálku v horách Sierra Cordoba, známou z rychlostních zkoušek Rally Argentina.
Od třetí etapy začne písečné šílenství. Etapa do Fiambaly obsahuje totiž dvousetkilometrovou speciálku až v samém závěru. Ovšem pozor, jde o věrnou kopii loňského šílenství v bílých dunách a kvantech mimořádně jemného písku. Technickou speciálku jel například Aleš plných sedm hodin průměrem 30 km/h! Už čtvrtý den se soutěž přehoupne přes Andy do Chile, kde si závodníci „střihnou“ první speciálku v poušti Atacama. Půjde, dle prvních zákresů, o speciálku, jež měla být ve stejné etapě na programu již při Dakaru 2009, leč byla zrušena oficiálně pro špatné počasí, ačkoliv bylo toho dne slunečno.
Tím začne šestidenní zápolení v poušti Atacama, plné gigantických dunových hor i zrádných pist. Etapa do Antofagasty přivede celé startovní pole ke dni volna, ale dunové šílenství bude pokračovat loop úsekem do Iquinqe na březích Pacifiku a zpět a následně zpět do Copiapo. I etapa do La Sereny bude především obsahovat písečnou pasáž v Atacamě, zbylá třetina se pojede po kamenitých pistách.
Po přesunu zpět do Argentiny čeká již prořídlé startovní pole ještě několik speciálek, zpočátku plných fešfeše a písku, zejména dunoviště u San Rafael může ještě mnohé rozhodnout, vloni dokázalo potrápit celý zástup favoritů.
„Celkový součet speciálních kilometrů je letos o něco nižší, ale pořadatelé slibují velkou koncentrovanost v náročnosti. Věříme, že organizačně bude letos soutěž lépe klapat. A již ve třetí etapě, po bílých píscích u Fiambaly, lze očekávat hodinové rozestupy. Vůbec koncentrace písku a dun je enormní, právě tyhle úseky vždy vytvářejí velké rozestupy mezi jednotlivými účastníky,“ komentuje trasu Aleš Loprais.
Celkově lze uvítat absenci Patagonie na mapě soutěže. Hluboké písečné koleje, obrovská oblaka prachu a nemožnost předjetí neznamenaly pro rallye dakarského typu s velkým pčtem účastníků rozdílných valit ideálnín podhoubí. Široké prostory atacamské pouště dají všem možnost obsadit si své místo.
Jiří Vintr, Loprais Tatra Team
|