www.car.cz
 

Auta i motocykly na Dakaru 2010: Chybí tovární Mitsubishi i tovární KTM !!
     27.11.2009 14:59 - tisková zpráva


Auta i motocykly na Dakaru: první rok bez továrního Mitsubishi a velkých továrních KTM

Ještě jsme zůstali dlužni zastavení nad startovní listinou kategorie automobilů a motocyklů. Poprvé od roku 1983 bude Dakar bez továrních Mitsubishi. Dříve než stačily tři diamanty odstartovat novou naftovou éru s modelem Racing Lancer, vystavila mu ekonomická krize neúprosnou stopku.

I přesto většinu továrních Mitsubishi na Dakaru uvidíme, ale v rukou soukromých týmů. Týmové zázemí odkoupil bohatý mladý Francouz Nicolas Misslin, který sám bude jeden Racing Lancer pilotovat. Se druhým se představí domácí hvězda Orlando Terranova, který se při posledním Dakaru slušně prezentoval za volantem BMW. To zkušený Portugalec Carlos Sousa, který měl namířeno na Africa Race, nakonec pozměnil plány a v Jižní Americe se také objeví (v případě racing Landeru se však u něj mluví stále hlasitěji o přestavbě na benzínový agregát). Se čtvrtým Racing Lancerem pojede Brazilec Spinelli, už pod barvami Misslinova týmu. K tomu si přidejme třeba Holanďana Van Deijneho s posledním benzínovým MPR13 a máme slušnou opozici pro dvojici elitních ekip.

Bitvu o čelo budou ovšem svádět Volkswageny. Jedou ve stejném složení jako v Rusku, tedy Sainz, De Villiers, Al Atajáh, Miller a k nim ještě Brazilec Mauricio Das Neves. Pokud se ptáte, de skončili elitní piloti Mitsubishi, odpověď je, že z poloviny u X-Raid BMW. Ten mohutně posílil zejména příchodem Peterhansela, devítinásobného vítěze a naprostého profesionála, dále také Naniho Romy a sponzorským vkladem od repsolu. Francouz Chicherit se už také umí činit. Chybí naopak Alphand, který se ještě zcela nezotavil po vážné nehodě na motocyklu, a také Mr. Buggy Jean-Louis Schlesser, který tíhne k Africe, a tak potěší Reného Metge svou přítomností na Africa Race.

Vyzyvatelem německých automobilek má být Robby Gordon. Ikona amerických oválů a pouštních závodů přiváží další dvojici obrovských speciálů Hummer, ten druhý osedlá po úspěšném přestupu na čtyři kola „domestik“ Carlo de Gavardo, u nějž se vůz převlékne z původní Monster černé do chilských národních barev.

Zbývají elitní soukromníci. Van Deijneho už jsme zmínili, uvidíme, jak se s ním popere tradiční soupeř Zapletal, který na rozdíl od Holanďana nemá k dispozici stejně starou techniku (a Hummer zatím nechá doma). Zástup elitních jezdců na buggy můžeme začít přes Kahleho (Fast and Speed Honda) až po Erradoneu, Isabelle Patissier nebo velkého tvůrce buggin Francouze Philippe Gacheho či Stephana Henrarda. Netřeba zapomínat i na Jeana Azeveda či Klevera Kolberga, Brazilce se zajímavým zázemím, a nebo čtveřici jednomístných lehoučkých buggy McRrae na malých kolečkách. Česko reprezentují Jiří Janeček, Dušan Kunovský a Slovensko Peter Mikula. To Alfie Cox už dal vale otevřené buggy bez okének a přesedlal do přece jen pohodlnějšího Nissanu.

Mezi motocykly způsobila rozruch už v první polovině roku zpráva o omezení maximálního zdvihového objemu na 450 ccm. To znamenalo radikální škrt přes rozpočet doposud vládnoucímu továrnímu týmu KTM, který byl rázem postaven před úkol připravit motocykly pro novou třídu to se nestalo, navíc KTM 660 a 690 používá obrovská spousta soukromníků, která by byla diskvalifikována z dalších bojů bez nákupu nové techniky. Rozhodnutí tedy bylo šalamounské: vyšší objemy povoleny budou, ovšem jen s restriktorem sání. Ten naopak nemusejí mít jezdci amatérských soukromých týmů. Do této kategorie se podařilo dostat třeba Slováka Ivana Jakeše, který tedy bude mít k dispozici plný výkon svého stroje, zatímco Coma i Despres, největší favorité, se bez restriktoru neobejdou a týmoví kolegové Jakeše David Pabiška a Dušan Randýsek osedlají Yamahy o objemu 450 ccm.

Objemovým omezením prudce vzrostly šance právě Yamahy, která podporuje hned několik týmu s tovární technikou, od Rodriguese a Fretigneho až k Mackovi. O slovo se ovšem hlásí nový tovární tým Aprilie s hvězdným Chilanem Franciscem Lopezem za řidítky. Ve hře zpět je i BMW, jehož hlavní hvězdou bude Holanďan Frans Verhoeven, ale i nová značka Sherco s Davidem Casteu. Motocykly se nacházejí v období přerodu, na scénu se dere řada dosud méně známých jmen a nové objemové omezení vytváří dosud dlouho nevídané přerozdělení sil, které by dosud dost předvídatelné souboje mohlo významně obohatit. Dodejme tedy, že ze spolufavoritů nechybí Viladoms, Knuiman, Concalves, Ullevaseter, Stanovnik, Duclos, Czachor nebo Dabrowski, ovšem pozor, do jedné stopy opět vyrazil legendární Ital Franco Picco, jenž si odbyl nejlepší roky před dvěma dekádami. Další česká a slovenská jména? Roman Krejčí, Stefan Svitko, Jan Veselý.

Kategorie quadů jako by ani krizi neznala. Hned tři stroje ze své dílny má na startu Josef Macháček. Krom sebe a týmového kolegy Martina Plechatého postavil čtyřkolku i pro Poláka Rafala Sonika, loni třetího. Nechybí ani sviadnovský Oldřich Bražina nebo velký Macháčkův soupeř z posledního Dakaru Argentinec Patronelli nebo Španěl Gonzalez. Na čtyřech kolech s řidítky se bude výrazně jiskřit, o to víc, že by jiskry mohly létat i od medailí pro české barvy…

Jiří Vintr


 
 
Fotogalerie:   Odjezd Czech Dakar týmu na Dakar 2010 z Olomouce objektivem Tondy Malého

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose