www.car.cz
 

Josef Křenek o dalším osudu FormulaSTAR
     2.12.2009 13:09 - tisková zpráva


Křenek motorsport - od soutěže k továrnímu týmu

Letos v létě proběhla tiskem, internetem i televizními pořady informace o velice zajímavé soutěži – o FormulaSTAR. O tom, jak soutěž dopadla, jsme vás již informovali, ale nás zajímaly podrobnější informace o této ojedinělé akci a tak jsme se zeptali autora myšlenky pana Josefa Křenka na další osudy jeho nových svěřenců a vlastně celého týmu.

Podobné soutěže jsou ve světě motorsportu, a to napříč všemi disciplínami, poměrně častým jevem, ovšem ne v našich zeměpisných šířkách. Co vás vlastně přivedlo k pořádání FormulaSTAR?
Jelikož jsem sám závodil a jako tým od roku 1997 působíme na domácí okruhové scéně, tak pečlivě sledujeme její vývoj. Bohužel jsme delší dobu nezaznamenali nárůst příchodu nových jezdců a lehce jsme zneklidněli. V letech 2003 – 2006 přišli ročně dva, tři noví mladí piloti, kteří předtím nejezdili, a startovní pole mělo zákonitou generační obměnu. Ovšem nyní přicházejí třicetiletí, výdělečně činní a ti si plní svá přání a touhy. Národní formule je samozřejmě ráda za každého závodníka, ale skoro to vypadalo, že pro mládež není tato disciplína příliš zajímavá, a tak jsme se pokusili to zjistit a případně změnit.

Netajíte se tím, že byla FormulaSTAR připravená narychlo, kdyby to šlo, změnil byste něco?
Ano, vše bylo dost narychlo, přesto si myslím, že nedošlo k žádným pochybením a i pravidla byla nastavena správně, takže v přípravě ani v průběhu soutěže nenastal žádný vážnější problém či zádrhel. Možná jsme se měli více věnovat propagaci, ale i tak nás zájem účastníků velice mile překvapil.

Počet zájemců je jedna věc, jak jste byl spokojen s jejich úrovní?
Všichni jsme byli pozitivně překvapeni. Opravdu tam byli velice dobří a skvělí. Někteří již závodí, i třeba s formulemi, jiní pochází z autocrossu, rallycrossu, motokár apod. Zájemců bylo opravdu hodně a znovu opakuji, jsme rádi, že tito mladí se přihlásili a projevili o Národní formuli a okruhové závodění zájem.

Takže záhada, zda je problém v penězích nebo zájmu, je rozřešena? Není problém v tom, že závodění je čím dál tím dražší?
Báli jsme se, že není zájem, a tím, kolik holek a kluků se přihlásilo, je to jasné. Bylo fajn vidět tolik závodění chtivých. S tím, že by byly závody NF dražší, nesouhlasím, náklady jsou velice podobné jako třeba v roce 2003.

Bude tedy nějaká FormulaSTAR 2010?
Jsme přesvědčeni, že soutěž bude pokračovat i nadále. Budeme se na ni moci lépe připravit my i jezdci.

Co tedy vaši noví svěřenci, co je čeká a nemine?
Vývoj událostí po vyhlášení soutěže nabral na intenzitě a teprve pár dní máme jasno, jak to příští rok bude vypadat. Dá se říci, že Křenek motorsport se vrací do Národní formule v podobě nově vzniklého týmu FormulaSTAR team, jehož členy bude samozřejmě vítěz soutěže Jan Skála a další dva účastníci FormulaSTAR Lukáš Hanžl a Michaela Šišáková.

Program je předpokládám jasný, s čím pojedete?
Objedeme kompletní seriál domácího mistrovství a ukážeme se dvakrát i v Německu.
Do příští sezóny nastoupíme s novou technikou. Dlouhou dobu jsme váhali a zvažovali s čím vyrazit, ale nakonec byla volba jasná. Zvolili jsme formule Gloria C8F-Cup.

Jedná se o stejné školní formule, se kterými se jede pohár v Německu, Řecku a Itálii?
Ano, to je přesně ten stroj.

Pokud se nepletu, tak se jedná o formule poháněné motorkovými motory o objemu 1 litr…
Máte pravdu, je to litrový motocykl, ale naše volba byla motivována i možností porovnat se s konkurencí v cizině. Není ani vyloučeno, že s identickými stroji pojedou v rámci našeho mistrovství nějací cizinci.

Není to příliš velký odklon od původních juniorských formulí a škodováckých motorů 1400?
Je a není. Pokud budeme uvažovat v souvislostech, pak je třeba vidět, že formule už doma téměř nikdo nevyrábí a tudíž ani nepřibývají. Jako tým jsme postavili v roce 2003 naše formule a tak víme, jak nákladný je jejich vývoj a provoz. Naše mistrovství je úžasné v tom, že vedle Formule 1 jsme jediní, kde se může formule od základu postavit. Všude jinde venku se jezdí cupy a poháry se stejnou technikou. Campus, Glorie, BMW, Renaulty, Fordy a celá řada dalších. Je to ovšem logické. Výroba více kusů znamená nižší náklady. Na všechno. Na pořízení, na repase, na provoz a údržbu. Není to nic proti NF, nám jde o vývoj divize jako takové.

Vidíte tedy v příchodu glorie do našeho mistráku možnost nové Národní formule?
Ano, mohlo by to tak někdy v budoucnu být. Postavit z ničeho národní formuli je velice obtížné a nákladné. Navíc, co kus, to originál. Problémy s náhradními díly atp. My chceme naučit nové piloty ovládat formuli a závodění udělat co nejpříjemnější, k tomu potřebujeme najezdit hodně testovacích kilometrů a nemůžeme se starat jen o přípravu formulí na další závody.

To, co říkáte, má logiku, ale nejsme zase u těch nekonečných nákladů….?
Školní auta je možno provozovat levně. Nová Glorie stojí zhruba 40 000 Euro. Rok stará se dá pořídit za přibližně 32 000. Také je možnost si ji za 15 půjčit na rok. Jsme přesvědčeni, že právě tohle je cesta dopředu. Jsme jeden evropský stát, máme otevřené hranice, a díky tomu můžeme se srovnatelnou technikou závodit i v cizině. Jednu dobu hrozilo, že se bude muset NF1400 zrušit nebo spojit s dvoulitry. Proto byla rozšířena o volnou formuli a díky tomu přibyla nová auta. Jen díky tomu se jela NF dál i v roce 2009. Ovšem z celého pole je 6, možná sedm vozů klasické koncepce, zbytek je v rámci volné.

Je tedy vstup FormulaSTAR týmu s formulemi s litrovým objemem dobrovolným handicapem?
Zvažovali jsme i Glorii 1400, ale sami se omezíme a použijeme motory 1.000 cm3, jen proto, aby bylo závodění lepší, vyrovnanější a levnější. Nejde nám o absolutní vítězství v rámci D3 volné formule, ale jde nám o to, učit nové jezdce z FormulaSTAR týmu zacházet s formulemi. Důraz klademe na budoucnost, ne na konkrétní výsledky.

Na co byste nalákal případné zájemce o tento typ formule?
Jsem přesvědčen, že i relativní amatéři mohou provozovat tuto formuli a mít výsledky. Obsluha je jednoduchá, údržba také, je tedy vhodná i pro týmy s menším zázemím. Možnost zapůjčení je také lákavá. Formule má od výrobce již zabudovanou telemetrii, takže ušetříte při dalším dovybavování.

Jak to tedy bude s Gloriemi ve vašem týmu?
Všechny tři by měly dorazit k nám do dílny koncem ledna, začátkem února bychom vyrobili sedačky a pak je na řadě předsezónní testování. Uvidíme podle počasí, zda skončíme v Čechách, v Německu nebo ve Španělsku.

Na právě skončených testech na Hockenheimringu bylo možno zaslechnout i něco o továrním týmu v ČR, můžete prozradit více?
Po dohodě s majitelem Glorie panem Enrico Gloriosem jsme získali statut továrního týmu. Z toho plyne účast továrního inženýra na všech závodech, lepší komunikace s výrobcem, budeme mít blíže k informacím, plnou tovární podporu a dostatek náhradních dílů. Bude tak více časů na testování a získávání potřebných zkušeností. Opravdu věříme, že právě glorie je optimální pro naše mistrovství. Snad svými výsledky přesvědčíme i ostatní.



Krenek Motorsport
Revolucni 246
25064 Mesice

info@krenek.cz
tel: 283981766


 
 
Fotogalerie:   Most- srpen 2008 -procházka boxy, foto Mirek Grusa

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose