PSA: vůz poháněný hybridní technologií dobíjecího palivového článku ujede 500 km 7.12.2009 14:21 - tisková zpráva
Svým novým demonstračním hybridem s dobíjecím palivovým článkem posouvá PSA Peugeot Citroën hranice elektrického automobilu.
Na ekologické expozici « Toute la lumière sur L’hydrogène Energie » zaměřené na téma využití energie z vodíku, která se koná od 7. do 11. prosince 2009 v Lyonu, představuje PSA Peugeot Citroën svůj demonstrační vůz poháněný hybridní technologií dobíjecího palivového článku (PAC).
Tento plně elektrický vůz, který vychází z modelu Peugeot 307 Coupé Cabriolet, zahrnuje nejnovější technologické novinky v oblasti palivového článku, baterií a uchování vodíku. Se zásobníkem na vodík «Range Extender », který prodlužuje dojezd vozu na baterie, se autonomie vozidla zvyšuje na 500 km a blíží se dojezdové vzdálenosti vozů poháněných současnými spalovacími motory.
Projekt FiSyPAC (Fiabilisation Système Pile A Combustible) zahájený v roce 2006 se zaměřil především na koncepci výkonných a efektivních komponentů. Díky spolupráci s renomovanými francouzskými výzkumnými středisky (CEA pro palivový článek) a výrobními partnery (JCS na Lithium-Ion baterie) bylo dosaženo významného pokroku. Se spotřebou méně než 1 kg vodíku na 100 km se demonstrační vůz Peugeot 307 CC FiSyPAC řadí svou úrovní mezi světovou špičku. Skupině PSA Peugeot Citroën se současně podařilo zčtyřnásobit životnost článku PAC a v porovnání s životností v roce 2006 o téměř 20 % zvýšit efektivitu článku.
Tyto úspěchy nicméně stále narážejí na několik úskalí, jako jsou například finanční náklady na systém PAC a baterie Lithium-Ion, životnost palivového článku a v neposlední řadě i vytvoření infrastruktury na distribuci vodíku. V uvedeném kontextu se sériová výroba tohoto hybridního pohonu a jeho uvedení na trh předpokládá v horizontu let 2020 – 2025.
Skupině PSA Peugeot Citroën tyto klíčové výzkumné práce na hybridním palivovém článku umožňují dále vyvíjet technologii vodíkového pohonu a prohlubovat své know-how v oblasti alternativních pohonů - hybridních, hybridních s dobíjením a elektrických.
Získané zkušenosti jsou uplatňovány v rámci různých projektů, které Skupina v současnosti vyvíjí: elektrické vozy Peugeot i0n a Citroën C-Zéro s uvedením koncem roku 2010, hybridní diesely Peugeot 3008 a Citroën DS5 plánované na rok 2011 nebo dobíjecí hybrid diesel v roce 2012.
Technologický demonstrační vůz Peugeot 307 CC FiSyPAC : • Základní charakteristiky: - Dvoumístný roadster - Hybridní vůz (baterie nebo/a vodík 700 barů) - Dojezd v hybridním režimu 500 km (75 km na baterii) - Maximální rychlost 155 km/h - Zrychlení z 0 na 80 km/h za 11,2 s
• Technické charakteristiky: - Palivový článek technologie PSA/CEA - GENEPAC 23 kW - Nádrž H2: 4,2 kg - 700 barů - Baterie Li-ion 13 kWh – dobíjení v zásuvce 220V za 5 hodin - Elektrický synchronní motor s permanentními magnety, 70 kW - 180 Nm - Spotřeba: 165 Wh/km z závislosti na baterii 995 g vodíku/100 km v hybridním režimu
- Recirkulační vstřikovač vodíku umožňuje: • Minimalizovat spotřebu vodíku, • Zlepšit efektivitu a životnost palivového článku.
PR
|