Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš“ proběhla i v Čechách 7.12.2009 14:40 - tisková zpráva
Výsledky kampaně ukazují, že každý třetí motorista jezdí na podhuštěných pneumatikách !!
Každý třetí motorista jezdí na podhuštěných pneumatikách
• Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš“ proběhla i v Čechách • Výsledky kampaně ukazují, že každý osmý motorista jezdí s vysokým bezpečnostním rizikem. • Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost
Každý třetí motorista v Evropské unii běžně jezdí na podhuštěných pneumatikách (s tlakem nejméně o 0,5 baru nižším, než je hodnota doporučená výrobcem) nebo na pneumatikách s nedostatečnou hloubkou dezénu (pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm) případně má na svém vozidle oba tyto nedostatky.
Každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik (0,75 baru a více pod doporučenou hodnotou).
To jsou závěry zatím posledního ročníku bezpečnostní kampaně společnosti Bridgestone „Přemýšlej, než vyjedeš”, během níž bylo ve 14 zemích EU zkontrolováno více než jednatřicet tisíc osobních vozů.
Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích v rámci celosvětové bezpečnostní kampaně „Přemýšlej, než vyjedeš”, kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Fédération Internationale de l’Automobile/Mezinárodní automobilová federace) a národními automobilovými kluby.
Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš” se od roku 2005 pravidelně koná také v České republice. Celkově bylo u nás zkontrolováno 5287 automobilů. V letošním roce probíhalo před zimní sezonou měření na parkovištích ve spolupráci s obchodními domy Ikea. Při těchto měřeních mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí (1,6 mm) 2,4 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 10,1 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 34,1 % kontrolovaných vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 5,7 % vozů.
Firma Bridgestone vyvíjí i další aktivity s cílem zvýšit povědomí motoristické veřejnosti o značném vlivu stavu pneumatik na bezpečnost, ekologii a hospodárnost provozu. České zastoupení firmy Bridgestone proto například aktivně podpořilo unikátní pětidílnou bezpečnostní akci Mogul Safety Cup 2009, která probíhala na jaře letošního roku.
Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost
Výsledky bezpečností kampaně dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozeném poklesu tlaku vzduchu v pneumatice, k němuž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.
Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná akvaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší.
Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů jejich defekt.
Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš” si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu důrazem na jednoduchá pravidla, mezi něž patří také správná kontrola a údržba pneumatik. Ta zabere jen několik okamžiků a dokáže zachraňovat životy. Aktivity v Evropě se zaměřují na šíření letáků s doporučeními pro bezpečnou jízdu, rozdávání milionů měřičů tlaku a hloubky dezénu a demonstraci účelu bezpečnostních pásů pomocí nárazových simulátorů, které dává firma Bridgestone veřejnosti k dispozici na Velkých cenách F1 a na autosalonech.
Firma Bridgestone je přesvědčena, že tato iniciativa pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto i v roce 2009 pokračovala v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise – a především zachraňuje životy.
Z celosvětového počtu 1,2 milionu obětí dopravních nehod jich každý rok připadá 50 tisíc na 27 členských států Evropské unie.
Víte, že……?
Každý osmý motorista jezdí s vysokým rizikem poškození pneumatiky v důsledku jejího podhuštění.
Životnost pneu se v důsledku podhuštění výrazně zkracuje.
29,6 milionu pneumatik se vyhodí předčasně, což odpovídá zbytečným nákladům ve výši 2,7 miliardy eur za rok.
18 – 26 % celkových jízdních odporů vozidla připadá na valivý odpor pneumatik.
26 % kontrolovaných řidičů jezdí se zvýšenou spotřebou paliva v důsledku nízkého tlaku v pneumatikách.
Kvůli podhuštěným pneumatikám se zbytečně utratí 5,1 miliardy eur za 3,9 miliardy litrů navíc spáleného paliva. Znamená to také zvýšení emisí CO2 o 9,2 milionu tun, což odpovídá situaci, v níž by každý vůz provozovaný na evropských silnicích měl emise CO2 zvýšené o dalších 3,45 g/km!
Celkové zvýšení nákladů zahrnující rychlejší opotřebení pneumatik a větší spotřebu paliva dosahuje částky 7,8 miliardy eur za rok.
PR
|