Nikdy nevíte, kdy v koloně uvíznete a teprve když v ní stojíte ........ Radíme řidičům .. 15.1.2010 11:00 - tisková zpráva
Jako každý rok nás všechny opět překvapila zima a s ní spojený sníh. Letos však si pro nás připravila opravdu pořádnou nadílku sněhu. Kalamita Daisy - jak byla romanticky nazvána – zaskočila snad úplně všechny. Sníh kam se člověk podívá, zasypaná auta, zasypané silnice, které snad ani nebylo možné odklízet. Uzavírky a v nejlepším případě pouze kolony po celé republice.
Tu nejhorší si snad letos zažili v sousedním Německu, kde kolona, způsobená množstvím sněhu, dosahovala rekordních 100 kilometrů. Lidé, kteří se vraceli z dovolených, uvízli na dlouhé hodiny. Je to velice nepříjemná situace, obzvláště, pokud s ní nepočítáte a nejste na ni připraveni.
Není proto od věci, být na ni připraven, i když s ní nepočítáte... Nikdy nevíte, kdy v koloně uvíznete a teprve když v ní stojíte, dojde vám, co vše potřebujete a nemáte po ruce. Co je asi nejdůležitější mít v mrazivém počasí, když nechcete umrznout v autě uprostřed civilizace? Správně... Dostatek paliva, ať už nafty nebo benzinu. Jedině v tomto případě si můžete být jisti, že nebudete muset vypínat motor a s ním spojené topení.
Proto doporučujeme: natankujte vždy plnou nádrž. Na škodu nejsou ani deky, které nezaberou v autě moc místa ale v případě nouze (pakliže by benzín přece jen došel). Čím dále se zahřát? Káva, čaj a další teplé nápoje, ať už v termosce, nebo si stačí koupit přenosnou rychlovarnou konvici na 12V, kterou lze zapojit do zdířky autozapalovače.
Takže auto pojede, vám bude teplo a teď to chce už jen něco energetického k jídlu. Vhodné jsou čokolády, müsli-tyčinky a podobné potraviny s vysokým obsahem cukru.
Pokud cestujete s dětmi, je vhodné vzít na cestu i nějaké hry, aby se vaše potomstvo při pomalém posouvání v koloně nenudilo a tím ještě více nenapínalo vaše už tak vystresované nervy.Pokud budete myslet na tyto jednoduché zásady, měli byste přežít i takovou 100 km dlouhou kolonu bez větších a trvalých následků na nervech i zdraví.
Jenže ono ježdění na sněhu, či namrzlé vozovce znamená mnohem více než jen kolony. Stačilo se dívat v posledních dnech na televizi. Zapadlá auta, protáčející se pneumatiky (i zimní pneumatiky se rády protáčejí), smyky... Aby se vám nestaly podobné nepříjemnosti, např. že se nerozjedete, stačí si do auta přibalit několik drobností. Předpokládejme, že máte rozum a že zimní gumy na kolech máte, je vhodné přibalit navíc zimní řetězy (jejich montáž jste si jistě natrénovali už za sucha). Pokud se nemůžete rozjet z místa, není na škodu mít v kufru pytel s pískem nebo kamennou drtí, nebo stačí pouhý kus koberce, který podložíte pod protáčející se kola.
Pomocníci jako písek a zimní gumy jsou jedna věc, ale udržet vozidlo za těchto nepříznivých podmínek bezpečně na silnici je věc druhá. Za prvé to chce dodržování několika důležitých pravidel a za druhé to chce zkušenosti. Ale vezmeme to popořadě: nejdříve pravidla.
Zasněžená nebo namrzlá vozovka prostě více klouže a tomu je třeba přizpůsobit jízdu. Pravidlo o lehké noze na plynovém pedálu a vyvarování se prudkých pohybů volantem je asi tím nejdůležitějším. Vozidla vybavená ABS mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola a zároveň lze měnit směr vozidla. Bez systému ABS je nutné brzdit přerušovaně, aby kola nezablokovala. Ale na sněhu je potřeba s brzdovým pedálem zacházet opatrně i pokud má vaše auto ABS.
I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.
U automobilů s předním pohonem se automobil obvykle valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a případně i vyšlápnout spojku. Přední kola by se měla „chytit“, pak je nebezpečí z velké části zažehnáno. Je ovšem velký rozdíl mezi mokrou a zasněženou vozovkou - auto se chová více nepředvídatelně a je zde větší nebezpečí nezvládnutí situace. U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek ustřelí obvykle „zadek“ a je naopak nutné točit proti směru zatáčky. Nicméně, i u vozu s pohonem předních kol lze dostat přetáčivý smyk a naopak. U všech typů náhonu platí, že v případě smyku nesmíte sešlápnout brzdový pedál! Auto by se stalo neovladatelné. Brzděte pouze pokud je nevyhnutelný náraz do překážky pro snížení rychlosti nárazu.
Pokud vás auto neposlouchá a nekontrolovaně se sune vpřed, je možné změnit jeho směr zatažením ruční brzdy, otočením volantu do požadovaného směru a vyšlápnutím spojky. Tento manévr je nutné důkladně nacvičit mimo běžný provoz.
Při jízdě v zimě se maximálně soustřeďte na jízdu (což by ostatně mělo platit celoročně), jezděte pomaleji a dodržujte mnohem větší odstupy od aut před vámi.
Ovládat smýkající auto ve vyšší rychlosti na ledu je v podstatě nemožné. Pro vaši představu: na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu a na ledu je dokonce 10x delší. Chybou je rovněž příliš spoléhat na elektronické strážce typu ABS či ESP. Ano, jde o velmi užitečné pomocníky, ale když jednoduše překročíte fyzikální zákony, žádná elektronika vám už nepomůže.
Důležitá je praxe při zvládání extrémních situací, jinak v běžném provozu nemáte šanci. Nejlepší je absolvovat školu bezpečné jízdy, kterou ÚAMK nabízí v Pardubicích a v Českých Budějovicích. Sice to nějaké peníze stojí, ale určitě méně než rozbité auto v příkopě.
Přejeme Vám šťastnou jízdu i za těchto nepříznivých podmínek...
více na: www.uamk.cz
V České republice platí od 1.11. do 30.04. povinnost použití zimních pneumatik nebo celoročních s označením M+S pouze na několika málo vybraných úsecích. Proto není v podstatě nutné zimní pneumatiky obouvat, ale kdo chce jezdit v zimě, měl by své auto raději přezout. Avšak zákon tuto povinnost neukládá globálně. Jenže jak to je u našich blízkých i vzdálených sousedů vám raději ukážeme v následujícím shrnutí...
Německo Zimní pneumatiky nebo celoroční s označením M+S jsou povinné na zasněžených, zledovatělých vozovkách nebo při rozbředlém sněhu. Za nedodržení hrozí pokuta 20,- Eur, v případě omezování ostatních vozidel dokonce 40,- Eur.
Rakousko Zimní pneumatiky nebo celoroční s označením M+S jsou povinné na zasněžených, zledovatělých vozovkách nebo při rozbředlém sněhu od 1.11. až do 15.04. Povinnost sněžných řetězů platí jen při odpovídajících dopravních značkách.
Francie Zimní pneumatiky mohou být přikázány v horských oblastech speciální dopravní značkou.
Švýcarsko Pokuty jsou možné při nevhodném obutí vozidla, pakliže se proviníte omezováním jiných účastníků provozu. Povinnost sněžných řetězů platí jen při odpovídajících dopravních značkách.
Itálie V údolí Aosta platí povinnost od 15.10. až 15.04. Ve zbytku Itálie potom platí pro jednotlivé úseky, že povinnost zimních pneu může být předepsána speciálními dopravními značkami.
Slovinsko Povinné zimní obutí 15.11. až 15.03.
Chorvatsko Pro jednotlivé úseky může být předepsána povinnost zimního vybavení
Maďarsko Při zimních podmínkách může být povinnost zimních pneu předepsána speciálními dopravními značkami.
Slovensko Při zimních podmínkách musí být vozidla vybavena zimními nebo celoročními pneumatikami.
Lotyšsko a Estonsko Povinné zimní obutí 1.12. až 31.03. V případě potřeby může být období rozšířeno na měsíce říjen až duben.
Finsko Povinné zimní obutí 1.12. až 28./29.02.
Litva Povinné zimní obutí 1.11. až 1.04.
Belgie, Holandsko, Lucembursko, Dánsko, Polsko, Bulharsko a Norsko Tyto země jsou velmi benevolentní a důvěřují rozumu svých občanů motoristů. Výběr vhodných pneumatik totiž nechávají výhradně na řidičích.
Ve všech zemích přitom platí, že při odpovídajících povětrnostních podmínkách a stavu vozovky mohou být použity řetězy.
Neprošlo jazykovou korekturou
|