Opel Flextreme GT/E Concept se svetovou premiérou v Ženevě 2010 19.2.2010 13:30 - tisková zpráva
Světová premiéra autosalonu v Ženevě
Křivky budoucnosti v reálu: Opel Flextreme GT/E Concept • Expresivní design podřízený dynamice, výkonům a ekologické přijatelnosti • Alternativní pohon potvrzuje přizpůsobivost technologie E-REV automobilky Opel
Opel zadělává na senzaci: Na blížícím se světovém autosalonu v Ženevě (4. až 14. března) Opel představí koncept Flextreme GT/E, který potvrzuje pozici značky Opel jako lídra ve vývoji a zavádění „zelených“ technologií a zároveň i jako producenta vzrušujících a hospodárných vozů expresivního designu – a to vše s důrazem na příslovečnou německou kvalitu.
Klíčovou roli při hledání náhrady za tradiční fosilní paliva hraje v případě automobilky Opel elektřina. Celkem 4,7 m dlouhý koncept Flextreme GT/E ilustruje, jak lze technologii elektromobilu s prodlouženým dojezdem E-REV (Extended-Range Electric Vehicle), připravenou pro připravovaný kompaktní elektromobil Opel Ampera, adaptovat i do poměrně velkého vozu střední třídy.
Opel označuje tuto strategii jako „neomezenou e-mobilitu“ a je připravený adaptovat pohonný systém E-REV, který nespoléhá pouze na energii uloženou v omezeném množství v akumulátorech, do svých modelů všech segmentů. A právě studie Flextreme GT/E, patřící do kategorie „bezemisních“ automobilů neprodukujících CO2, ukazuje, že při využití technologie E-REV na velikosti vozu nezáleží.
Design studie Flextreme GT/E je nejenom atraktivní, ale také mimořádně funkční – koeficient aerodynamického odporu vzduchu cD činí jen cD = 0,22, což se odrazilo v maximální rychlosti až 200 km/h i nízké energetické náročnosti a tedy i velkém dojezdu. Na první pohled zaujme nízká a široce rozkročená čelní silueta vozu, křídlatá světla, originální „tvář“, splývavý C-sloupek karoserie nebo muskulaturní boky karoserie…
„Koncept Flextreme GT/E naznačuje styling budoucích modelů automobilky Opel,“ tvrdí Frank Weber, vicepresident Opelu odpovědný za produktové plánování. „Tento výrazný a zároveň vysoce efektivní koncept reprezentuje produktovou strategii, kterou budeme uplatňovat u všech našich budoucích modelů – malých i velkých, napříč všemi segmenty.“
Design exteriéru: Expresivní styling plný emocí Nízká silueta konceptu Flextreme GT/E připomínající kupé dokládá potenciál nového designérského jazyka automobilky Opel, který kombinuje sochařské umění s tradiční německou precizností. Unikátním prvkem je výrazný znak automobilky Opel v tradičně lichoběžníkové masce chladiče uprostřed masivního chromovaného žebra, který slouží i jako zásuvka pro dobíjení sady akumulátorů.
Horní část masky vozu slouží pro přívod chladicího vzduchu, dolní část je vyplněna průsvitným panelem. Absence dalších vstupních otvorů pro přívod vzduchu umožnila vytvoření nízké přídě, což jednak snižuje aerodynamický odpor a zároveň díky jí koncept Flextreme GT/E plní i ty nejpřísnější požadavky na ochranu chodců při případné kolizi.
Tvarovaná kapota motoru s pro Opel charakteristickou podélnou ostruhou uprostřed nese po stranách úzké podélné ventilační štěrbiny, odvádějící vzduch z prostoru motoru, „svalnaté“ blatníky ladí s vyklenutými lemy podběhů kol…
Nejosobitějším stylistickým prvkem boků konceptu Flextreme GT/E je unikátní C-sloupek karoserie. Jeho inovativní design umožnil protažení vyklenutého skla daleko dozadu pod střešní linii, čímž se zvýraznily splývavé boky karoserie. Dynamický charakter vozu umocňuje již tradiční motiv břitu v bocích karoserie, břit se nyní táhne odspodu od prahu předních dveří šikmo vzhůru boky vozu až do C-sloupku karoserie.
Přístup do interiéru vylepšují protisměrně otvírající se dveře, vyvinuté z konceptu dveří FlexDoors nové generace Opelu Meriva. V zájmu „čistoty“ exteriérového designu nemají dveře nového konceptu tradiční kliky – ty jsou nahrazeny senzory. Po přiložení ruky na čidla se odjistí zámky dveří. Pro snížení turbulencí vzduchu chybí také vnější zpětná zrcátka, jejichž funkci přebírají malé kamery u dolní části A-sloupků.
Výrazná linie boků vyniká zejména při pohledu zezadu. Styling a´la kupé doplňuje extrémně mírně skloněné víko zavazadlového prostoru, do kterého jsou začleněna i koncová světla z LED diod, přičemž koncová světla svým designem navazují na tvar hlavních světlometů. Podobně, jako v případě modelu Insignia Sports Tourer, také koncová světla konceptu Flextreme GT/E jsou spolu s víkem zavazadelníku protažena daleko do boků karoserie, což usnadňuje nakládání a vykládání zavazadel. Jemně vyklenuté sklo pátých dveří vylepšuje aerodynamiku vozu.
Sklo podélného střešního okna dokáže měnit své zatmavení, takže v chladných dnech se interiér rychle prohřeje slunečními paprsky, zatímco v horkých letních měsících sklo ztmavne a prostor pro cestující se zbytečně neprohřívá. Nasávací otvor u zadního okraje střechy přivádí chladný vzduch k akumulátorům a elektronickým komponentům.
Řízené obtékání karoserie vzduchem Malá čelní plocha konceptu, výška pouhých 1308 mm a plochá podlaha přispívají ke snadnému obtékání karoserie vzduchem. Aerodynamiku vozu optimalizuji ještě řada dalších prvků, např. litá kola rozměru 21“ jsou poměrně úzká, což spolu se speciálními pneumatikami rozměru 195/45 snižuje jejich valivý odpor.
Studie Flextreme GT/E naznačuje potenciál aktivního ovlivňování aerodynamiky v závislosti na okamžitých jízdních podmínkách – po překročení rychlosti 50 km/h se ze zadních boků karoserie vysunou speciální 350 mm dlouhé vertikální spojlery, které usměrňují obtékání zadních partií karoserie a redukují vznik turbulentního proudění vzduchu.
Díky hojnému využití lehkých karbonových komponentů v konstrukci karoserie vyniká studie Flextreme GT/E nízkou hmotností, k čemuž přispívá i prosklení oken z polykarbonátu a řada hliníkových prvků v nosné struktuře vozu. V porovnání s konvenčními materiály přináší tento postup úsporu hmotnosti až 40 procent, což se samozřejmě projeví v nižší energetické náročnosti jízdy a ve větším akčním rádiusu.
Inovativní pohon K pohonu studie Flextreme GT/E slouží systém E-REV, poprvé uvedený v modelu Opel Ampera. Koncept Flextreme GT/E dokládá přizpůsobivost a využitelnost technologie E-REV i ve vozech střední třídy.
I přes mohutnější vnější rozměry a maximální rychlost více než 200 km/h je koncept Flextreme GT/E projektován tak, aby měl obdobné jízdní parametry jako Opel Ampera: Při pohonu čistě na elektřinu s využitím energie uložené v akumulátorech ujede vůz až 60 km (přičemž neprodukuje vůbec žádný CO2), celkový akční rádius pak činí více než 500 km. Průměrná spotřeba paliva je vypočtena na 1,6 l/100 km, přičemž emise CO2 činí méně než 40 g/km.
Na rozdíl od tradičních hybridních automobilů je studie Flextreme GT/E vždy poháněna elektřinou. Až do vzdálenosti 60 km si trakční elektromotor bere energii ze sady lithium-ionových akumulátorů, uložené pod podlahou a pod zadními sedadly.
Ve srovnání s konvenčními elektromobily ovšem koncept Flextreme GT/E nezastaví vybité akumulátory – malý zážehový motor, pohánějící generátor, se v případě potřeby postará o dobíjení akumulátorů. V tomto režimu se akční rádius prodlužuje na více než 500 km – potom je nutné buď akumulátory dobít ze sítě, nebo dotankovat benzin pro palubní generátor.
O pohon studie Flextreme GT/E se stará elektromotor, disponující mohutným točivým momentem 370 Nm. Především díky jemu by studie měla dokázat zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 9 sekund.
Opel Flextreme GT/E Concept: Technické údaje
Karoserie Typ 4-sedadlové 5-dveřové kupé vyšší střední třídy Koeficient aerodynamického odporu vzduchu 0,22
Vnější rozměry Celková délka (mm) 4762 Výška (mm) 1308 Šířka (mm) 1871 Rozvor (mm) 2900 Rozchod kol vpředu (mm) 1600 Rozchod kol vzadu (mm) 1600
Kola/Pneumatiky Kola 21“ Pneumatiky 195/45 R21, extra nízký valivý odpor
Pohonný systém Typ Elektrický pohon předních kol Akumulátorový systém: Typ Lithium-ionové akumulátory Kapacita 16 kWh Nominální napětí 350 V Doba do plného nabití ze sítě 230V < 3,0 hodiny Elektrický pohon: Max. výkon 120 kW Točivý moment 370 Nm Generátor: Výkon 53 kW Typ motoru Zážehový 4-válec 1,4 l
Výkonové parametry Jízdní dosah pouze na baterie 60 km Max. jízdní dosah na jednu nádrž > 500 km Emise CO2 (kombinovaný cyklus) < 40 g/km Zrychlení 0 – 100 km/h < 9,0 s Maximální rychlost > 200 km/h
PR
|